Návod sestavení nezkráceného vozu 054 Bdtn z leptu - měřítko TT / H0

054-218f054-236_retro054-202f_2

Návod ve formátu .docx si můžete stáhnout ZDE Navod_054_verze3


H0 1:87

Kat.č. H0-054

 Sice zcela mimo náš plán, ale zařazujeme do výroby vůz Bdtn 054 určený také pro vozbu s mot. vozem 854. Vůz bude navržen ve stejném duchu jako zavedený poštovní vůz Fa :) Tedy - střecha z leptu, kastle, spodní bedny a 3D okna 1200 Kč. Kostry podvozků a pevný rám z cuprex.destičky je k možnému dokoupení. Obtisk bude z naší dílny.

Stavebnice v měřítku H0 je pouze na objednávku

Lept - skříň je více propracovanější než v TT ( dalo by se to nazvat jako IV verze leptu )

054_kos8543xbdtn1_2_2Hk_18-1-18m

Lepty_h0-054Lepty_h0-054aLepty_h0-054b

Pevný rám z Cuprex. destičky s otvory pro šroubky M2. Cena 150 Kč

Obtisk H0 z naší dílny. Výběr z více čísel a DKV.

O_054-h0O_054-h01O_054-h02


TT 1:120

Kat.č. TT-054

 Sada obsahuje : Nezkrácenou skříň vozu, kde tvar střechy zajistí přepážky. Plnou střešní výbavu - ventilaci, plnou spodní výbavu - bedny a schody, tabulky ČD. Veškeré vnitřní přepážky vozu, i stěny u WC. Hlavní přepážky jsou navrženy pro případné vložení osvětlení analogové, nebo digitálníČela umožňující drobnou variaci stavby - přechodové dveře, přechodový plech, háky, šroubovky, zásuvky dálkového řízení, brzdové hadice. Součástí sady jsou i dva ochranné vnitřní rámy pro verzi vozu s cyklo přepravou. Tento vůz má posunutou jednu vnitřní přepážku ( ta s okny ) blíže ke středu vozu. Lept vozu tuto volbu umožňuje díky vnitřní drážce na bočnici. Cena 650 Kč

Prodejní verze leptu III.

054_stavebnice-lept054_kolejBdtn-335

054_3verze_okna12054_3verze_okna054_3verze_okna3

054_stavebnice-lept_popis1054_stavebnice-lept3_popis2054_stavebnice-lept_popis3


Z historie Bdtn / 054

 Přípojné vozy řad Bdtn756, číslované v intervalu 50 54 21-29, do 1.1.2009 označené 054.2, a Bdtn757, číslované v intervalu 50 54 20-29, jsou přípojné osobní vozy z vozového parku ČD. Jsou primárně určeny do souprav s motorovým vozem 854, případně s řídícím vozem 954 - Bfbrdtn794 a ABfbrdtn795. 

 Všechny tyto vozy vznikly modernizací vozů řad 053Btn750 a Btn755 KOS Krnov 2004 - 2013. Pro České dráhy a.s. bylo do konce roku 2009 zmodernizováno prvních 40 vozů.

 Do vozů byly při modernizaci nainstalovány nové předsuvné nástupní dveře ovládané tlačítky. Mezivozové přechodové dveře jsou nově poloautomatické, ovládané madly. Vozy mají polospouštěcí okna s tónovanými bezpečnostními skly. Okna jsou vybavena stahovacími roletami.

 Vozy Bdtn756 mají 11 fiktivních oddílů a celkem 88 míst k sezení. Ve vozech Bdtn757 byl počet fiktivních oddílů snížen na 10, a počet míst k sezení klesl na 80. Do 21. vyrobeného vozu zůstala původní sedadla, která byla pouze přečalouněna. V 22.–25. voze jsou použity renovované sedačky z vyřazené elektrické jednotky 470. Od 26. vozu jsou dosazovány nové sedačky od výrobce MSV Interierod 32. vozu došlo opět ke změně typu sedadel. Zároveň došlo k výměně podlahových krytin, obložení, stolků pod okny a odpadkových košů. Z další výbavy je cestujícím k dispozici audio-vizuální informační systém a tlačítko "Zastávka na znamení".

 V jednom nástupním prostoru se nachází místo pro přepravu jízdních kol, dětských kočárků a velkých zavazadel. Na druhém jsou umístěny dvě buňky WC s uzavřeným systémem a elektrický rozvaděč.

 Vozy byly z výroby lakovány do červeného nátěru s širokým krémovým pruhem pod okny. Některé vozy byly nalakovány i do nového jednotného korporátního designu ČD od studia Najbrt.

50-54-21-29-340-6954221


 K tomuto základnímu leptu je možné dále využít podvozky verze I., nebo II. Sadu oken, pevný rám, nebo interiér vozu - sedadla. Nebo lze pohodlně využít i starší vozy BTTB, nebo vozy nové produkce.

Kat.č. TT-Podvozek2400

Dva podvozky 2400 mm. Verze I. - která je jednoduší na počet dílků - cena snížena na 75 Kč - platí do vyprodání zásob.

Kat.č. TT-Podvozek-053

 Dva leptané podvozky rozvoru 2400 mm pro vozy řady Baim - 053 / 054 / Bam / Aam / Bram. Více dílků zajístí kulatější tvar podvozku. Jde o II. verzi tvaru podvozku. Cena 150 Kč.

NÁVOD SESTAVENÍ TOHOTO PODVOZKU NAJDETE ZDE


Kat.č. TT-Ventilace 

 Ventilace střechy, univerzální použití. Cena za kus 5 Kč


Kat.č. TT-Rám Y2

 Odlehčený pevný rám pro vozy Y 17.200 m. Síla leptu 0,5 mm. V místě uchycení podvozku je rám zesílen na 2 x 0,5 mm - pro zachování celkové ověřené výšky vozu. Pro případné nastavení výšky na 1 mm ve střední části rámu ( při náhradě u vozů s rámem 2 x 0,5 mm ) je v sadě 12 kusů malých plošek. Dále je rám lehce prodloužen. Pro případné nastavení do kratší ( původní délky ) jsou na spodní straně připravené rysky. Velikost TT. Cena 150 Kč

Ram_odlehceny


Upevnění podvozků k rámu 

Kat.č. TT-M2 SET - Cena 85 Kč

 Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice, 2 x měch na čela vozu a 4 kusy leptaných desek nárazníků. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.

Video testů v provozu je zde


Kat.č. TT-054 Okna 

Leptaná okna vozu 054. Krajní okna u WC mají dvě varianty propouštění světla. Cena 200 Kč

054_okna2_2

Kat.č. TT-053 Okna2

Dvě různě otevřená okna včetně stolečků. Cena 20 Kč

053a054_okna-otevrena2_2

Kat.č. TT-054 Okna 3D  

Doplňující lept oken 3D pro vozy 054 Bdtn. Vnější část oken lepená na původní okna. Cena sady 150 Kč.

054_okna3d_2


Kat.č. TT-054 IN

Interiér vozu Bdtn - sedadla. Cena 250 Kč

Rozmístění sedadel vozu - ke stažení ve formátu pdf zde 054_sedaky_pdf

Sedadlo054054_interier


Obtisk TT z naší dílny. Výběr z více čísel a DKV.

O_054-ttO_054-h01_2O_054-h02_2

Obtisky vozů 054 od JACEK-MODELY.

Jacek_054Jacek_054b_2...Cena 50 Kč

Potisk_054_retro_2Potisk_054_retro1...Cena 65 Kč

Potisk_054_naj_2Potisk_054_najb...Cena 65 Kč


Do prodeje je také uveden cenově výhodnější set obsahující :

054-set

- 1 x Základní stavebnice vozu - Kat.č. TT-054 - 650 Kč

- 1 x Podvozky - pár 2400 mm - II. verze - Kat.č. TT-Podvozek-053 - 150 Kč

- 1 x Pevný rám vozu Y - Kat.č. TT-Rám Y2 - tloušťka 0,5 mm - 150 Kč

- 1 x Okna pro celý vůz - Kat.č. TT-054 Okna - 200 Kč

- 1 x Interiér - sedadla - Kat.č. TT-054 IN - 250 Kč

- 4 x Opravené přechodové dveře bez pružin

Cena za set po slevě 1200 Kč



Návod vozu - verze III.

Čela

 Pro každou stranu najdeme v leptané sadě 4 potřebné díly pro zapuštění dveří na čelech. Letujeme z vnitřní strany horní díl, pak dva boční a na konec spodní díl. Můžeme přiletovat i přechodové dveře, simulovat lze jak zavřený, tak i otevřený stav. Pro přechodový plech jsou ve spodní straně připravené dva zámky - otvory. Při zavřeném stavu dveří si dveře nejdříve spojíme nějakým odpadem z leptu - rámečkem.

054_3serie_stavba054_3serie_stavba2054-335_iig

054_3serie_stavba4054_3serie_stavba3054_220i


Příprava a ohnutí střechy

 Střecha se dá ohnout jen v ruce, nebo pomocí ohýbačky. Jelikož má střecha na své spodní straně drážky, ohýbá se lehce, síla plechu je v drážce vždy poloviční, tedy 0,15 mm. Tvar - sklon kontrolujeme pomocí jedné z přepážek. Čím více přepážek budeme ke střeše letovat, tím více se rovnají i bočnice. Každá přepážka má svůj zámek - výstupek, který zapadne do střechy - otvoru. V bočnici na vnitřní straně jsou drážky i pro vedení přepážky, tím je zajištěno i zachování správného úhlu. Pokud máme střechu dostatečně srovnanou, můžeme přepážky přiletovat, vždy od středu střechy ke krajům, při tom držíme přepážku v kleštích tlakem ruky dolů.

054_3serie_stavba5054_3serie_stavba6Bam_stavba_04

Bdtn 756

054-335_iii054-335_iij

Bdtn 757

054-218a054-218e054-218c

 Zde na fotografiích bylo letování provedeno pouze domácí trafo-pájkou. Pevnost je výborná. Střední přepážka je zde jen pro pevnostní účely. Jedna z krajních přepážek má u dveří 3 a 3 otvory - zámky pro následné přepážky, stěny WC. Tato je na té straně, kde jsou otvory ve střeše pro ventilaci a pro dekly.

054_3serie_stavba7054_3serie_stavba8054_3serie_stavba9

 Přepážky WC - Vše pasuje do otvorů v přepážce s dveřmi a do mezery na vnitřní straně bočnice. Proto jsou u těchto malých přepážek také vidět malé výstupky. Ohnutí je snadné a přesné, to zajistí rysky na spodní straně přepážek WC. Pro kontrolu přikládáme fotografie přepážek na skutečném voze 054. Vše je provedeno do nejmenších detailů. Jen kolo ruční brzdy se nachází v sadě zvlášť. Může se připevnit hned, nebo lépe později, již ve své červené podobě.

054-335_iiu          054_335d          054-335_iit


Zabroušení střechy a rohů

 Po drobném letování střechy na vnější straně v místech přepážek, střechu lehce zbrousíme po celé délce jehlovým pilníčkem, případně šmirgl papírem. Tím získáme ještě více kulatější tvar střechy pro maximální spokojenost z výsledku.

054_3serie_stavba10054_3serie_stavba13054_3serie_stavba14

054_3serie_stavba18054_3serie_stavba19054_stavba42


Drobné díly

 Po zabroušení připevníme okapničky, které pasují do připravené rysky na kastli a do daných otvorů. Upevnění provádíme z vnitřní strany. Za povšimnutí stojí detail, okapnička je v šířce nad dveřmi drobně zesílena. 

054_3serie_stavba20054_3serie_stavba21054_220h

 Připevníme ventilaci střechy. Je potřeba celkem 8 kusů. Každá najde své přesné místo tam, kde je střecha proleptaná skrz. Na ,,základní, spodní,, část ventilace pak přilepíme ještě horní část. Tím je získán věrohodnější tvar.

054_stavba48054_stavba49054_3serie_stavba34

 Kroužky na koncová světla. Čela můžeme doplnit o háky, šroubovky a brzdové hadice.

054_3serie_stavba40054_335b

 Nouzové otevírání dveří - dílky pasují do připravených otvorů na bočnici.

 Boční dveře. Mohou se připevnit až po laku modelu.

054_3serie_stavba23054_stavba58054_stavba59

 Napouštění vody. Připevnit pouze při vhodném poloměru trati, kde bude model v provozu. Tento dílek zabraňuje plnému natáčení podvozku.

054_3serie_stavba30054_3serie_stavba31

 Dekly a ventilace na střeše.

054_3serie_stavba35054_3serie_stavba36054_3serie_stavba37


Otevřené boční dveře

 Dveře se dají otevřít střihnutím nůžek. Takto se dá simulovat stojící, náhradní vůz.

054_3serie_stavba24054_3serie_stavba25054_3serie_stavba29

 Schody a "deska" před schody vznikla z odpadu leptů.

054_3serie_stavba41054_3serie_stavba63054_dvere_3-verze

 Vůz po zabroušení schodů a osazení oken a měchů.

954a054_finale_2054_3verze_okna4054_3verze_okna9


Spodní výbava

 Bedny jsou na spodní straně leptu očíslovány. Z odpadu materiálu si připravíme dva kousky, které přiletujeme k rámu na předem označené místo fixou. V rámu nejsou připravené žádné otvory pro spodní výzbroj, protože jde o rám univerzální, ne pouze pro tento konkrétní vůz. Podložkou, zde 3 mm maticí podložíme bednu a následně ji přes packy letujeme.

054_3serie_stavba45054_3serie_stavba46054_3serie_stavba48

054_3serie_stavba50054-335_iie054_3serie_stavba54

 Na dílek "1 - Nafta" a dílek "5" přijdou připevnit další dílky - víka.

054_3serie_stavba52054_3serie_stavba57054_3serie_stavba58

054_3serie_stavba56054_3verze_bok054_3verze_bok1

 Pro lepší přehled jsou okna na fotografiích očíslovaná ( 1-11 )

054_220_popis054_220_popis2054_335_popis

054_bedny_popis_3054_220a

054_kolej054_kolej2054_kolej1


Interiér - sedadla

- Interiér může najít své uplatnění nejen do tohoto typu vozu.

- Sestavení jednoho sedadla pro 4 cestující zabere cca 1-2 minuty.

- Zpracování je přesné a jemné, jen těžko by ho nahradil nějaký odlitek.

- Váha je minimální.  

- Lze sestavit pouze v ruce - bez nářadí ( kromě odřezání dílů ze sady ).

- Návod nepotřebuje žádný komentář.

Rozmístění sedadel vozu - ke stažení ve formátu pdf zde 054_sedaky_pdf

Sedadlo054Sedadlo054g

054_335n054-335_iin054-335_iiq

Lak a příprava interiéru

054_sedacky054_sedacky2054_sedacky3

 Sedačky umístěné na oboustranné lepící pásce, následně lakovány základní barvou a barvou červenou. Šedivé opěrky hlav a nohy sedadel jsou nabarvené štětečkem. Níže je vidět také papír, který označuje rozmístění sedadel, papír se nalepí na pevný rám, tím odpadá barvení rámu z horní strany. Šedivá barva je zároveň barva lina. Krajní sedadla můžeme lepit přímo na přepážky.

054_stavba200054_stavba202

 Otvor v papíru pro šroub můžeme vytvořit děrovačkou. Sedadla u střední pevnostní přepážky je dobré lepit přímo k přepážce. Sedadla do vozu umístíme pokud máme již vůz zasklený - postačí ze spodní strany fólií.

054_interier_2054_interier2054_stavba208

Váhové srovnání leptu a odlitku

Vaha_050inVaha_054in054-335_iiv


Další fotografie níže je vůz II. VERZE 

16.12.2013 proběhly velké testy chování pevného rámu v praxi, průjezdnost poloměry, náklony, atd...

VIDEO TESTŮ JE ZDE

054_testy054_testy2054_testy5

054_testy18054_testy8054_testy20


Lakování vozu

054_zaklad2_2054_cervena_2054_pruh2

 Celý lept i z vnitřní strany nejprve v základní barvě - dvě vrstvy. Následně byly vnitřní přepážky vymaskované. 

 Po dokončeném laku přišly na řadu potisky a dozdobení některých dílků. Vše se díky leptu dá provést do nejmenších detailů. Seškrábnout barvu na dveřích v místě zámku, obarvení tlačítka otevírání dveří na zelenou, obtažení gum lihovým fixem. U vozu byly natřeny černou čelníky, gumy - měchy byly přestříkány do své černé barvy. Na čelech zvýrazněny držáky označení konce vlaku, obtažení světel černou, na bocích pak červenou ( oranžovou ) nouzové otevírání dveří.

 Stupačky obarvené na černou a připevněné k vozu. Vůz doplněn na jedné straně šroubovkou a brzdovými hadicemi.        

054_lak054_lak1054_lak2

054_lak11054_lak12854054-

 Po připevnění rámů oken můžeme vůz zasklít. Pár figurek ve voze by jistě udělalo další parádu. Zde je ale nehledejte. Níže už pár pohledů na téměř hotový model vozu Bdtn.

054_stavba205Bdtn-335dBdtn-335in

Bdtn-335Bdtn-335iBdtn-335z

 Po osazení nárazníků je model hotov.

054_finale054_finale2854054954_finale3

Video z provozu najdete zde

Článek publikován 13.12.2013 / Poslední aktualizace 12.2.2018


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Retro 054 Retro 054
Retro 054 Retro 054
Retro 054 Retro 054