Návod stavby - odlitek s leptanou bočnicí vozu Balm / Bix 020 TT / H0

Balm_maceny_liberec2000852-007_stpa_21-7-2001

Z historie vozu :

Dodávky vozů byly ve třech sériích, r.v. prototypu 1958. Z výroby jako Balm, od 1983 jako Bix, od 2001 jako Btx kód 761

1958: 5-0230 / 70 54 28-05 007 prototyp
1960/1962: 5-0231 až 5-0720 / 70 54 28-05 008 až 481 I. série - ( krátké okapničky )
1965: 5-0721 až 5-0840 / 70 54 28-05 482 až 601 II. série - ( dlouhé okapničky )
1969: 70 54 28-05 602 až 701 III. série - ( dlouhé okapničky )

1995/1996 : Proběhla modernizace 68 vozů ( z vybraných 100 ks ), dodány pod čísly 021 001 až 068 ( Btx / 021 ). Poznávací prvky jsou např. předsuvné dveře, nová vyklápěcí okna a změna v interiéru vozu - sedadla. Vozy k řadám 714, 812, 842, 843, 854.

021-xxx021 Návod ZDE

 Hliníkový ozdobný pás na poprsnici kolem skříně měly z výroby všechny vozy, první série měla z výroby okapy jen nad dveřmi, druhá a třetí série nad celou bočnicí s tím, že u krajních oken bočnic byly ohnuté směrem dolů a stýkaly se s ozdobnou poprsnicí. To vše ovšem bylo v provozu předěláváno, mnohé vozy dostaly rovný okap nad celou bočnicí, ale bez svedení dolů, hliníková poprsnice byla často odebrána.

 Významnějším vzhledovým rozdílem bylo ještě to, že starší část vozů první série měla i malá okna u čel řešena jako polospouštěcí, u dalších pak bylo jen sklo vcelku. Minimálně prototyp, možná i několik málo prvních vozů série mělo na čelech „fousy“ z hliníkových lišt. Pak se postupně změnil nátěr – z výroby měly všechny vozy krémově natřené podvěsy a spodní polovina bočnic byla velmi pravděpodobně višňová červená, ta ovšem bývala při novém nátěru v dílnách nahrazována červenohnědou. Asi od roku 1970 pak chodily z dílen s podvěsy ve stejné barvě jako spodní část skříně, tedy obvykle červenohnědé. A v průběhu času se také měnilo rozmístění jednotlivých nápisů a značek; vozy 1. a 2. série měly původně pětimístná čísla, 3. série z roku 1969 už jen dvanáctimístná.

 Přečíslování na řadu 020 proběhlo jinak u ČD a jinak u ŽSR / ZSSK. V ČR se inventární čísla přidělovala postupně, jak byly vozy převáděny pod lokomotivní depa, ale na Slovensku zůstalo trojčíslí inventárního čísla zachované, takže tím v některých případech vznikly duplicity.   Text : Ing. Ivo Mahel

Kat.č. TT-020 Bok

Nezkrácené bočnice, 3D okna a doplňky na odlitek z oměřeného vozu Balm / Bix 020. Velikost 1:120 TT. Cena 400 Kč.

Odlitek není součástí leptané sady. Vhodné jako první seznámení se s lepty.

020_lak1

020_odlitek020_srovnani1020_srovnani2


Kat.č. H0-020 Bok

Nezkrácené bočnice, 3D okna a doplňky na odlitek z oměřeného vozu Balm / Bix 020. Velikost 1:87 H0. Cena 550 Kč.

Odlitek není součástí leptané sady. Vhodné jako první seznámení se s lepty. Zboží je na objednávku

Balm_bocniceh0_2Balm_bocniceh0aBalm_bocniceh0b


Doplňující zboží :

Kat.č. H0-820 Okna

ND - univerzální použití pro 020 / 820. 6 ks otevřených 3D oken. Velikost 1:87 H0. Cena 50 Kč

M240_otevrena-okna3d_h0_2

Kat.č. H0-820 Dveře

ND - Otevřené čelní dveře, sada obsahuje díly pro dvoje otevřené dveře. Velikost 1:87 H0. Cena 30 Kč

M240_otevrene-celoh0

Kat.č. TT-820 Okna

ND - univerzální použití pro 020 / 820. 8 ks otevřených 3D oken. Velikost 1:120 TT. Cena 50 Kč

M240_otevrena-okna3d_tt

Kat.č. TT-820 Dveře

ND - Otevřené čelní dveře, sada obsahuje díly pro dvoje otevřené dveře. Velikost 1:120 TT. Cena 25 Kč

020_stavba15


- TT Obtisky pro vůz od Jacek-Modely. Cena kus 50 Kč

Obtisk_balmObtisk_balm7054

Obtisk_bix020Obtisk_btx020

- H0 Obtisky pro vůz od Jacek-Modely. Cena kus 60 Kč

Obtisk_020balm_h0Obtisk_020_maceny_h0Obtisk_020_krem_h0


Kat.č. TT-Tatra 2300

 Leptané podvozky ( pár ), včetně masek podvozků - Tatra o rozvoru 2300 mm. Sada obsahuje i potřebné dynamo. Velikost 1:120 TT. Cena 125 Kč. 

NÁVOD SESTAVENÍ PODVOZKŮ NAJDETE ZDE

Podvozek_020Podvozky-tatra-2300_3Tatra2300_finale

Upevnění podvozků k rámu 

Kat.č. TT-M2 StartSet - Cena 40 Kč

 Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.


Kat.č. TT-051 IN

 Leptaná sedadla do vozu 051 / 052, přepážka WC, přepážka služebního oddílu a madla. Lept lze využít i pro odlitky. Tvar sedadel je prakticky stejný, jako ve voze Balm. Velikost TT. Cena 200 Kč.

020-016_os020_interier_zeleny4

020_interier_zeleny020_interier_zeleny2020_interier_zeleny3

A ještě na závěr....V nabídce máme také nepatrně zvýhodněný TT set. A to bočnice s podvozky za 500 Kč.


Kat.č. H0-051 IN

 Leptaná sedadla do vozu 051 / 052, přepážka WC, přepážka služebního oddílu a madla. Lept lze využít i pro odlitky. Tvar sedadel je prakticky stejný, jako ve voze Balm. Velikost H0. Cena 300 Kč.

020_interier


Návod

 Dle nové bočnice - leptané, odřežeme tu původní - odlitkovou. Z odlitku zůstane jen střecha a čela. Po odřezání bočnic je k čelu perfetní přístup i zevnitř odlitku.

020_stavba020_stavba1020_stavba2

 Spodní část bočnice můžete ohnout, na spodní straně leptu jsou k tomu připravené rysky. Bočnici k odlitku lepte vteřinovým lepidlem a fixujte napuštěným papírkem.

020_stavba6020_stavba5020_stavba8

Otvor pro budoucí podvozek ( masku ) je dobré nepatrně prodloužit, přeci jen, nejdůležitější jsou jízdní vlastnosti modelu.

020_stavba9020_stavba10020_stavba11

 Zaoblená okna zarovnejte do úhlu - dle leptu a určitě je dobré je také zvětšit - jsou moc úzká...Čelo lze dozdobit ještě dílem dveří z ND - ten ale není součástí leptané sady. Vyvrtejte otvory pro uložení háku a brzdových hadic.

020_stavba12020_stavba13020_stavba15

 Protože jsou původní světla dost "rozhozená" je dobré je nahradit mosaznou trubičkou. Něco k rozměrům : Průměr světla vnější část je 16 cm, vnitřní část ( sklo ) je 14 cm. Tedy celkem vhodná je mosazná trubička 1,4 - 1,5 mm. 

Info : Průměr světel na přípojném voze je menší, než průměr světel motorového vozu, navíc světla přípojného vozu mají být nepatrně níž, než u motorového vozu.... 

 Po osazení schodů je model už připraven do základní barvy. Zásuvku dálk. řízení je dobré osadit až po vyjetí modelu z myčky...Teprve v základní barvě se pozná, jak moc bude potřeba tmelit přechod leptu a odlitku. 

020_stavba16020_stavba18020_stavba17

Předloha kolem dokola

Balm_582eBalm_582dBalm_582c

Balm_582Balm_582aBalm_582b

Balm_582fBalm_582gBalm_582h

Balm_582iBalm_582jBalm_685a

Balm_685a582d_2Balm_685a582Balm_685a582a

Balm_685a582cBix_kremBix_krem1

020-365020-365b020-365c


Lak / Patina

- Kryty světel zůstanou v barvě plechu, osazují se až po laku. Okapničky se dají lakovat zvlášť. Přilepte je dle svého uvážení, vozy mají buď jednu dlouhou okapničku - II. a III. série vozů, nebo pouze krátké okapničky, nad dveřmi - I. série vozů.

020_lak1_2020_lak3_2020-016b

 Nanesené obtisky, dolepené okapničky. Skalpelem strhnutá barva z klik. V této fázi dostal celý model první matný lak. Ještě zbývá vytvořit z papíru zadní stěny schodů. Druhý ( závěrečný ) matný lak se ještě bude aplikovat po přilepení madel a 3D oken. Madla mají dorazy. Okna lepte Herkulesem, madla vteřinovým lepidlem zevnitř vozu. Rámečky oken ve dveřích se dají zatřít černou barvou - náznak gumy.

020_lak5020-016c

 Leptané nárazníky a interiér - sedadla v laku. Původně jde o leptík sedadel do vozů 051, tvar sedadel je ale prakticky stejný. Stavba těchto sedadel zabrala asi 20 minut, stačí ty dvojité na spodní straně sletovat, nebo na opěrkách slepit. Sedadla o dvou místech lepte přímo na přepážky. Po úpravě výšky jde použít i stěna WC, kde jsou naznačené dveře. Dvojitá sedadla byla lepena vteřinovým lepidlem k rámu vozu.

 Nárazníky si vyrobte tak dlouhé, aby celková délka přes nárazníky byla 18,50 m - což je v TT 154,17 mm ( bužírku lze posouvat ).

020_narazniky

Pár pohledů na vůz těsně před dokončením

020-016_os4020-016_os7020-016_os12

020-016_os3020-016_os13020-016_os15


Téměř dokončený model 020 016-2

020-016_finale020-016_finale1020-016_finale2

020-016_finale3020-016_finale4020-016_finale5

VIDEO

Digitální podoba modelu navíc přidala další světelný okruh - zářivky

F0 - Koncová světla - dle směru / F1 - Nouzové osvětlení / F2 - Zářivky 

Původní kondenzátor byl odstraněn a byl nahrazen jiným na 25 V připojeným k dekodéru.

020_dcc_2020_dcc1_2020_dcc2_2

020_dcc4_2020_dcc5_2020_dcc6_2

020_dcc7_2020_dcc8_2020_dcc9_2


Dokončený DCC model 020 016-2

Vůz po drobné přestavbě - dosazení otevřených 3D oken :)

020016_dcc_finale020016_dcc_finale1020016_dcc_finale2

820_dcc_finale820_dcc_finale1820_dcc_finale2

Článek publikován 25.5.2015 / Poslední aktualizace 20.3.2016