Návod sestavení nezkráceného vozu 054 Bdtn z leptu - měřítko TT

054-218f054-236_retro054-202f_2

Návod ve formátu .docx si můžete stáhnout ZDE Navod_054_verze3

Kat.č. TT-054

 Sada obsahuje : Nezkrácenou skříň vozu, kde tvar střechy zajistí přepážky. Plnou střešní výbavu - ventilaci, plnou spodní výbavu - bedny a schody, tabulky ČD. Veškeré vnitřní přepážky vozu, i stěny u WC. Hlavní přepážky jsou navrženy pro případné vložení osvětlení analogové, nebo digitálníČela umožňující drobnou variaci stavby - přechodové dveře, přechodový plech, háky, šroubovky, zásuvky dálkového řízení, brzdové hadice. Součástí sady jsou i dva ochranné vnitřní rámy pro verzi vozu s cyklo přepravou. Tento vůz má posunutou jednu vnitřní přepážku ( ta s okny ) blíže ke středu vozu. Lept vozu tuto volbu umožňuje díky vnitřní drážce na bočnici. Cena 650 Kč

Prodejní verze leptu III.

054_stavebnice-lept054_kolejBdtn-335

054_3verze_okna12054_3verze_okna054_3verze_okna3

054_stavebnice-lept_popis1054_stavebnice-lept3_popis2054_stavebnice-lept_popis3

Z historie Bdtn / 054

 Přípojné vozy řad Bdtn756, číslované v intervalu 50 54 21-29, do 1.1.2009 označené 054.2, a Bdtn757, číslované v intervalu 50 54 20-29, jsou přípojné osobní vozy z vozového parku ČD. Jsou primárně určeny do souprav s motorovým vozem 854, případně s řídícím vozem 954 - Bfbrdtn794 a ABfbrdtn795. 

 Všechny tyto vozy vznikly modernizací vozů řad 053Btn750 a Btn755 KOS Krnov 2004 - 2013.

 Do vozů byly při modernizaci nainstalovány nové předsuvné nástupní dveře ovládané tlačítky. Mezivozové přechodové dveře jsou nově poloautomatické, ovládané madly. Vozy mají polospouštěcí okna s tónovanými bezpečnostními skly. Okna jsou vybavena stahovacími roletami.

 Vozy Bdtn756 mají 11 fiktivních oddílů a celkem 88 míst k sezení. Ve vozech Bdtn757 byl počet fiktivních oddílů snížen na 10, a počet míst k sezení klesl na 80. Do 21. vyrobeného vozu zůstala původní sedadla, která byla pouze přečalouněna. V 22.–25. voze jsou použity renovované sedačky z vyřazené elektrické jednotky 470. Od 26. vozu jsou dosazovány nové sedačky od výrobce MSV Interierod 32. vozu došlo opět ke změně typu sedadel. Zároveň došlo k výměně podlahových krytin, obložení, stolků pod okny a odpadkových košů. Z další výbavy je cestujícím k dispozici audio-vizuální informační systém a tlačítko "Zastávka na znamení".

 V jednom nástupním prostoru se nachází místo pro přepravu jízdních kol, dětských kočárků a velkých zavazadel. Na druhém jsou umístěny dvě buňky WC s uzavřeným systémem a elektrický rozvaděč.

 Vozy byly z výroby lakovány do červeného nátěru s širokým krémovým pruhem pod okny. Některé vozy byly nalakovány i do nového jednotného korporátního designu ČD od studia Najbrt.

50-54-21-29-340-6954221


 K tomuto základnímu leptu je možné dále využít podvozky verze I., nebo II. Sadu oken, pevný rám, nebo interiér vozu - sedadla. Nebo lze pohodlně využít i starší vozy BTTB, nebo vozy nové produkce.

Kat.č. TT-Podvozek2400

Dva podvozky 2400 mm. Verze I. - která je jednoduší na počet dílků - cena snížena na 75 Kč - platí do vyprodání zásob.

Kat.č. TT-Podvozek-053

 Dva leptané podvozky rozvoru 2400 mm pro vozy řady Baim - 053 / 054 / Bam / Aam / Bram. Více dílků zajístí kulatější tvar podvozku. Jde o II. verzi tvaru podvozku. Cena 150 Kč.

NÁVOD SESTAVENÍ TOHOTO PODVOZKU NAJDETE ZDE


Kat.č. TT-Ventilace 

 Ventilace střechy, univerzální použití. Cena za kus 5 Kč


Kat.č. TT-Rám Y2

 Odlehčený pevný rám pro vozy Y 17.200 m. Síla leptu 0,5 mm. V místě uchycení podvozku je rám zesílen na 2 x 0,5 mm - pro zachování celkové ověřené výšky vozu. Pro případné nastavení výšky na 1 mm ve střední části rámu ( při náhradě u vozů s rámem 2 x 0,5 mm ) je v sadě 12 kusů malých plošek. Dále je rám lehce prodloužen. Pro případné nastavení do kratší ( původní délky ) jsou na spodní straně připravené rysky. Velikost TT. Cena 150 Kč

Ram_odlehceny


Upevnění podvozků k rámu 

Kat.č. TT-M2 SET - Cena 85 Kč

 Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice, 2 x měch na čela vozu a 4 kusy leptaných desek nárazníků. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.

Video testů v provozu je zde


Kat.č. TT-054 Okna 

Leptaná okna vozu 054. Krajní okna u WC mají dvě varianty propouštění světla. Cena 200 Kč

054_okna2_2

Kat.č. TT-053 Okna2

Dvě různě otevřená okna včetně stolečků. Cena 20 Kč

053a054_okna-otevrena2_2

Kat.č. TT-054 Okna 3D  

Doplňující lept oken 3D pro vozy 054 Bdtn. Vnější část oken lepená na původní okna. Cena sady 150 Kč.

054_okna3d_2


Kat.č. TT-054 IN

Interiér vozu Bdtn - sedadla. Cena 250 Kč

Rozmístění sedadel vozu - ke stažení ve formátu pdf zde 054_sedaky_pdf

Sedadlo054054_interier


 Potisky vozů 054 od JACEK-MODELY.

Jacek_054Jacek_054b_2...Cena 50 Kč

Potisk_054_retro_2Potisk_054_retro1...Cena 65 Kč

Potisk_054_naj_2Potisk_054_najb...Cena 65 Kč


Do prodeje je také uveden cenově výhodnější set obsahující :

054-set

- 1 x Základní stavebnice vozu - Kat.č. TT-054 - 650 Kč

- 1 x Podvozky - pár 2400 mm - II. verze - Kat.č. TT-Podvozek-053 - 150 Kč

- 1 x Pevný rám vozu Y - Kat.č. TT-Rám Y2 - tloušťka 0,5 mm - 150 Kč

- 1 x Okna pro celý vůz - Kat.č. TT-054 Okna - 200 Kč

- 1 x Interiér - sedadla - Kat.č. TT-054 IN - 250 Kč

- 4 x Opravené přechodové dveře bez pružin

Cena za set po slevě 1200 Kč



Návod vozu - verze III.

Čela

 Pro každou stranu najdeme v leptané sadě 4 potřebné díly pro zapuštění dveří na čelech. Letujeme z vnitřní strany horní díl, pak dva boční a na konec spodní díl. Můžeme přiletovat i přechodové dveře, simulovat lze jak zavřený, tak i otevřený stav. Pro přechodový plech jsou ve spodní straně připravené dva zámky - otvory. Při zavřeném stavu dveří si dveře nejdříve spojíme nějakým odpadem z leptu - rámečkem.

054_3serie_stavba054_3serie_stavba2054-335_iig

054_3serie_stavba4054_3serie_stavba3054_220i


Příprava a ohnutí střechy

 Střecha se dá ohnout jen v ruce, nebo pomocí ohýbačky. Jelikož má střecha na své spodní straně drážky, ohýbá se lehce, síla plechu je v drážce vždy poloviční, tedy 0,15 mm. Tvar - sklon kontrolujeme pomocí jedné z přepážek. Čím více přepážek budeme ke střeše letovat, tím více se rovnají i bočnice. Každá přepážka má svůj zámek - výstupek, který zapadne do střechy - otvoru. V bočnici na vnitřní straně jsou drážky i pro vedení přepážky, tím je zajištěno i zachování správného úhlu. Pokud máme střechu dostatečně srovnanou, můžeme přepážky přiletovat, vždy od středu střechy ke krajům, při tom držíme přepážku v kleštích tlakem ruky dolů.

054_3serie_stavba5054_3serie_stavba6Bam_stavba_04

Bdtn 756

054-335_iii054-335_iij

Bdtn 757

054-218a054-218e054-218c

 Zde na fotografiích bylo letování provedeno pouze domácí trafo-pájkou. Pevnost je výborná. Střední přepážka je zde jen pro pevnostní účely. Jedna z krajních přepážek má u dveří 3 a 3 otvory - zámky pro následné přepážky, stěny WC. Tato je na té straně, kde jsou otvory ve střeše pro ventilaci a pro dekly.

054_3serie_stavba7054_3serie_stavba8054_3serie_stavba9

 Přepážky WC - Vše pasuje do otvorů v přepážce s dveřmi a do mezery na vnitřní straně bočnice. Proto jsou u těchto malých přepážek také vidět malé výstupky. Ohnutí je snadné a přesné, to zajistí rysky na spodní straně přepážek WC. Pro kontrolu přikládáme fotografie přepážek na skutečném voze 054. Vše je provedeno do nejmenších detailů. Jen kolo ruční brzdy se nachází v sadě zvlášť. Může se připevnit hned, nebo lépe později, již ve své červené podobě.

054-335_iiu          054_335d          054-335_iit


Zabroušení střechy a rohů

 Po drobném letování střechy na vnější straně v místech přepážek, střechu lehce zbrousíme po celé délce jehlovým pilníčkem, případně šmirgl papírem. Tím získáme ještě více kulatější tvar střechy pro maximální spokojenost z výsledku.

054_3serie_stavba10054_3serie_stavba13054_3serie_stavba14

054_3serie_stavba18054_3serie_stavba19054_stavba42


Drobné díly

 Po zabroušení připevníme okapničky, které pasují do připravené rysky na kastli a do daných otvorů. Upevnění provádíme z vnitřní strany. Za povšimnutí stojí detail, okapnička je v šířce nad dveřmi drobně zesílena. 

054_3serie_stavba20054_3serie_stavba21054_220h

 Připevníme ventilaci střechy. Je potřeba celkem 8 kusů. Každá najde své přesné místo tam, kde je střecha proleptaná skrz. Na ,,základní, spodní,, část ventilace pak přilepíme ještě horní část. Tím je získán věrohodnější tvar.

054_stavba48054_stavba49054_3serie_stavba34

 Kroužky na koncová světla. Čela můžeme doplnit o háky, šroubovky a brzdové hadice.

054_3serie_stavba40054_335b

 Nouzové otevírání dveří - dílky pasují do připravených otvorů na bočnici.

 Boční dveře. Mohou se připevnit až po laku modelu.

054_3serie_stavba23054_stavba58054_stavba59

 Napouštění vody. Připevnit pouze při vhodném poloměru trati, kde bude model v provozu. Tento dílek zabraňuje plnému natáčení podvozku.

054_3serie_stavba30054_3serie_stavba31

 Dekly a ventilace na střeše.

054_3serie_stavba35054_3serie_stavba36054_3serie_stavba37


Otevřené boční dveře

 Dveře se dají otevřít střihnutím nůžek. Takto se dá simulovat stojící, náhradní vůz.

054_3serie_stavba24054_3serie_stavba25054_3serie_stavba29

 Schody a "deska" před schody vznikla z odpadu leptů.

054_3serie_stavba41054_3serie_stavba63054_dvere_3-verze

 Vůz po zabroušení schodů a osazení oken a měchů.

954a054_finale_2054_3verze_okna4054_3verze_okna9


Spodní výbava

 Bedny jsou na spodní straně leptu očíslovány. Z odpadu materiálu si připravíme dva kousky, které přiletujeme k rámu na předem označené místo fixou. V rámu nejsou připravené žádné otvory pro spodní výzbroj, protože jde o rám univerzální, ne pouze pro tento konkrétní vůz. Podložkou, zde 3 mm maticí podložíme bednu a následně ji přes packy letujeme.

054_3serie_stavba45054_3serie_stavba46054_3serie_stavba48

054_3serie_stavba50054-335_iie054_3serie_stavba54

 Na dílek "1 - Nafta" a dílek "5" přijdou připevnit další dílky - víka.

054_3serie_stavba52054_3serie_stavba57054_3serie_stavba58

054_3serie_stavba56054_3verze_bok054_3verze_bok1

 Pro lepší přehled jsou okna na fotografiích očíslovaná ( 1-11 )

054_220_popis054_220_popis2054_335_popis

054_bedny_popis_3054_220a

054_kolej054_kolej2054_kolej1


Interiér - sedadla

- Interiér může najít své uplatnění nejen do tohoto typu vozu.

- Sestavení jednoho sedadla pro 4 cestující zabere cca 1-2 minuty.

- Zpracování je přesné a jemné, jen těžko by ho nahradil nějaký odlitek.

- Váha je minimální.  

- Lze sestavit pouze v ruce - bez nářadí ( kromě odřezání dílů ze sady ).

- Návod nepotřebuje žádný komentář.

Rozmístění sedadel vozu - ke stažení ve formátu pdf zde 054_sedaky_pdf

Sedadlo054Sedadlo054g

054_335n054-335_iin054-335_iiq

Lak a příprava interiéru

054_sedacky054_sedacky2054_sedacky3

 Sedačky umístěné na oboustranné lepící pásce, následně lakovány základní barvou a barvou červenou. Šedivé opěrky hlav a nohy sedadel jsou nabarvené štětečkem. Níže je vidět také papír, který označuje rozmístění sedadel, papír se nalepí na pevný rám, tím odpadá barvení rámu z horní strany. Šedivá barva je zároveň barva lina. Krajní sedadla můžeme lepit přímo na přepážky.

054_stavba200054_stavba202

 Otvor v papíru pro šroub můžeme vytvořit děrovačkou. Sedadla u střední pevnostní přepážky je dobré lepit přímo k přepážce. Sedadla do vozu umístíme pokud máme již vůz zasklený - postačí ze spodní strany fólií.

054_interier_2054_interier2054_stavba208

Váhové srovnání leptu a odlitku

Vaha_050inVaha_054in054-335_iiv


Další fotografie níže je vůz II. VERZE 

16.12.2013 proběhly velké testy chování pevného rámu v praxi, průjezdnost poloměry, náklony, atd...

VIDEO TESTŮ JE ZDE

054_testy054_testy2054_testy5

054_testy18054_testy8054_testy20


Lakování vozu

054_zaklad2_2054_cervena_2054_pruh2

 Celý lept i z vnitřní strany nejprve v základní barvě - dvě vrstvy. Následně byly vnitřní přepážky vymaskované. 

 Po dokončeném laku přišly na řadu potisky a dozdobení některých dílků. Vše se díky leptu dá provést do nejmenších detailů. Seškrábnout barvu na dveřích v místě zámku, obarvení tlačítka otevírání dveří na zelenou, obtažení gum lihovým fixem. U vozu byly natřeny černou čelníky, gumy - měchy byly přestříkány do své černé barvy. Na čelech zvýrazněny držáky označení konce vlaku, obtažení světel černou, na bocích pak červenou ( oranžovou ) nouzové otevírání dveří.

 Stupačky obarvené na černou a připevněné k vozu. Vůz doplněn na jedné straně šroubovkou a brzdovými hadicemi.        

054_lak054_lak1054_lak2

054_lak11054_lak12854054-

 Po připevnění rámů oken můžeme vůz zasklít. Pár figurek ve voze by jistě udělalo další parádu. Zde je ale nehledejte. Níže už pár pohledů na téměř hotový model vozu Bdtn.

054_stavba205Bdtn-335dBdtn-335in

Bdtn-335Bdtn-335iBdtn-335z

 Po osazení nárazníků je model hotov.

054_finale054_finale2854054954_finale3

Video z provozu najdete zde

Článek publikován 13.12.2013 / Poslední aktualizace 15.5.2015


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Retro 054 Retro 054
Retro 054 Retro 054
Retro 054 Retro 054