Návod stavby vozu ř. 050 TT - Odlitek doplněn lepty

Balm_ct050017_finale15

Autor druhého snímku - Jacek


Kat.č. TT-050

Leptané doplňky na odlitek řady 050 - verze II.

Odlitek není součástí a není naším výrobkem. Velikost 1:120 TT. Cena 250 Kč


Návod

Důvody proč byl tento lept navržen :

 Jak je vidět na následujících třech fotografiích i pomocí barevných čar. Malá žaluzie nad bočními dveřmi, malé venkovní přechodové dveře, plus jejich křivost, boční dveře s klikou vždy na opačné straně, veškerá boční okna daného rozměru, bylo na našem trhu nedostatkové zboží....

Balm_srovnani  Balm_srovnani2Balm_srovnani3

 Základní odlitek byl vybroušen bruskou, následně zbaven třech dílků na střeše ( 2 x žaluzie a 1 x prostřední kryt ) a dílků u bočních dveří ( 4 x ,,F,, ), dále byl celý odlitek zahlazen šmirgl papírem. A již mohlo začít první osazování leptů ,,I,, a ,,J,,. Dalším krokem bylo vybroušení místa pro nové vnitřní dveře - dílek ,,K,, a sestavení - ohnutí právě těchto leptaných dveří. Ty byly nejprve odříznuty skalpelem, dále dostřiženo nůžkami. Tyto dveře ohneme dle potřeby tak, že přechodový plech může být buď zaklapnutý nahoře - při úvaze zavřených dveří, nebo plech necháme spadlý dole. 

Balm8Balm12Balm10

 Aby dveře seděly co nejlépe k odlitku, je nutné lehké dobroušení, zarovnání bruskou zespodu kastle - nové hrany po výbrusu. Nepatrná mezírka nevadí, něco schová vteřinové lepidlo, případně větší mezeru můžeme vyplnit lepidlem, klír-fixem....Dveře lepíme zevnitř vozu.  Pak přišly na řadu boční dveře, opět vybroušené místo v odlitku tak, jak velké jsou leptané dveře, aby nebyly zbytečné mezery...Nové dveře jsou vsazeny přímo do odlitku ( do rámu, ne pod něj, ne na něj ). Možností jak dveře zalepit máme více, pootevřené, otevřené úplně, zavřené. Jediné co se musí dodržet, klika je vždy směrem ven - ke konci vozu. ( Na druhé a třetí fotce dveře zatím drží i pomocí samolepky - samolepka dána jen pro chvilku focení ).

Balm13Balm16Balm17

 Dalším krokem bylo vyvrtání děr vrtáčkem 0,3 mm a osazení madel ze struny na střeše. Vyvrtání děr pro světla, nárazníky, hák a brzdové propojovací hadice.

Balm20Balm21

 Okna odlitku se jehlovým pilníčkem dobrousila do potřebných rozměrů - dorovnání v řádech setin milimetrů na rozměr okna z leptu. Pro fotografii nemá cenu okna před lakem lepit, takže zde na fotce drží jen pomocí samolepky. Jelikož jde ale pouze o odlitek, jde jen těžko dosáhnout přesnějších rozměrů při zarovnání, některé díry oken jsou větší, ještě před nějakým zásahem pilníčku. Mezery nepatrně schová samotné lepení, to ale proběhne po laku. Nad dveřmi je vidět i okapnička. Bohužel původní z leptu nevydržela ohyb a praskla, byla umístěna přímo na vrchu dveří. ( tato sada leptů pro vůz 050 bude upravena ). Takže nová okapnička na fotografii je nepotřebným zbytkem, odřezkem leptu. Dole u dveří je vidět i dílek ,,F,,   

Balm_okna_2Balm24_popisBalm26

 Hlavní venkovní přechodové dveře, dva dílky ,,L,, se nalepí dle potřeby, buď zavřené, nebo otevřené.

 Při otevřených dveřích se dá použít plastový měch, ze kterého ubrousíme bruskou přechodový plech.

Balm23Balm30Balm28

 Jelikož tento Balm bude mít všechny dveře zavřené, je přechodový plech zvednutý, zamáčknutý. Venkovní dveře a měch je nalepen pouze pro účel focení, jak vypadá verze otevřeného vozu. Dalším krokem bylo osazení háku, šroubovky a brzdových hadic. ( Brzdové hadice v této sadě leptů nejsou, v nové verzi již budou ). Pravá hadice je znázorněna, jako nezaháknutá ( dole ). Hák, šroubovka i tyto hadice by se měly nejprve nastříkat ( nabarvit ) na černo a osadit až po laku vozu.

 Před osazením čelních dveří - dílky ,,L,, popř. i měchu - při otevřené verzi, nezapomenout na barvu vnitřních dveří ,,K,,. Tyto dveře by měly být celé červené. Lze nastříkat ( nabarvit ) ještě před zalepením k vozu samostatně. Nebo lze nastříkat ( nabarvit ) čela s dveřmi. Přechodový plech by měl být černý. Pak teprve přilepíme dveře venkovní a lak dokončíme. Případný plastový měch ( již také obarvený ), osadíme až po závěrečném lakování spolu s připraveným hákem, šroubovkou, hadicemi....

 Po laku osadíme okna - dílky ,,A,, a ,,B,,. Dílky ,,A,, v leptu na výběr několik verzí malého okna. Dílky ,,B,, okna otevřená, zavřená. A osadíme do vyleptaných dírek kliky dveří ,,H,,

 Dílek ,,E,, byl myšlený jako dvojitý schod pod bočními dveřmi, je to bohužel tak drobný dílek, že ohnout a nalámat nešel. Dílky ,,M,, jsou směrové tabule. Dílky ,,N,, jsou krytky na poziční světla


Pokračování stavby vozu...

 Po osazení potřebných leptaných dílů můžeme vůz odmastit a nastříkat do základové barvy. Po zaschnutí případně ještě dobrousíme. Další barvy jsou pak konečně ty zajímavější. Dvojité dveře na čelech jsou patrné i z větší dálky, je to jistě příjemný detail...

( prohlou bočnici odlitku srovná mosazný pojezd, leptaná bočnice by tento drobný problém také vyřešila )  

 Po vybraném a dokončeném barevném schématu přišly na řadu potisky. Dále bylo provedeno dobarvení desek pod nárazníky černou. A již se mohla začít osazovat první okna a madla vedle dveří.

 Okna stačilo lepit vždy z jedné boční strany vteřinovým lepidlem. Po fixování všech oken byl vůz podlepen samolepící průhlednou páskou a do oken a světel na čelech byl rozetřen Glass Deco ( klír-fix ) 

050_zaklad050_cervena3050_okna4

 Dalším krokem byla příprava interieru vozu. Posloužily sedačky od ES - Pečky, které se barevně upravily. Podlahu šedě, sedačky a opěrky jsou pak ručně barvené zelenou. Přepážky z kartonového papíru.

 Masky podvozků dostaly střední patinu a to klasicky Umbrou pálenou. Dolepené byly také i kliky ve dveřích.

 A když už jsou sedačky, proč neudělat také záclonky. Posloužil toaletní papír, přestříkaný na hnědočervenou barvu. Pak stačilo vystřihnout pár podobných kusů a trochu je namotat a osadit sem tam do vozu

050_in2050_in4050_in5

 Níže již fotografie vozu 050 volně posazeného na mosazný pojezd. Vzduchové hadice na čelech je dobré barvit na černo ( a konce na červenou, nebo žlutou ), až po ohnutí a přilepení k vozu.

 Protože tento vůz bude mít spřáhla na obou koncích, tak pro plynulý pohyb volná ( rozvěšená ) šroubovka z leptu ustoupila jiné a to plastové. Nárazníky jsou vlastní tvorba, plastová tabulka a tvrdý vodič - drát s kouskem bužírky.


Hotový model bez leptané bočnice

050_barva28050_4050e

050i050j050k


Návod popisující stavbu vozu 050 TT s leptanou bočnicí

Kat.č. TT-050 Bok

Leptané bočnice na odlitek řady 050. 

Odlitek není součástí a není naším výrobkem. Velikost 1:120 TT. Cena 250 Kč

050017_finale17

 Pro ještě větší přiblížení modelu k realitě můžeme snadno použít leptanou bočnici.

050_lept_bok1050_lept_bok2050_lept_bok3

 Jak je vidět na následujících fotografiích, nová bočnice nejen že působí delším dojmem vozu, ale odpadá ruční dobrušování oken a s tím tak i vymýšlení, jak vůz zasklít ( s lepty není problém skla vytvořit podlepením tvrdou fólií ). Na tuto bočnici přesně pasují okna, dveře a doplňky z leptu viz výše. Toto je nejideálnější kombinace leptů, kde z odlitku zůstala v podstatě už jen kostra pro osazování leptů.

050_lept_bok4050_lept_bok5

 Střecha odlitku byla zbroušená šmirgl papírem.

 Lihovým fixem si můžeme naznačit místa, která necháme jako pomocnou opěrnou stěnu pro lepty. Původní bočnici doporučujeme odstranit celou.

 Ostatní můžeme bruskou odřezat, ideálně tak, aby jsme ale zachovali horní hranu nad okny. Vznikne nám také dobré místo pro budoucí masky podvozků.

050_lept_bok6050_lept_bok7

 Tento odlitek byl předbroušen ještě před vznikem leptaných bočnic, jinak broušení oken není při tomto zásahu nutností.

 Po hrubém zbroušení, můžeme ještě některá místa případně dobrousit ručně, bočnici přikládáme k odlitku a tím kontrolujeme zda stěna odlitku nikde nebude vadit, např. zasahovat do oken. Následně vteřinovým lepidlem napustíme původní stěnu odlitku a leptanou bočnici přesně usadíme, pak jí fixujeme po dobu schnutí lepidla kolíčky.  

050_lept_bok10050_lept_bok11050_lept_bok12

 Prolít lepidlem můžeme i vnitřky - hrany odlitku. Kraje na čelech - vnější část, přechody leptu na odlitek, bude dobré tmelit. Také finální dobroušení odlitku na spodku čel provedeme až podle nově osazených leptů.   

050_lept_bok14050_lept_bok15

 Tmelení provedeno ve dvou vrstvách - Tmel PUTTY FOR PLASTIC MODELS ( také od nás k prodeji ). Po zbroušení a zahlazení vrstvy tmelu byly dále dosazovány tyto dílky.

050_lept_bok20050_lept_bok41050_lept_bok23

 Tento vůz bude v provozu na kolejišti pevně spojen s motorovým vozem 850 a dalším vozem 050, takže zde je zvolena varianta otevřených přechodových dveří. Do odlitku uděláme otvor pro dveře a nové dveře vsadíme a pak lepíme zevnitř. Plastový měch od ES-Pečky ( také je od nás k prodeji ) je zde lepen jen lehce, pro představu, jak bude čelo vypadat. Dosazení vypatinovaného měchu provedeme až po laku vozu. Nalepeny zde jsou i vnější přechodové dveře. 

050_lept_bok24050_lept_bok25050_lept_bok33

 Dolepíme schůdky a okapničky nad dveřmi.

050_lept_bok37050_lept_bok38050_lept_bok40

 Kroužky na světla můžeme lepit také až po laku vozu, tím zachováme jejich stříbrnou barvu.

 050_lept_bok42050_lept_bok43050_lept_bok39


Příprava k laku a obtisky

050_bok_stavba1050_bok_stavba2050_bok_stavba3_2

050_bok_stavba5050_bok_stavba6050_bok_stavba9

050_lak_maceny050017_potisk050_bok_stavba10

 Podvozky na skutečném voze mají rozvor 2300 mm, ale protože půlka podvozku není přes bočnice vidět, tak se při této stavbě použijí "placatější" leptané podvozky I.verze o rozvoru 2400 mm. Tím by jim nemělo nic bránit v pohybu na menších poloměrech. Rozdíl tedy v měřítku TT bude 0,83 mm, což je ale pouhým okem nezměřitelné. Dom.st. byla zvolena Trutnov, dle stavu v roce 1995 a dokonce tomu odpovídá i číslo 017-3 z obtisku od Jacek-modely. V devadesátých letech byly tyto vozy deponovány také v Turnově.

050_bok_stavba11050_bok_stavba12050_bok_stavba13

Osaďte : 24 x okna, 8 x madla, 6 x kliky, 4 x kryty světel, cedule směru a čelní dveře, popř. i plastový měch. To vše stačí lepit Herkulesem. Madla na střeše je možné vyrobit ze struny 0,3 mm.

050_bok_stavba14050_bok_stavba15_2050_bok_stavba16

 Teprve po osazení všech drobných dílů a po nanesení obtisků by měl model projít matným lakem. Zde na fotografiích je zachycen poslední moment, právě před tímto krokem.

050_bok_stavba17050_bok_stavba18


Ostatní díly vhodné pro dokončení

 Leptané podvozky 2400mm I.verze. Mosazná pouzdra / ložiska. Dynamo. Desky nárazníků. Plastový interiér a plastové díly k uchycení podvozků. To vše lze dohledat přímo v našem E-Shopu. Spodní výbava vozu ( 3 bedny ) zde v návodu, byly použity ze sady jiného vozu - leptu.

2400_podvozky1verze2400_podvozky1verze-050_bok_stavba19

050_bok_stavba20050_bok_stavba21050017_finale

Test funkčnosti osvětlení.

050_noc050_noc1050_noc2


Hotový model vozu 050 017-3 s leptanou bočnicí

050017_finale4050017_finale6050017_finale14

050017_finale15050017_finale17050017_finale20

050017_finale18050017_finale8050017_finale9

050017_finale12050017_finale21050017_finale1

Video


Hotový model vozu 050 009-0 s leptanou bočnicí

050-009_2050009a050009b

050009c050009e


Doplňující zboží :

Kat.č. TT-850

Leptané doplňky na odlitek motorového vozu řady 850.

Odlitek není součástí a není naším výrobkem. Velikost 1:120 TT. Cena 250 Kč

Tento návod stavby najdete ZDE

Kvalitní obtisky vhodné k těmto leptům. Cena - kus 50 Kč

Obtisk_balm_csd050_maceny050_krem


Doplňující fotografie :

050-111j050-111k050-111i

050-111d050-111g050-111e

050-111a050-111b050-111c

Článek publikován 4.11.2013 / Poslední aktualizace 10.8.2015