Návod stavby vozu BRam - leptané a nezkrácené stavebnice 1:120 TT

Stavebnice_bram3Bram_finale1

Stavebnice-bramBram_cargo13

Kat.č. TT-BRam

 Sada obsahuje : Nezkrácenou skříň vozu, kde tvar střechy zajistí přepážky. Téměř plnou střešní výbavu - ventilaci, plnou spodní výbavu - bedny a schody, tabulky ČSD/ČD. Téměř všechny vnitřní přepážky vozu, veškeré stěny u WC. Hlavní přepážky jsou navrženy pro případné vložení osvětlení analogové, nebo digitálníČela umožňující drobnou variaci stavby - přechodové dveře, přechodový plech, háky, šroubovky, zásuvky dálkového řízení, brzdové hadice. Cena 750 Kč

 Ostatní potřebné dílky - 1 x ventilace, komínky a 1 x přepážka ve voze jsou součástí jiných leptů.

Tento vůz BRam - jídelní vůz byl z výroby určen do Vindobony M296 + Aam + BRam + Bam + Aam + M296

BRam

 V roce 1969 vyrobila Vagónka Tatra Studénka 11 kombinovaných přípojných vozů druhé třídy s restauračním oddílem určených pro mezinárodní (6 kusů) a vnitrostátní (5 kusů) dopravu ve vlacích vedených motorovými vozy M 296.1. Tyto vozy byly označeny řadou BRam a inventárními čísly 85-09.000-010. Později byly přeznačeny na řadu BRmn (v roce 1983) a BRn (v roce 1990). V červnu roku 1994 byly zbývající dva (podle některých zdrojů 4) vozy nově přečíslovány jako řada 055 s inventárními čísly 001 - 004 a v roce 2001 bylo přidáno písmenné označení BRn.


 K tomuto základnímu leptu je možné dále využít : celé podvozky I., nebo  II. verze, pevný rám, základní sadu oken, doplňkovou sadu oken 3D, nebo interiér vozu - sedadla.

Kat.č. TT-Podvozek-053

 Dva leptané podvozky pro vozy řady Baim - 053 / 054 / Bam / Aam / Bram. Více dílků zajístí kulatější tvar podvozku. Jde o II. verzi tvaru podvozku, kterou jste si vyžádali. Cena 150 Kč.

NÁVOD SESTAVENÍ TOHOTO PODVOZKU NAJDETE ZDE


Kat.č. TT-Rám Y2

 Odlehčený pevný rám pro vozy Y 17.200 m. Síla leptu 0,5 mm. V místě uchycení podvozku je rám zesílen na 2 x 0,5 mm - pro zachování celkové ověřené výšky vozu. Pro případné nastavení výšky na 1 mm ve střední části rámu ( při náhradě u vozů s rámem 2 x 0,5 mm ) je v sadě 12 kusů malých plošek. Dále je rám lehce prodloužen. Pro případné nastavení do kratší ( původní délky ) jsou na spodní straně připravené rysky. Velikost TT. Cena 150 Kč


 Upevnění podvozků k rámu

Kat.č. TT-M2 SET - Cena 85 Kč

 Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice, 2 x měch na čela vozu a 4 kusy leptaných desek nárazníků. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.

Video testů v provozu je zde

2400-a-ram2400-a-ram2


Kat.č. TT-BRam Okna

Leptaná sada obsahuje : okna pro vůz BRam včetně stolečků a jídelních stolů, odkládací prostory pro zavazadla. Dále dílky na střechu - větráky z kuchyně a dekl, mříže do oken na čelech vozu, madla a dva vršky sporáků. Cena 250 Kč 

Bram-kuchyneBram_okna_popis

Kat.č. TT-BRam Okna2

Dvě otevřená okna. Jedno včetně stolečku, druhé do kuchyně - menší okno. Cena 20 Kč

Okna-otevrena_bram

Novinka : Kat.č. TT-BRam Okna 3D

 Doplňující lept oken 3D pro vůz BRam. Vnější část oken lepená na původní okna. Cena sady 125 Kč.

Okna3d_bram_3


Kat.č. TT-BRam IN

Interiér vozu BRam.  Sada obsahuje : Potřebný počet míst k sedění, náhradní jídelní stoly. Přepážku kuchyně a chodby, přepážku jídelny na středu vozu, větrací prvky střechy. Cena 300 Kč

Interiér je přizpůsoben jak pro osvětlení analogové, tak digitální.

Náhradní jídelní stoly - jsou do leptu navrženy zvlášť, protože z výroby vozy byly se stoly malými. Provoz ukázal nedostatek jídelních míst, vozy byly postupně doplněny i jídelními stolky ve zbylé části.

Interier_bram_2Bram_42Bram_in2


Obtisk vozu BRam od JACEK MODELYCena 50 Kč

Obtisk_bram_rPotisk_bram1


Do prodeje je uveden cenově výhodnější set obsahující :

Bram-setBram-tt

- 1 x Základní stavebnice vozu Kat.č. TT-BRam - 750 Kč

- 1 x Podvozky - Pár - 2400 mm - II. Verze - Kat.č. TT-Podvozek-053 - 150 Kč

- 1 x Pevný rám vozu Y - tloušťka 0,5 mm - Kat.č. TT-Rám Y2 - 150 Kč

- 1 x Okna + doplňky pro celý vůz - Kat.č. TT-BRam Okna - 250 Kč

- 1 x Interiér - sedadla a přepážky - Kat.č. TT-BRam IN - 300 Kč

- 2 x Dynamo - Kat.č. TT-Dynamo - 40 Kč

Cena za set po slevě 1400 Kč



Návod stavby vozu BRam

 Návod je velmi podrobný, přímo krok za krokem. Věříme, že tím oslovíme i zákazníky, kteří s lepty neměli ještě možnost pracovat, nebo nad jejich koupí váhají. Přesto, že tento vůz je trochu více náročný na čas strávený pro jeho dokončení, pro jeho větší množství dílků, na druhou stranu byl právě záměr tento vůz navrhnout a zpracovat detailně i ve vnitřních partiích. 

Čela

 Pro každou stranu najdeme v leptané sadě 4 potřebné díly, které vytvoří zapuštění dveří, díky svým zámkům zapadnou na dané místo. Letujeme postupně vše z vnitřní strany čela - horní díl, dva boční a spodní díl. Dále pak další dílky - přechodové dveře, které mohou simulovat jak zavřený, tak otevřený stav. Připevníme čelník a z vnější strany přechodový plech. Na úplném spodku čelníku pak najdeme připravené otvory pro umístění brzdových hadic a háku.

 Čtvrtá fotografie níže, je pohled na čelo vozu Bam, ale tvarem a svou výbavou je stejné, jako čelo BRam. 

Celo_vindobonaCelo_vindobona3

Bam-201_h             Bram_stavba_315


Ohnutí střechy

 Jelikož má střecha na své spodní straně drážky, ohýbá se lehce, síla plechu je v drážce vždy poloviční, tedy 0,15 mm. Jde to jednoduše rukou. Další možností je postupné ohýbání střechy v ohýbačce vždy směrem od středu střechy směrem k drážce okapničky. Ohýbačka je cenově dostupná podobně jako bruska na odlitky.

Tvar - sklon kontrolujeme pomocí jedné z přepážek. 

Bram_stavba_4_2Bram_stavba_10Bram_stavba_16

 Každá přepážka má svůj zámek - výstupek, který zapadne do střechy - otvoru. V bočnici na vnitřní straně jsou drážky i pro vedení přepážky, tím je zajištěno i zachování správného úhlu. Pokud máme střechu dostatečně srovnanou, můžeme střední přepážky přiletovat. Zde na fotografiích bylo letování provedeno pouze domácí trafo-pájkou. Pevnost je výborná. Letujeme od středu střechy ke krajům, při tom držíme přepážku v kleštích tlakem ruky dolů. Při verzi osvětleného vozu lehce upravíme prostřední přepážky dle popisu níže ve třech krocích. Kde poslední dva kroky ( zelený a černý popis ) provedeme až po usazení přepážky. Vznikne velký prostor pro vsunutí osvětlovacího segmentu, pak otvor zavřeme, něco jako velké dveře. Fotografie návodu pro vložení osvětlení je přepážka vozu Bam. Princip je ale stejný.

Bram_stavba_106Bram2_2Bam_stavba_07_osvetleni

Bram25Bram22_2Bram20

Bram_stavba_246Bram_stavba_18Bram_stavba_21

 Přiletujeme sestavená čela, malé výstupky - zámky, pasují k bočnici a tím je zajištěno přesné uchycení. Přepážka čela je cca o 1 mm užší, než přepážky vnitřní. Vůz je při koncích, v části bočních dveří lehce nalomen a ke svému konci tedy zúžen. Po usazení přepážek otvory ve střeše proletujeme i z vnější strany. Cín pak zbrousíme např. jehlovým pilníčkem. Zbrousit můžeme i rohy - levá a pravá strana na čele vozu. Bočnice můžeme ještě případně v ruce dorovnat.

Bram_stavba_31Bram_stavba_130Bram_stavba_138

Bram_stavba_32Bram_stavba_39Bram_stavba_252


Krajní přepážky

 Obsahují nápis druhé vozové třídy, tabulku "WC", nebo záchranné brzdy. Dále otvory pro osvětlení ve tvaru "T" a 2 otvory pro případné vedení vodičů. Umístění přepážek - nápisem ke středu vozu.

 První krajní přepážka má ( na fotografii níže je to přepážka vlevo nahoře ) u dveří 3 a 3 otvory - zámky pro následné přepážky stěny WC. Po jejím upevnění k ní tedy přiletujeme ohnuté přepážky "WC" a "Umývárnu".

Bram2_2Bram_stavba_201Bram_stavba_202

Bram_stavba_203Bram16Bram15

 Druhá krajní přepážka má ( na fotografii výše je to přepážka ( uprostřed ) dole ) u dveří 3 výstupky. To jsou zámky pro přepážku chodby. Chodba je však součástí sady interiéru o síle plechu 0,2 mm, ne základní sady o síle 0,3 mm. Tzv. návod dále popisuje stavbu celého vozu ( celého zakoupeného setu ).

Bram31Bram30Bram28

Bram_stavba_204Bram_stavba_205Bram_stavba_206

Sestavení chodby

 Na dlouhou stěnu připevníme dvoje posuvné dveře a opět do zámků dveře v uličce. Dveře z kuchyně do prostoru jídelny se dají otevřít. Zlom přepážky provedeme "od oka" protože daný úhel bude zajištěn až při uchycování do vozu k ostatním přepážkám.

 Druhá strana chodby je kuchyně. Ta je složena také z více dílků, pro její správný efekt. Můžeme si kuchyň rozdělit do dvou hlavních částí. Zde níže popsané levé ( tři malá okna )....

Bram_stavba_209_2Bram_stavba_214Bram_stavba_216

Bram_48Bram_45Bram_42_2

 ...a zde níže pravé části kuchyně ( jedno malé okno ). Protože i při pohledu do vozu nebudou poličky pod pracovní linkou přes dlouhou přepážku vidět, v leptu tyto dílky nehledejte. Linka je pro jednoduchost připevněna přímo k oknům. Stejně tak náznak horních polic. Jak jste si jistě všimli, ostatní detaily - ty co budou vidět, nejsou nikde o nic šizeny. Co chce ale malou úpravu, pokud chceme mít vůz ne pouze jako statický, je malá úprava pravé přepážky dle druhé fotografie níže. Přepážka vyšla bohužel přímo na místo, kde je v rámu vozu plastový šroubek s maticí. Dílky s dřezem je dobré podlepit papírkem.

Bram_stavba_235Bram_stavba_254Bram_stavba_318_2

Bram_37Bram_34Bram_35

 Pár pohledů do vozu

Bram_stavba_342Stavebnice_bram4_2Stavebnice_bram5


 Po usazení hlavních přepážek a připravené, ale zatím nevložené kuchyně lehce zbrousíme jehlovým pilníkem střechu. Připevníme do vnějších drážek okapničky a lepíme je z vnitřních stran, 2 dlouhé a 4 krátké - nad boční dveře. Dále si připravíme schody, ty nejprve naohýbáme.

Bram_stavba_260Schody_2Schody2

Bram_stavba_311Bram_stavba_312Bram_stavba_313


 Připevníme na vůz ventilaci. Ve střeše jsou připravené otvory pro jasné umístění dílků. Dekly obsahují i malá madla.

Bram10Bram12Bram7

Bram_stavba_261Bram_stavba_267Ventilace

Bram_stavba_262Bram_stavba_270Bram_stavba_269

 Sestavení tří komínků je skládání dílků postupně na sebe. Ty najdeme v sadě u oken. Jinde už pro ně nebylo místo, pro zachování jistého sledu všech vozů.

Bram_stavba_304Bram_stavba_306Bram_stavba_308

Bram_stavba_303Bram_stavba_309Bram13


 Vstupní lámané dveře se mohou připevnit až vylakované mimo model. Tím nám odpadá případné maskování páskou při lakování vozu. 

 Jelikož tento model je stavěn jako ( vzorový, ověřovací ) a nebude nikdy lakován došlo již na okna. Jinak by jsme usazování oken nechali až po laku modelu. Ohneme dané dílky kolem oken - odkládací prostory pro zavazadla a horní police. Pro lepší manipulaci při lepení oken k vozu spodní dílky - stoly a linku ohneme až po zavadnutí lepidla.

Bram_stavba_324Bram_stavba_322Bram_stavba_323

 Pohled na osazený interiér ( zatím bez sedadel ), popsaný dílek "Stůl 1." slouží zároveň jako vymezení přepážky chodby - doraz. Stůl 1. připevníme do vyznačené spáry v přepážce. 

 Poslední dvě přepážky jsou kousek od sporáku, po levé i pravé straně. Jejich umístění je v drážce bočnice vozu. Viz druhá a čtvrtá fotografie níže.

Bram_stavba_223Bram_stavba_325Bram24

Bram_logo2Bram_stavba_332Bram_stavba_333

Bram_stavba_338Bram_stavba_340Bram_stavba_344


Interiér - sedadla

Sedadla umístěná v oddílu blíže ke konci vozu.

 Opěrky ohneme dle rysek. Připevníme z vnitřních stran postupně bočnice - nohy.

Bram_sedadla7Bram_sedadla8Bram_sedadla9

 Domáčknutím a nalomením opěrku zavřeme. Sedadla ( část pro sezení ) připevníme ze spodní strany k opěrkám. Dorovnáme případně nohy a opěrky.

Bram_sedadla13Bram_sedadla14Bram21

Sedadla umístěná v oddílu blíže ke středu vozu.

 Z celkem 12 kusů dílků - opěrek a sedadel spojíme zády k sobě 4 páry.

Bram_sedadlaBram_sedadla1Bram_sedadla2

 Nohy a bočnice - opěrky ruk připevníme k sedadlům ze spodní strany. Při letování postačí bočnice připevnit jen v místě nohy.

Bram_sedadla3_2Bram_sedadla6Bram25

 Při lakování sedadel může pomoci oboustranná lepící páska. Sedadla u přepážek připevníme přímo na dané přepážky. Pevný rám lze natřít, nebo potáhnout obarveným papírem na který se přilepí 8 ks sedadel. 

Bram_interier101Bram_interier102Bram_interier105


Spodní výbava vozu

 Zakroužkované bedny jsou dle konkrétního Vámi vybraného jednoho z jedenácti vyrobených vozů. Buď se použijí dvě dlouhé bedny, očíslované přímo na leptu "8a", nebo jedna menší bedna "8b". Lihovým fixem si naznačíme na rám pozici oken a dle toho dané bedny postupně osazujeme. Letujeme, nebo lepíme k rámu. Komu nestačí tvar bedny, může si zadní stranu beden dotvořit např. z kartonového papíru.

Bram_stavba_347Bram_stavba_351Bram_stavba_352

 Strana vozu s kuchyní.

Bram_stavba_353Bram_stavba_355Bram_stavba_357

 Strana vozu s chodbičkou a popis dílů.

Bram_bedny3_2Bram_stavba_359Bram_stavba_362

 Dynamo složíme dle fotografie níže. Při malých poloměrech je pohyb kardanu funkční. To je dáno délkou - vůle kardanu pro pohyb - vsunutá část do dynama. Je na zvážení každého, zda kardan umístí, či ne.

Bam_dynamoStavebnice_bram3_3Bram_69


 Po osazení interiéru v prostřední části vozu. Pohled do kuchyně.

Bram-interier-stred3_2Bram-interier-stred1Bram-kuchyne_2

 Celkové pohledy na vůz.

Stavebnice-bramBram-celyBram-cely1

 Detaily čel.

Bram-celo1_2Bram-celo2Bram-celo2a


Čelo vozu můžeme dle potřeby ještě dozdobit

 Například o zásuvku dálkového řízení, zavěšené, nebo rozvěšené brzdové hadice, hák a šroubovku. Při simulaci např. odstaveného vozu, nebo vozu v konci pevné soupravy, ne tedy ve Vindoboně. Po ukončení nasazení tohoto vozu / soupravy ČSD v mezinárodní dopravě jsou vozy dále využívány.   

Bam_42aBam_celo_2

 Stavba vozu je příjemná, získáme tak věrohodný a přesný model obohacený o spousty detailů, jak na vnější části, tak při pohledu do vozu. Vše je dle svého vzoru.


LAK / POTISKY

Bram_lakBram_lak5Bram_potisk

Vůz po zasklení, použita byla také doplňující 3D okna. Foceno v soupravě spolu s vozem Aam.

Bram_lakk2Bram_lakk3Bram_lakk9

Bram_lakk5Bram_lakk6Bram_lakk7

Dokončený model vozu BRam

Bram_finaleBram_finale1_2Bram_finale5

Bram_finale4Bram_finale3Bram_finale6

Bram_finale7Bram_finale8Bram_finale12

 Podvozky 2400mm, které byly doplněny o ložiska.

Podvozek2400_loziskaPodvozek2400_loziska1Podvozek2400_loziska2


 Doplňující fotografie vozu BRam ( ČSD )

Bram_59Bram_61Bram_73

Bram_3Bram3Bram5

Bram9_2Bram8Bram18

Bram19Bram21Bram23_2

Bram_51Bram_52Bram_53

Bram_55Bram_56Bram_71

Fotografie vozu BRam ( Cargo )

Bram_cargoBram_cargo1Bram_cargo2

Bram_cargo3Bram_cargo4Bram_cargo5

Bram_cargo6Bram_cargo7Bram_cargo8

Bram_cargo9Bram_cargo10Bram_cargo11

Bram_cargo12Bram_cargo13_2Bram_cargo14

Autor fotografií vozu Cargo - Jacek

Článek publikován 16.1.2014 / Poslední aktualizace 27.6.2015