Návod - V. verze vozu Btn 042 - Velikost 1:120 TT

042001_fin14

042-201-a-202-praha-12-7-2017a042-201-praha-12-7-2017a714-230-praha-12-7-2017_2


Další informace :

 Jelikož řada M296 a přípojné vozy Baim jsou u nás srdcovou záležitostí, rozhodli jsme se ( také dle recenze na vůz u Jacka ) tuto starší stavebnici TT vylepšit. V roce 2015 tedy vznikla nová již V. verze tohoto vozu, kde jsme upustili od leptané střechy a volba padla na přípravu 3D střechy z odlitku. Spodní leptaná výbava - bedny jsou již také ve stylu 3D, tedy mají i zadní stěny a přesně dané opěrné nožky. I když vůz Baim nenese tolika beden, proti jiným vozům, chtěli jsme se i zde posunout nabídkou dál a proto jsme nechali zaformovat celý TT spodek - hlavní bedny, díl je k možnému dokoupení za 60 Kč. Pro super rychlou stavbu podvozků jsme dále zaformovali masky 2400 mm, které mají přesnou podobu dle leptaného originálu. To ušetří spousty času při stavbě. Dalším prvkem této V. verze je použití pouze 3D oken a čelníky jsou obohacené o madla. Díky všem těmto prvkům lze tuto stavebnici ( set ) považovat za tu nejjednoduší z naší dosavadní nabídky vozů.

 Bonusem v základní leptané sadě jsou jedny "otevřené" boční dveře. Čelní, přechodové se dají otevřít standartně. Stavebnice se dá využít i pro stavby vozů Btn 042 ( 001-004 ) určených k řadě 842. Rozdíl proti Btn 053 je hlavně v podvozcích a v pár dílech spodní výbavy, ta je ovšem opět součástí již základní sady ( díly jak pro stavbu 053, tak pro stavbu 042 ). Dynamo a brzdový válec nabízí výběr mezi 2D a 3D zpracováním.

042_stavba1_2

Tento set můžeme doporučit i pro první seznámení se s lepty. Stavebnice se dá případně také jen lepit.


Z historie vozů :

 Pro zkušební provoz prototypů řady 842 (předpokládalo se řazení ucelené soupravy 842 + 4x vložený vůz + 842) byly v polovině roku 1989 pořízeny potřebné 4 vozy, které vznikly rekonstrukcí vozů řady Baim / Btn 053. Rekonstrukce byla zaměřena především na přizpůsobení podvozků motorovým vozům řady 842. Šlo o rám podvozku, pneumatické sekundární vypružení, přenos sil a brzdovou výzbroj. Rekonstruované vozy byly označeny Btfnw 20-09 496 až 499 a předány do zkušebního provozu v polovině roku 1989, zůstaly ovšem v majetku Vagónky Studénka. Jejich provoz byl zcela závislý na prototypech řady 842, které byly často odstavovány pro poruchy, takže rekonstruované vozy byly využívány jen minimálně a po ukončení zkoušek byly odstaveny v tehdejším depu Praha sever (později Praha Libeň). ČD je odkoupily až po zahájení dodávek sériových vozů řady 842. Původně byly zařazeny do turnovského depa, avšak kvůli dlouhodobému odstavení musely být v roce 1994 podrobeny revizi v MSV Studénka. Po ní byly vozy přeznačeny na 042.001-004 a vrátily se do Turnova, kde byly provozovány s motorovými vozy řady 842 i s lokomotivami řady 714. Koncem 90. let byly předisponovány do Brna, kde jezdily v ucelené soupravě s motorovými vozy 842 především na spěšných vlacích Brno - Frýdek-Místek - Ostrava. V rámci postupující centralizace řad přípojných vozů byly na počátku platnosti GVD 2002/2003 přesunuty do DKV České Budějovice, kde jsou dislokovány dodnes. Text : Vlaky.net

70_54_20-09_496_liben_depo_26_03_1993_foto_mahel_dia_2042_002_praha_hl_17_07_1994_foto_mahel_2


Vše co patří do tohoto TT setu ( již pátá a poslední verze )

Kat.č. TT-042 Set

 Set obsahuje : Leptanou nezkrácenou stavebnici vozu se střechou z odlitku, okna 3D, pevný rám síly 0,5 mm, leptané podvozky 2300 mm a interiér z odlitku. Velikost 1:120 TT.

Zvýhodněná cena TT setu 1250 Kč

Baim_5verze_tt_2

Podvozek_042_loziska2

053_4verze_2Strechy_baim


TT Díly k možnému dokoupení

Kat.č. TT-053 Bedny

Plastový výlisek - přesná kopie leptané výbavy vozu Baim. Velikost 1:120 TT. Cena 60 Kč   *Druhé foto níže

053_spodni-vybava_plast1

Kat.č. TT-460 Okna

ND - univerzální použití pro 060 / 063 / 460 / 560. 7 ks otevřených 3D oken. Velikost 1:120 TT. Cena 50 Kč

063_otevrena-okna3d

Obtisk vozu 042 Btn od JACEK-MODELY. Cena 50 Kč

Potisk_053a


Prodejní je již pátá verze leptu, rozdílů je minimum...

Baim5_5verze_ttBaim4_5verze_tt

Hrubá stavba vozu za cca 90 minut.

Sestavení skříně vozu

 Konce bočnic dle rysek trochu ohněte o ( 5° ) a přiletujte je z vnitřních stran k základu střechy. Vše sedí ve svých zámcích. Osaďte 3 přepážky. Prostřední dle nápisu "Sem" - ten vyznačuje kam přijde klika. Krajní přepážky - záchranná brzda přijde vždy směrem na střed vozu. Na krajní přepážky připevněte do zámků stěny WC a umývárny. Stěna s kolem ruční brzdy přijde na stranu kde je nápis "Ventilace".

053_stavba_4verze053_stavba_4verze1053_stavba_4verze2

Sestavení čel

 Čelo oproti vnitřním přepážkám je ve své konečné výšce a to hned z několika důvodů. Přechod čela a střechy není při pohledu na čelo - na skutečném voze, ale je těsně za čelem při pohledu z boku. Takto navržená čela pro stavbu odpovídají své předloze. A co je hlavní výhoda, máte kontrolu správné výšky odlitkové střechy před jejím přilepením k leptu.

 Dílky 4 ks pro zapuštění přechodových dveří letujte z vnitřní strany čela. Spodní dílek má připravené otvory pro přechodový plech. Čelo, které má již připevněné 4 dílky "1,2,2,3" a přechodové dveře připevněte do zámků v bočnicích. Následně připevněte čelník "4" ( tupě na spodní stranu dílku "3". Rohy čel zabruste jehlovým pilníčkem. V leptaném základu pro střechu jsou vidět obdélníkové otvory, ty jsou přípravou pro osvícení interiéru vozu. Osvětlovací segment se může připevnit do střechy - v odlévané střeše je připraven žlábek.

053_stavba_4verze3053_stavba_4verze5053_stavba_4verze6

053_stavba_4verze7053_stavba_4verze8053_postup_schody

Nebo lze postupovat takto...dvě fotografie níže....

 Přiletujte horní část schodu. Pak přiletujte "spodem" čelník, který je opřený právě o boční část horního schodu. Pak přilepte záslepky na bočnicích a střechu, díly případně tmelte. V závěru stavby přiletujte spodní část schodu. 

042_stavba2042_stavba6

 Sestavte schody - dílky ohněte dle rysek a připevněte je do zámků v bočnicích. Sestavte spodní výbavu vozu, dle uvážení zjednodušenou 2D, nebo plnou 3D - ( případně lze využít spodní výbavu z odlitku - ta ale není součástí této sady ). Dílky jsou označené v číselné řadě. Bedny složte dle rysek a proletujte je. Následně je připevněte k rámu vozu. Brzdový válec : základ se dobře ohýbá přes jehl. pilníček. Dynamo vůz 042 nemá. Z odlitku se může ubrousit. Místo bedny 3 jsou tu dvě bedny s označením 3a.

042_spodni-vybava042_spodni-vybava1042_spodni-vybava2

Střecha

 Střechu k leptu lepte nejprve Herkulesem v celé délce - lepidlo nanášejte na lept. Po fixaci střechy gumičkou ještě zevnitř vozu prolijte tento spoj vteřinovým lepidlem. Získáte tak trvanlivější spoj. Tmelení na čelech můžete provést také tímto způsobem, tedy do mezery vtlačit Herkules a následně ho potřít vteřinovým lepidlem.

042_stavba4_2042_stavba5_2

Detaily a závěr

 V závěru stavby přilepte vteřinovým lepidlem poslední detaily : 4 x dílky nad podvozkem. Boční dveře se dají lakovat zvlášť. Zabruste 4 výstupky nad podvozky.

042_tmel042_tmel1_2

Pár pohledů na celek...

042_spodni-vybava3_2042_spodni-vybava4042_mycka

Návod sestavení podvozků 2300 mm najdete ZDE

Testovací VIDEO


Lak / Patina

Jak předejít sloupnutí barvy ?

 Na lepty použijte vždy kvalitní základní barvu a nechte ji proschnout více než 24 hodin, můžeme doporučit 30-48 hodin ! Před prvním lakováním vezměte model do "myčky" tzv. polijte ho nad umyvadlem jarem na nádobí a kartáčkem ( na ruce ) model "očistěte" i uvnitř. Je totiž potřeba odstranit veškerou mastnotu ze stavby. Pak stačí jen opláchnout a vyčkat samovolnému odpaření veškeré vody. Nahřívání na radiátoru a podobné věci - to nefunguje. To je náš postup, který je osvědčený a spolehlivě funguje již několik let. ( Pozor na ztrátu drobných dílů, které jsou pouze lepeny ).

Podvozky2300_lak2042_stavba_ram

042_lak042_lak4042_lak3

042_lak7042_lak9042_lak10

Detaily a poslední dílky před závěrečným matným lakem

 Dobarvěte černou, nebo šedivou barvou čelníky a schody. Červenou můžete vyznačte na čelech úchyty pro odrazky. Strhněte skalpelem barvu z klik bočních dveří a z rámečků světel na čelech vozu. Přilepte dveře. Černou barvou můžete ve dveřích obtáhnout hranu okna. Tyto podvozky nemají zdrže, brzda je kotoučová...

053_strecha-odlitek_lak2042_lak12042_podvozky_sedive

042_lak14042_lak16

 Srovnání šedého a černého spodku ( černý se ještě přestříká na šedou ). Střecha se může patinovat. Třetí fotografie je ilustrační.

042_lak17042_lak19

 Madla lepte vteřinovým lepidlem uvnitř vozu. Okna 3D, obarvené měchy, přechod. plechy a směrové cedule stačí lepit Herkulesem. Pokud nebude vůz svítit ( červené konce ), tak otvory v leptu zevnitř vozu zaslepte obarveným papírkem na chromovou barvu. Připevněte 4 díly nad podvozky "z leptané sady podvozků 2300 mm" - napouštění vody. V závěru před lakem naneste ještě obtisky.

Otevřená okna se můžou využít ze sady "ND - původně pro 060 / 063 / 460 / 560. 7 ks otevřených 3D oken."

042_okna042_lak_okna3d

Obtisky

 Kdo chce detaily, může zvolit také část obtisku z vozu 020. Dvojky v rámečku. Do jaké doby na vozech byly je ale otázkou. Současný stav poukazuje na "dvojky" bez rámečku....Vozy řady 042 jsou jen 4 ks, pořadová čísla jsou vypsána níže. Zdroj - Scan z Železnice. Naše stavba začíná s vozy 001 a 004, později se vymodelují také vozy 002 a 003. Čísla vozů 001 a 002 jsou v obtiskovém aršíku, čísla 003 a 004 jdou sestříhat a opět poskládat - viz naše 004.... 

042_obtisky1042_obtisky042_letak

Osvětlení vozu

Zde ve voze je použit opět vozový dekodér pro digitální řízení, který máme také v nabídce zboží.

042_dcc1042_dcc3042_dcc2

 Vůz měl v době zařazení do provozu ( 1994 ) výbavu modrých světel, podobná jsou i na motorových vozech ř. 842. V modelu je střecha provrtána a světlo zajišťuje světlovod a sm dioda. Při nočních jízdách to bude jistě zajímavé spestření v provozu...

042_stavba_finale042_stavba_finale1042_stavba_finale2

Interiér

Sedadla se dají použít jak plastová, tak leptaná...prázdný interiér volá po zaplnění cestujícími :)

042_in042_in1

Dokončení vozu - finále :

 Pokud má vůz obtisky a prošel posledním matným lakem může se zasklít, ideální je A4 EURO fólie za 1 Kč ( kancelářské košilky ). Nasuňte do skříně vozu pevný rám, ten je fixován také trochu tlakem schodů. Dorazy jsou veškeré přepážky vozu. Osaďte sestavené a nabarvené nárazníky. Brzdové hadice a šroubovky lze použít na poslední vůz v pevné soupravě, nebo můžete osadit jen krajní ( červené ) brzd. hadice, které se musí trochu vyhnout ze své osy tak, aby nevadilo spřáhlo.

Leptané podložky síly 0,5 mm použijte dle vlastního uvážení, oměření výšky nárazníků...na tomto voze jsou.

042_stavba_finale4042_stavba_finale5


Dokončený DCC model vozu 042 004-2

042004_finale18042004_finale19042004_finale20

042004_finale2042004_finale3

042004_finale4042004_finale5042004_finale6

042004_finale10042004_finale15042004_finale14

042004_finale042004_finale16042004_finale17

 Vůz nasazen do provozu, zatím v jiné soupravě...někdy později bude v provozu s motorovým vozem řady 842, ten se ale musí nejdříve oměřit a připravit...vše nechme otevřené, času pro nové projekty je málo...

042_souprava_2042_souprava1042_souprava2

Leptané doplňky pro motorový vůz 850 - odlitek, byl jeden z prvních leptů z naší produkce :)

042_souprava3042_souprava4

VIDEO Z PROVOZU


Dokončený DCC model vozu 042 001-8

042001_fin042001_fin11042001_fin12

Vůz byl ihned zařazen do provozu, zatím s vozem *004. Řazení by mělo být 001+002 a 003+004

042001_fin14_2042001_fin1042001_fin3

Zatím souprava nemá svůj mot. vůz řady 842, tyto vozy ale může tahat také řada 714

042001_fin9042001_fin10042001_fin15

Souprava vyrazila na trať a již přepravuje své první cestující...Modré světélko je spestřením v provozu 

042001_fin16042001_fin18042001_fin19

042001_fin20042001_fin21042001_fin23

042001_fin24042001_fin25042001_fin26

Nic nebrání spojení s vozy řady 021 - ( leptané bočnice na odlitku, také naší produkce ), ostatně i tyto vozy jsou určeny k motorovému vozu řady 842, ( 843 )

042001_fin27042001_fin28042001_fin29

042001_fin30042001_fin31042001_fin32


Poslední dva vozy pro ucelenost - 042 002 a 042 003

Ds021s_2042_4ks1_2042_4a

042_4b042_4c042_4d

042_4e042_4g042_4i

042_4j042_4k042_4l


Doplňující fotografie vozu 042

042-201l_2042-201k_2042-201j

042-201h_2042-201g_2042-201f

042-201c_3042-201d_3042-201e

042-201042-201b042-201o

042-201p042-201q042-203a_2

042-204d042-204f042-204h

 Při hlavní opravě v KOS Krnov koncem 90. let dostala sedadla ve vozech látkové potahy místo původních koženkových.

042-204l_2042-204i042-204j_2

042-201-a-202-praha-12-7-2017042-201-a-202-praha-12-7-2017a_2042-201-praha-12-7-2017a_2

042-201-praha-12-7-2017b042-201-praha-12-7-2017c042-201-praha-12-7-2017d

 Fotografie níže, kde jsou krásně vidět všechny 4 vyrobené vozy z druhé strany. Autor je pan Ondřej Gazárek a tímto děkujeme. Další fotografie jsou také na www.vagonweb.cz

50-54-21-29-201-0-praha-masarykovo-n-ondrej-gazarek-201450-54-21-29-202-8-ondrej-gazarek-201250-54-21-29-202-8-praha-masarykovo-n-ondrej-gazarek-2012

50-54-21-29-203-6-praha-masarykovo-n-ondrej-gazarek-201450-54-21-29-204-4-praha-masarykovo-n-ondrej-gazarek-2012

Poslední 2 fotografie vozů 042 Btn nám zaslal Pan Ing. Ivo Mahel. Vůz z roku 1993 je v netradičním nátěru s žlutým pruhem. O rok později ( 1994 ) jsou vozy 042 již v běžném provozu a to s pruhem krémovým

70_54_20-09_496_liben_depo_26_03_1993_foto_mahel_dia_2042_002_praha_hl_17_07_1994_foto_mahel_2

Článek publikován 20.4.2016 / Poslední aktualizace 12.7.2017