Návod sestavení vozu Baim - střecha lept

053c053_b053f

053g053h 053_a

Starší fotografie vozů Btn 053 - Scan

Scan_853xScan_853yScan_853

Scan_853eScan_853vv053_strecha

Historie vozů :

Vozy řady Baim (Bmnp, Bnp, 053) 

 Pro přepravu cestujících v osobních vlacích a rychlících ve vnitrostátní dopravě dodal závod Studénka serii 120 vozů řady Baim s velkoprostorovým uspořádáním 2. třídy. Vozy byly dodány v květnu 1969 (20-09 200-203) a od přelomu let 1969/70 do srpna 1970 (20-09 204-319). Určeny byly pro provoz s motorovými vozy řad M296.1 a 2, ale mimo domovské stanice Praha hl. n. , České Budějovice, Plzeň G.n., Most, Trutnov hl. n. a Hradec Králové hl. n. Byly přiděleny i do Bratislavy hl. st. a Brna hl. n., kde jezdily s motorovými vozy řad M286.0, příp. M286.1.

Scan_853vv

 Vzhledem k normální stavbě se později pravidelně používaly i v klasických soupravách s vozy řady BDa a lokomotivami T478.3 např. z Brna do České Třebové. Od GVD 1999/2000 byly všechny vozy ČD soustředěny do Prahy, Hradce Králové a Trutnova.

 Pro zkušební provoz prototypů řady 842 (předpokládalo se řazení ucelené soupravy 842 + 4x vložený vůz + 842) byly v polovině roku 1989 pořízeny potřebné 4 vozy označené řadou 042 Btn752, které vznikly rekonstrukcí vozů řady 053. Rekonstrukce byla zaměřena především na přizpůsobení podvozků motorovým vozům řady 842. Šlo o rám podvozku, pneumatické sekundární vypružení, přenos sil a brzdovou výzbroj. Rekonstruované vozy byly označeny Btfnw 20-09 496 až 499.

042-201l042-201k042-201h

042-201g042-204j042-201n

 V letech 2004-2006 prošlo 80 vozů úpravou přidáním služebního oddílu. Tím se z číselného intervalu Btn750 přeznačily na Btn755. Vozy čísel 001-018, 020, 022-025, 027-045, 047-084. 

Video s vozy 053 můžete bez stahování shlédnout ZDE


Recenzi na tento model najdete zde

053_jacek_4 III. již neprodejní verze vozu


Návod ve formátu .docx si můžete stáhnout ZDE Navod_baim_verze3

Toto zboží již nelze objednat ( III. verze vozu )

053_stavebnice-lept053_stavebnice-lept_popis1053_stavebnice-lept3_popis2 


Doplňující zboží :

Kat.č. TT-053 IN

Leptaný interiér vozu Baim / Btn 053 - 88 míst k sedění + koše. Cena 300 Kč

Rozmístění sedadel ve voze 042 / 053. Soubor .pdf si můžete stáhnout zde

053_cely_lept_sedadla_pdf

042-204j053_sedadla88mist1


 Obtisk vozu Baim / 042 Btn / 053 Btn od JACEK-MODELY. Cena 50 Kč

Jacek_053cJacek_053d_2

Jacek_053Jacek_053b

Potisk_053a



Návod stavby vozu Baim / Btn 053 - verze III.

Čela

 Pro každou stranu najdeme v leptané sadě 4 potřebné díly, které vytvoří zapuštění dveří, díky svým zámkům zapadnou na dané místo. Letujeme postupně vše z vnitřní strany čela - horní díl, dva boční a spodní díl. Dále přechodové dveře, které mohou simulovat jak zavřený, tak otevřený stav. Dle třetí fotografie níže ( označeno červeně ) jednoduše nůžkami odstraníme kousek spojovacího plechu. 

 Připevníme čelník a z vnější strany přechodový plech. Na úplném spodku čelníku pak najdeme připravené otvory pro umístění brzdových hadic a háku.

053_stavba3serie053_stavba3serie1053_stavba3serie6


Ohnutí střechy

 Jelikož má střecha na své spodní straně drážky, ohýbá se lehce, síla plechu je v drážce vždy poloviční, tedy 0,15 mm. Jde to jednoduše rukou. Další možností je postupné ohýbání střechy v ohýbačce vždy směrem od středu střechy směrem k drážce okapničky. Ohýbačka je cenově dostupná podobně jako bruska na odlitky.

Tvar - sklon kontrolujeme pomocí jedné z přepážek.

053_stavba3serie8053_stavba3serie9053_stavba3serie10

 Postupné letování přepážek, každou přepážku letujeme vždy od jejího středu ke krajům.

053_stavba3serie11053_stavba3serie12053_stavba3serie13

 Po připevnění vnitřních přepážek, připevníme sestavená čela. Přepážky WC a umývárny - jejich úhel je rozdílný. Střecha zbroušená jehlovým pilníčkem na polovině vozu.

053_stavba3serie14053_stavba3serie15053_stavba3serie17


Ostatní dílky

Střecha zbroušená po celé délce vozu, na řadu přišly okapničky.

053_stavba3serie20053_stavba3serie22Bram_stavba_260

 Na třetí fotografii níže je pohled již na pár dílků, které ze základní stavebnice vozu zbyly. 

053_stavba3serie23053_stavba3serie24_2053_stavba3serie25

 Připevníme schody, větráky a dekly na střeše. Pokud jde o máčenou verzi připevníme i boční dveře.

Schody2Ventilace053_stavba3serie34

 Čelo vozu můžeme dozdobit zásuvkou dálkového řízení. Pokud bude model v ucelené soupravě např. vždy na konci vlaku, lze využít i brzdových hadic, háku a šroubovky. Vnitřní dveře můžeme libovolně otevřít.

053_stavba3serie27053_stavba3serie49053_stavba3serie31


LAK

053_stavba3serie51053_stavba3serie59Baim_patina2

 Po dvou vrstvách základní barvy na vnější straně a jedné vrstvě ve vnitřním prostoru. Pro jednoduchost - světle šedivá barva poslouží zároveň jako barva přepážek. Před další barvou, tedy vnitřek vymaskujeme. 

Použité barvy - původní z dob ČSD : hnědo-červená a krémová, světle šedivá je střecha. Střecha přijde ještě lehce přepatinovat.

 Při čekání na proschnutí barev si můžeme připravit spodní část vozu. Bedna mimo rám, která na spodní straně leptu nese označení "5" je dle konkrétního Vámi vybraného vozu - tudíž její případné připevnění k rámu je na Vaší volbě. Tato bedna nebyla dávána z výroby, pouze byla dodána u některých vozů po odstranění dynama. Na tento rám se osazovat nebude. Dynamo se připevní ze spodní strany přímo na bočnici vozu. Rozložení beden provedeme dle výkresu.

053_stavba3serie54053_vykres2053_stavba3serie57


Patina

 Olejová barva - UMBRA PÁLENÁ. Rozetřeme ji štětečkem hlavně do koutů - míst, která chceme patinovat. Stíráme ji ubrouskem ve směru stékající vody. Čím více budeme stírat, tím méně nanesené patiny zůstane. Druhá fotografie je ještě před matným lakem. Třetí fotografie níže již po dvou vrstvách laku. Čím více slabých vrstev laku budeme dávat, tím více patinu šisujeme. Dokonce může dojít i k samotnému nalupování barvy - popraskaný lak, atd...je to malá chemie. 

053_stavba3serie64053_stavba3serie66053_stavba3serie70

 Po dobarvení čelníků, přechodových plechů, schodů, rámů oken na dveřích a gum na bočních dveřích. A po strhnutí barvy z klik a orámování světel skalpelem byly na řadě potisky. Následně se osadila také okna a madla.

Baim_celoBaim_potiskBtn-053-d


Hotový model - verze III.

Btn-053-tt_2853-a-053_2Btn-053-a-853

Btn-053-bBtn-053-cBaim853_2

Po dosazení nárazníků a sedadel je model hotov.

Baim_finale2_2Baim_finale7Baim_finale10

Článek publikován 26.11.2013 / Poslední aktualizace 3.9.2015