Fotonávod a článek popisující stavbu motorového vozu 854 z odlitku. S kombinací leptaných bočnic, oken a mnoha dalších dílků. Sada je od nás k prodeji za 600 Kč.

854054954_finale_2854054-_2

Bocnice854ttb

854_lept_navodBocnice854ttf

Kat.č. TT-854 BOK

 Leptané bočnice pasující na odlitek řady 854, okna, dveře vozu a jiné doplňky. Veškeré dílky jsou navrženy kombinací dle výkresu a vlastního měření na skutečném voze. Velikost 1:120 TT. Odlitek není součástí a není naším výrobkem.

Další doplňující zboží najdete níže.


Vhodné kombinovat s již zavedeným leptem kat.č. TT-954 BOK


Obtisky motorového vozu 854 od JACEK-MODELY. Cena kus 50 Kč

Jacek_854Jacek_854b_2854_okna4_2

Potisk_854_retro1Obtisk_854_najbrt_tt


Kat.č. TT-Klima

Velikost TT. Cena za kus 25 Kč

954-213i_4


- Model motorového vozu lze obohatit ještě o stanoviště. V nabídce ho máme za 50 Kč.

- Řadové tabulky 2 ks nebarvené 10 Kč - výběr zatím pouze čísla viz obrázek.  


Při maketě, nebo vhodném pojezdu lze dále využít i sedadla. Kde jednoduše boční madla sedadel z leptu odstraníme.

Kat.č. TT-054 IN - Cena 250 Kč

854-014-in8Sedadlo054


Kat.č. TT-Podvozek853

Návod sestavení tohoto podvozku najdete zde

 Sada obsahuje : dva podvozky rozvoru 2400 mm pro motorové vozy M296 / 852 / 853 nebo 854. Vhodné využít pro pojízdné makety vozidel, nebo po jednoduchém rozdělení kostry podvozku na 3 díly sestavíme masky, které se připevní na daný pojezd ( Mosaz / V100 / jiný ). Tím je leptaná sada vhodná k univerzálnímu využítí. Součástí je také 2 x malý brzdový válec a 2 x nádoba na písek. Velikost TT. Cena 150 Kč

853_podvozky854_020c


Kat.č. TT-Rám853-1

Návod sestavení rámu najdete zde

 Pevný rám celkové síly 2 x 0,5 mm + 6 x 0,5 mm pro usazení čepu podvozku z lokomotivy V100 f. Tillig. Spodní strana rámu je navržena s kolébkou - náklon podvozku.

 Základní využití pro celo lepty motorových vozů M 296 / 852 / 853 / 854, rám lze také použít pro odlitky. Tento rám je verzí vozu se zachováním interiéru - oddíl cestujících. Tedy s jedním kardanem. Výhoda : při dokoupení jednoho motoru Mashima díly z V 100 poslouží hned pro dva motorové vozy. Velikost TT. Cena 250 Kč

853_ramv100_1kardan3

Kat.č. TT-Rám853-0

 Pevný rám celkové síly 0,5 mm, další dílky jsou nastavení výšky o dalších 0,5 mm. Základní využití pro celo lepty motorových vozů M 296 / 852 / 853 / 854, rám lze také použít pro odlitky. Tento rám je verzí vozu jako pojízdné makety se zachováním plného interiéru. Velikost TT. Cena 150 Kč

853_ram_vuzScan_853b

Upevnění podvozků k rámu - verze pojízdné makety 

Kat.č. TT-M2 StartSet - Cena 40 Kč

 Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.



Návod - odlitek jako základ

 Na odlitku provedeme hrubé opracování. Ořezání spodní části - odpadu, lehkou přípravu kulatých oken na čelech. Zbroušení odlitku šmirgl papírem - díky leptu postačí jen čela a střecha. Původní ventilaci u malého stanoviště můžeme také zabrousit. 

 Sestavení přechodových dveří. Verze leptu umožňuje jak otevřený stav ( připravený ), modelovat ale můžeme i dveře zavřené tím, že je ohneme v jejich pantech. Tato stavba dále popisuje stav otevřený.

854_lept1854_lept2854_dvere-celo_2

 Díly střechy

 Mřížky klimatizace. Ventilace nad dveře u malého stanoviště včetně madel, která ohneme o 90°. Boční kryty u výfuku. A pás do horního reflektoru, který je v lepané sadě ve dvou verzích - houkačky zakryté, nebo odkryté.

854_lept4854_lept5854_lept6

 Přechodové dveře můžeme pro jejich větší pevnost ze spodní strany podlepit. Bohatě postačí ubrousek, který je následně napuštěn vteřinovým lepidlem. Pevnost je výborná.

 Kdo by chtěl navíc lépe propracovat i boční sání, může k tomu použít odpad z leptané sady. Krajní části - rámeček. Zde na modelu tomu ale tak není. 

854_lept7854_lept9854_lept10

854_213a854_213bImg_3023

 Srovnání leptu a odlitku. Už jen takto na hrubo přiložená bočnice dělá zajímavý efekt. Bočnice ušetří spousty práce - nejen broušení každého okénka. Díky bočnici máme vše v rovině, v úhlu a mnohem přesnější. Stále ale jde o zkrácenou verzi pasující na odlitek. Po úvaze zda bočnici ,,jen nalepit,, na upravený spodek - odlitek ( podobně jako v návodu u řady 130 ), nebo zkusit odlitek ořezat a bočnici zapustit, přišla na řadu tato druhá varianta. Tedy lehce si označníme místa konce leptu. Bruskou - malou flexou odstraníme hrubě boky odlitku.    

854_lept11854_lept13854_lept15

 Bruskou pokračujeme, ale již s brusným kotoučkem. Rovnáme odlitek přibližně dle střechy. Je určitě dobré si leptané bočnice průběžně přikládat pro kontrolu roviny. Pokud někde zbyde kousek původní okapničky - nebo odlitek je u střechy křivý, tvar dorovnáme lehce šmirgl papírem.

 Aby bočnice ,,přesně,, zapadla kraje odlitku rovnáme jehlovým pilníčkem. Zdá se Vám to obtížné ? Není to to samé, jako rovnat odlitek u spodku skříně ( při úvaze tento lept vůbec nepoužít )...  

854_lept16854_lept17854_lept18

 Bočnici uchytíme na jednom kraji, veškeré úchyty bočnice jsou prováděny opět pomocí napuštěného ubrousku vteřinovým lepidlem z vnitřní strany. Postupně papírek přikládáme po celé délce leptu tam, kde je přechod odlitku na lept. Pevnost je silná. Tím získáme i prostor pro bezchybné natáčení podvozků. Připevnit můžeme i sestavené přechodové dveře. Lepíme také z vnitřní strany. 

854_lept19854_lept20854_lept22

 Do připravených otvorů v leptu přilepíme také z vnitřní strany okapničky. Na každé straně jsou 3 kusy.

854_lept24854_lept25854_lept26

 Pár pohledů nejen na čelo, které je již osazené i kryty světel. Šrouby ve dveřích si můžete spočítat, jejich počet sedí.

854_lept27854_lept28Img_2992

 Připevníme čelník. Ten má připravený otvor pro hák. Pod budoucím hákem je kus leptu veden směrem dolů. Ten můžeme ohnout o 180° ( na fotografiích to ale zatím není provedeno ). Tento háček pak slouží k zavěšení šroubovky. Dále čelník obsahuje i madla pod nárazníky.

 Přilepíme boční malou ventilaci stanovišť

854_lept29854_lept31854_lept32

Img_2872Img_3018854_020n

 Veškeré dveře jsou leptané zvlášť. Pokud by někdo chtěl tvořit stojící maketu, např. v depu, která má otevřené i boční dveře, tak má možnost. Stačí bočnici v daném místě zabrousit a následně dveře dát do libovolné polohy. Ale zpět k tomuto modelu.

 Dveře zavazadlového oddílu můžeme přilepit. Protože díky dané barevné kombinaci - jde přes ně pruh, není třeba je později lakovat zvlášť. Naopak boční dveře pro cestující přilepíme až po laku - ty jsou celé červené. Další výhoda leptu - usnadnění prací / maskování při lakování.  

 Přilepit můžeme i část nouzového otevírání dveří. 

854_lept33854_lept34854_lept35

 Připevníme ventilaci u malého stanoviště. Postačí jen lehce ohnout, dle tvaru střechy.

 Protože na odlitku je každý pluh jinak široký, cirka s rozdílem o 3 mm, můžeme využít ze sady střední spodní část pluhů. Ta udělá novou rovinu, podle které později odlitek zbrousíme. Tak budou obě strany pluhů stejně široké.

 Třetí fotografie níže - dveře cestujících a do stanovišť byly lepeny jen lehce, pouze pro efekt, jak to bude celé vypadat...   

854_lept36854_lept37854_lept38

854_213eImg_2205_3Img_2873

 Pár dalších pohledů...

854_lept39854_lept40854_lept41

 Spodní výbavu obarvíme na černo

854_lept42854_lept43854_020e

 Návalky si můžeme jednoduše vytvořit vlastní. Papírek omotaný o ,,šroubováček,, později lepený lepidlem na papír a obarven černým lihovým fixem.

854_lept44854_lept45854_lept46

 Přesnou délku návalků uděláme dle potřeby, tedy dle leptu. Návalky jsou duté, jako ve skutečnosti. Jejich vnitřní barva - původní bílá papíru se může později zatřít černou barvou. Mohlo se to udělat i jednodušeji, obarvit papírek z obou stran a pak teprve zamotat. Návalky opět chycené jen pro efekt, jak to bude vypadat.  

854_lept47854_lept48854_lept49

Opět pár pohledů na již zabroušené pluhy - spodní část.

854_lept50854_lept51854_020q_2


LAKY

854_stavba101854_stavba103854_lak

854_lak4854_lak13854_lak14

854_lak16854_barva2854_strecha

 Lehká patina střechy pomocí UMBRY PÁLENÉ.

854_lak2854_patina854_patina4

 854 po matném laku střechy, pro srovnání vůz 954 vedle ještě před matným lakem.

854_patina6854_patina7854a954

 Fotografie jsou pořízené ještě před strhnutím drobných otřepků. Dveře jsou zatím stále mimo model.

854_patina9854_patina10


 Po osazení potisků a dolepení dozdobených bočních dveří je model také po svém matném laku. Na dalších fotografiích jsou boční okna zatím jen položena.

854_dvere854_potisk854_okna2

 Leptaná sada obsahuje navíc i 3 otevřená okna. Zasklení lze provést pouze podlepením fólií, nebo podlepit samolepící páskou a vyplnit okna vodičkou GLASS DECO.

854_okna_3854_okna9854_okna12

 Vodička během pár hodin samovolně zprůzrační, záleží na vrstvě. Naznačení gumy v oknech jde provést i s olejovou barvou. Zde je použita ČERŇ KOSTNÍ. Roztíraná špendlíkem. Která zároveň po zaschnutí opticky tlumí tloušťku odlitku.

854_okna8854_guma854-guma2

 Níže je pohled už na zasklené čelo vozu. Následně byly osazeny stěrače, madla pod okny, papírový měch - barvený z obou stran lihovou fixou a desky nárazníků. Vodička G.Decco je nanesená i do světel. Jelikož bude motorový vůz 854 pevně spojen s vozem 054, hák, šroubovku, nebo brzdové hadice zde nehledejte. Ještě zde přijde dobarvit spodní část pluhu a desky nárazníků, tím bude čelo hotové.  

854_celo_skla854_celo_mech854_celo_skla2

 Testovací spojení s vozem 054

854a054_spojeni854a054_strechy

 Druhé čelo vozu je také již zasklené, zde navíc i plná výbava : stěrače, hák, šroubovka, brzdové hadice, vše co je součástí leptané sady. 

854_zasklena854_zasklena4854_zasklena2

 Testovací spojení s řídícím vozem 954

854954_bocnice_2854954_a854954_strechy


Stanoviště

 Po vložení sestaveného stanoviště se dotvořily ještě kartonové přepážky a falešné dno - lino, aby nebyl vidět při čelním pohledu pojezd - ozubená kola. Proto je podlaha prohnutá. 

854_stanoviste854_stanoviste5854_stanoviste3


Osvětlení

854_osvetleni854_osvetleni3


Dokončení 

 Po osazení spodní výbavy a dotření nárazníků černou je model hotov. Protože bude v provozu motorový vůz pevně spojen s vozem 054 ( nebo 954 ) je pro zachování pluhu na jednom podvozku přiletována ohnutá struna. Vozy budou spojeny kinematikou, pevnou spojkou, do plastové spojky byl vyvrtán malý otvor, právě pro strunu.

954854_finale2854_finale1854_finale2

854_finale3854054954_finale1854954_finale1

Video z provozu najdete zde


Doplňující fotografie

854-218-b_2854-016_3854-016b_2

Článek publikován 20.12.2013 / Poslední aktualizace 28.8.2015