Návod na sestavení celo leptu motorového vozu M296 - Vindobona / 852 / 853   1:120 TT

852-025a852-025b852-025c

M296 1021

M296_1021wM296_1021_cb_2M296_1021r

M296 1027

M296_1027f_3M296_1027a_3

854 002 - "Ta hezčí strana s přechodem" a detail na čelo stanoviště I.

854-002_20_4_2014_turnov1854-002_20_4_2014_turnov5854-002_20_4_2014_turnov


Lept verze I.

853_celo_lept

Jelikož je pro nás M296 srdcová záležitost, je kladen ještě větší důraz na detaily.

Publikované VIDEO - vzpomínka na řadu M296 / 852 / 853.

Video můžete bez stahování shlédnout ZDE


Kat.č. TT-853

Motorový vůz - celo lept M 296 / 852 / 853. Velikost 1:120 TT ( Prodejní lept je verze II. )

 Základní sada obsahuje : Přechodové dveře mohou být funkčně otevíratelné díky pantům, tak i přechodový plech. Různé verze přestavovačů pro 852 a 853 ( Rychlíková brzda ), plná spodní výbava beden - i zadních stěn, vzduchojemů a krytů, výpusť vody z umyvadla, schody, desky nárazníků, stanoviště a přepážky. ( Dvě přepážky oddílu cestujících jsou u sedadel cestujících na jiném leptu ). Plná střešní výbava - ventilace, žaluzie, kryt výfuku. Součástí sady je i střecha z odlitku. Plus dílky vypsané dle verze II. - Nové foto najdete níže. Cena 900 Kč

853_2verze_2

Kat.č. TT-853-Střecha

 Střecha - Otvor ve střeše je lehká příprava pro možné osvětlovací segmenty. Střecha je součástí základního leptu výše. Forma je pro maximální počet střech vždy 20 ks.

853_strechy



Doplňující zboží

Btn-053-tt_3Aam-vindobona-1_3Bram-tt_2

M296_s-vozyM296_s-vozem054M296_vindobona


Kat.č. TT-853 LEPT Okna

 Sada vhodná k celo leptu obsahuje : Okna včetně stolečků, plochu pro zavazadla, ochranu skel - mříže v zavazadlovém oddílu, topení, zrcátka, směrové tabule a madla. Cena 200 Kč  

853_celo_lept_okna

Kat.č. TT-853 Okna 3D

 Pro náročné : Okna - vnější 3D část, která se nalepí na okna spodní ( základní ), celková síla oken pak bude 2 x 0,3 mm. Cena 150 Kč

853_okna3d_2


Kat.č. TT-853 LEPT IN

- Interiér vhodný do celo leptu, sada obsahuje : 48 míst k sedění, 2 přepážky odd. cestujících a podlahu služebního oddílu. Cena 300 Kč

853_interier_do-leptuSedadla853853_sedadla2

Rozmístění sedadel ve formátu PDF si můžete stáhnout Zde


Kat.č. TT-Podvozek853

Návod sestavení tohoto podvozku najdete bez stahování zde

Návod ve formátu .docx si můžete stáhnout ZDE Navod-_podvozky_852-854_2 

 Sada obsahuje : dva podvozky rozvoru 2400 mm pro motorové vozy M296 / 852 / 853 nebo 854. Vhodné využít pro pojízdné makety vozidel, nebo po jednoduchém rozdělení kostry podvozku na 3 díly sestavíme masky, které se připevní na daný pojezd ( Mosaz / V100 / jiný ). Tím je leptaná sada vhodná k univerzálnímu využítí. Součástí je také 2 x malý brzdový válec a 2 x nádoba na písek. Velikost TT. Cena 150 Kč

853_podvozky853_podvozky_lak_2854_020c


Kat.č. TT-Rám853-1

Návod sestavení rámu najdete na této stránce níže

 Pevný rám celkové síly 2 x 0,5 mm + 6 x 0,5 mm pro usazení čepu podvozku z lokomotivy V100 f. Tillig. Spodní strana rámu je navržena s kolébkou - náklon podvozku.

 Základní využití pro celo lepty motorových vozů M 296 / 852 / 853 / 854, rám lze také použít pro odlitky. Tento rám je verzí vozu se zachováním interiéru - oddíl cestujících. Tedy s jedním kardanem. Výhoda : při dokoupení jednoho motoru Mashima díly z V 100 poslouží hned pro dva motorové vozy. Velikost TT. Cena 250 Kč

853_ramv100_1kardan3

Kat.č. TT-Rám853-0

 Pevný rám celkové síly 0,5 mm, další dílky jsou nastavení výšky o dalších 0,5 mm. Základní využití pro celo lepty motorových vozů M 296 / 852 / 853 / 854, rám lze také použít pro odlitky. Tento rám je verzí vozu jako pojízdné makety se zachováním plného interiéru. Velikost TT. Cena 150 Kč

853_ram_vuz

Upevnění podvozků k rámu - verze pojízdné makety 

Kat.č. TT-M2 StartSet - Cena 40 Kč

 Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.


Obtisky TT motorového vozu M296 / 852 / 853 / 854 Retro od JACEK MODELYCena kus 50 Kč

Potisk_m296aM296.1001a1034/M296.2017 - ČSD

Potisk_852_uni88Potisk_852_uni88b_2852.001a004/853.009a034 - ČSD

Potisk_852_poloPotisk_852_poloo_2852.002a015/853.014a021 - Polo ČD

Potisk_852_uniPotisk_852_uni1_2852.006a010/853.012a019 - Unifik ČD

Potisk_854_retro_2Potisk_854_retro1_2854.021a027/M296.1021a1027 - Retro

Nové obtisky H0 motorového vozu M296 / 852 / 853 od JACEK MODELYCena kus 65 Kč

Obtisk_m296_h0Obtisk_852_zluty_h0

Obtisk_852_maceny_h0Obtisk_852_krem_h0


Do prodeje je uveden cenově výhodnější set obsahující :

- 1 x Základní leptaná stavebnice motorového vozu - verze II.

 - včetně střechy - odlitku 

 - včetně plné spodní výbavy - bedny

 - včetně přepážek a stanoviště - Kat.č. TT-853 - 900 Kč

- 1 x Sada oken - Kat.č. TT-853 LEPT Okna - 200 Kč

- 1 x Sada oken vnější část 3D - Kat.č. TT-853 Okna 3D - 150 Kč

- 1 x Podvozky - pár - 2400 mm pro M296 - Kat.č. TT-Podvozek853 - 150 Kč

853_2verze_2M296_popis1M296_popis2

Cenově zvýhodněný set 1300 Kč

- Návod si můžete stáhnout ve formátu .docx ZDE Navod_-m296_celo_lept_2


Úpravy verze I. na verzi II.

Nové - Panty u vnějších dveří zavazadlového oddílu

Nové - Náhradní dílky pantů pro přechodový plech

Úprava - kratší podlaha stanoviště II.

Úprava - Ventilace na boku pod strojvedoucím

Úprava - Schody

Úprava - Větší otvor ve střeše pro motor

Nové - 2 další pluhy s otvorem pro KKS

Úprava - Zesílení označení nafty

Úprava - Přechodové dveře jsou trochu užší a lepené dvojmo na sebe ( 2 x 0,3 mm )


Návod - verze motorového vozu I.

Video - ohyb čela řady 860 - najdete ZDE

Čela - hrubá stavba

 Ohnout čela můžeme jednoduše např. o držadlo paličky na maso. Přesný tvar pak zajistí postupné zámky - výstupky v horní části čel, které zapadají do otvorů ve střeše. Letovat začínáme od konce, tedy u dveří pro cestující.

852_stavba852_stavba1852_stavba2

852_stavba3852_stavba4852_stavba5

 Když je vše "přibodované" můžeme čelo proletovat více. Z vnější strany pak čela zahladíme jehlovým pilníčkem.

852_stavba7852_stavba8_3852_stavba9_2

 Podlaha stanoviště II. je zároveň doraz čela z vnitřní strany. Podlaha je opatřena "panty" které ohneme o 90°, do pantů pak později vložíme přechodový plech.

852_stavba10_2852_stavba11_2852_stavba12

 Na druhé fotografii níže je vidět doraz pro stanoviště I.

852_stavba13852_stavba15M296_scan7

 Světla sestavíme dle fotografie níže, letujeme z vnitřní strany, pak dle potřeby i z vnější, později se vše zabrousí. 

 Pluh ohneme v ruce, nebo např. o větší vrták. Z odpadu ( rámečku leptu ) na něj připevníme tři packy. Uchytíme k čelu nejprve střední. Zkontrolujeme úhel. Konec pluhu končí v místě zlomu bočnice. Doletujeme zbylé dvě packy. 

852_stavba16852_stavba19_2852_stavba20_2

Fotografie retra 854 - M296 - pluh je již pozměněn.

M296_1021bM296_1021dM296_1021c

 Spodní část pluhu je podobná. Nejprve letujeme střed. Připevníme čelník a ohneme madla. Na čelník přijdou připevnit desky pod nárazníky.

852_stavba22852_stavba23852_stavba24

 Pár pohledů.

852_stavba25852_stavba26852_stavba28_2

 Sestavení čela - otevírání dveří. Nejprve vložíme ohnutý dílek - pevná část, viz první fotografie níže, přesné umístění zajistí otvory v podlaze a ve střeše. Dále otevírací dveře, na které později ( po laku ) připevníme měchy, které se dají vytvořit jednoduše z obarveného papíru na černo, dveře mají panty a také své připravené otvory.

Pohyb dveří není nutný - vnitřní dveře případně osazovat nemusíte, vnější se dají připevnit trvale. 

852_stavba31852_stavba32852_stavba44

 Původní panty z dveří byly odstraněny. Pomocí struny jsou vnitřní dveře také pohyblivé, ale jejich ovládání je vyvedeno pod rám. 

852_stavba45852_stavba46_2852_stavba50

 Fotografie níže - motorový vůz 854 / Zásuvka dálkového řízení motorového vozu 860.

854_prechodPrechod2860_zasuvka

 Fotografie retra 854 - M296, boční dveře do stanoviště jsou již pozměněny.

M296_1021qM296_1021zM296_1021m

Detaily na čela

 Zásuvky dálkového řízení jsou složeny z dílků lepených na sebe. Připevníme také nášlapný schůdek v pluhu. Jelikož tento model je ověřovací bylo čelo dozdobeno celé, tedy o další dílky, brzdové hadice, šroubovku, hák, stěrače, madla pod okny a boční dveře. Boční dveře se dají lakovat zvlášť, to ušetří maskování páskou, záleží ale na zvoleném barevném schématu.

852_stavba65853_na-ramu1a853_celoii


Okapničky - 4 díly nad skládací dveře, které připevníme z vnitřní strany. Ostatní okapničky jsou součástí střechy.

853_okapM296_1021oM296_1021u

Schody - ohneme dle rysek a připevníme je.

852_stavba54852_stavba56852_stavba57

852_stavba59M296_scan3M296_1021n

M296_scan4M296_scan2M296_1021v

Malá úprava schodů pro volné natáčení podvozku u druhého stanoviště. Spodní část schodu se připevní přímo na podvozek.

853_schody853_schody1853_schody2


 Stanoviště a přepážky vozu osadíme danou výbavou.

 - Stanoviště I. a II. - sedadla strojvedoucího

 - Stanoviště I. - skříň

 - Stanoviště II. - verze vnitřních trvale zavřených dveří do Vindobony

 - Zavazadlový oddíl blíže k motoru - elektro skříň

 - Zavazadlový oddíl blíže ke středu - přepážka WC

 Bočnice mají pro přepážky připravené drážky a střecha otvory. Přepážky drží pěkně, letovat stačí opravdu jen trochu.

852_stavba61852_stavba63852_stavba67

M296_1021_in1M296_1021_in16M296_1021_in17

Scan_853g_2853_stanoviste_scan853_stanoviste_scan2

 Omluvte prosím kvalitu fotek, jelikož v dnešní době řada 852-3 již není, jediná možnost poskytnout náhled na motorový vůz a jeho části je tedy formou skenu starších vlastních fotek - v té době ale ne digitálních.

M296_scan8M296_scan10M296_scan9

 Fotografie retra 854 - M296. Skříň elektriky je se změnou, v podlaze není kryt pro ventily směru a řazení I, II a III. měniče.

M296_1021_in7M296_1021_in8M296_1021_in10

 Sestavíme a připevníme topení. Dílky najdeme v leptané sadě u oken. 

852_stavba64_2852_topeni852_prepazka_cestujci

M296_1021_inM296_1021_in13M296_1021_in2


Sedadla - 48 míst k sedění. Na druhé fotografii níže jsou zatím pouze v červené barvě - bez matu. Později se ručně dobarví opěrky a nohy. Teprve pak můžeme dát ještě slabou vrstvu matného laku.

853_sedadla_48853_sedadla_barvaSedadla853

M296_1021_in3M296_1021_in5M296_1021_in18

853_sedadla2853_sedadla9853_sedadla14


Okna a madla

 Okna "základní" připevníme z vnitřní strany leptu. Nejprve u nich ohneme stolečky a mříže - odkládací prostory. Madla umístíme do připravených otvorů a připevníme je z vnitřní strany.

852_stavba71853_okna853_na-ramu5

 Na "základní" okna připevníme vnější okna 3D. Nejlépe až po laku motorového vozu.

853_okna3df_2853_okna3dd


Pár pohledů a srovnání s dalšími vozy

Img_9850Img_9848853aam

853954853_navalky


Spodní výbava

853_bedny3853_bedny11853_bedny5

 Připravíme si dílky viz fotografie níže. Bedny ohneme dle rysek. Brzdové válce můžeme ohnout např. přes jehlový pilník, nebo šroubováček. 

853_bedny_priprava1853_bedny_priprava2853_bedny_priprava3

 Do jednoho ze tří brzdových válců připevníme odvzdušňovací táhlo. Dva dílky na třetí fotografii nesou označení "X". Brzdové přestavovače má pouze řada 853.

853_bedny_priprava4853_bedny_priprava6853_bedny2

 Osazení leptaných nárazníků, které jsou součástí základní sady. Návod sestavení najdete ZDE

 Rám a spodní výbava po laku.

Vindobona_2


Střecha

 Střechu - její spodní stranu zbrousíme o 0,5 mm na šmirgl papíru položeném na rovině - na stole. Tím vznikne ideální rovina a zbavíme se případných otřepků.

853_postup_strecha2853_postup_strecha1853_postup_strecha3

 Otvory v leptané střeše v prostoru nádechů k turbu vyplníme cínem a zahladíme. Aby byl pohyb čelních přechodových dveří funkční a nic pantům nebránilo v pohybu, můžeme si dané otvory převést na plastovou střechu a v daných místech vyvrtat malé otvory.

853_postup_strecha5853_postup_strecha6853_postup_strecha7

 Střechu k leptu přilepíme a spoje tmelíme.

853_postup_strecha13853_postup_strecha12853_postup_strecha11

Výbava střechy - Detaily

 Kdo by chtěl nahradit plastovou ventilaci - 4 ks, může jí vyměnit za dílky z leptu. Dále připevníme větráky a výfuk.

853_dily_strechy853_postup_strecha14853_postup_strecha16

 Sestavíme žebra nádechů k turbu.

853_postup_strecha18853_postup_strecha19853_postup_strecha20

 Připevníme horní světlomety - leptané kroužky a boční části u výfuku. Třetí fotografie je Scan 853.

853_postup_strecha21M296_cela_strecha_2M296_strecha

 Připevníme ventilaci u malého stanoviště ( II. ) a víko vyrovnávací nádrže vody. Dle barevného schématu, pokud bude pluh černý můžeme sestavit a připevnit nárazníky. U I. stanoviště ještě nárazníky doplníme stupačkami.

853_postup_strecha24853_postup_strecha26853_postup_lak5

 Dle vybraného budoucího provozu motorového vozu si zvolíme z leptu vhodné dveře ke stanoviště II. Na výběr je verze pohybu dveří, nebo dveře zdvojené, pro trvalou pozici zavřeného stavu - neprůchodnost cestujícím ke stanovišti II. - přímo k ovladačům - "Vindobona".

853_postup_lak10853_postup_lak8

 Pár posledních pohledů před lakem.

M296_strechaaamM296_strecha_celo1853_postup_lak15

 Srovnání s vozem Aam - vše na sebe krásně sedí, nárazníky, měchy.... Boční dveře na motorovém voze se mohou lakovat zvlášť - dle vybrané barevné kombinace.

853_postup_lak27_2853_postup_lak29853_postup_lak32


LAK

 Model po první vrstvě základní barvy. Dále po krémové 1015, červené 3003 a černé 9005.

M296_zakladM296_cervenaM296_krem_2

 Vzorem se stala M296.1012 - lak z výroby ČSD - červené čelní a boční dveře a červený nadokenní proužek.

M296_lakM296_lakm296_lak4M296_dvere_lak

M296.1012 po matném laku a s potisky.

Na denním světle budou barvy více věrohodné.

M296_1012M296_matny_lak5M296_matny_lak4

Po osazení rámů oken, skel, madel pod okny a stěračů.

M296_skla_celaM296_st1M296_stanoviste1

 Dosazené ( částečné ) osvětlení do drážky ve střeše...

M296_osvetleniM296_osvetleni2M296_osvetleni3


Dokončený model M296.1012

M296_finale1M296_finale4M296_finale6

M296_finale7M296_finale8M296_venku4

M296_venku2M296_venkuM296_venku8

Motorové vozy přehledně na www.854foto.net 


Doplňující fotografie - SCAN

853_bedny_priprava8853_vykres3Scan_853p

853_scan2852_scan2853_scan

 Retro 854 - M296

M296_1021jM296_1021sM296_1021k

M296_1021yyM296_1021xxxM296_1021_spodek


Sestavení pevného rámu - verze dílů z V100 - 1 x kardan

 Spojíme dva rámy síly 0,5 mm. Spodní je s nápisem a směřuje ke kolejím, má vybrání pro náklon podvozku. Viz druhá fotografie níže.

 Horní rám má vybrání pro usazení plastového dílku - úchytu motoru. Viz třetí fotografie níže.

853_ramv100853_ramv100a853_ramv100b

 Skládáním na sebe spojíme malé dílky - celkem 6 kusů. Ty mají navíc dle potřeby připravené otvory pro strunu. Zpevnění dílků. Tím se dostaneme na správnou výšku pro uchycení podvozku.

853_ramv100c853_ramv100d853_ramv100e

 Závaží z V100 můžeme použít, otvor pro šroub je v rámu připraven. Závaží bude naznačovat převodovku motorového vozu.

853_ramv100f853_ramv100g853_ramv100h

 Přepážky interiéru vozu mají přípravy pro proříznutí - při použití rámu s motorem. Nebo při použití jiného pojezdu, přepážky osazovat nemusíte.

853_ramv100i853_ramv100j853_ramv100l

 Při použití druhého podvozku a sady plastových dílků Kat.č. TT-M2 StartSet je rám v rovině. 

853_ramv100n_2853_ramv100o_2853_ramv100p_2

 Vzdálenosti podvozků nejsou stejné. Na to bylo myšleno a přesné umístění pojezdu zajistí dosazení rámu k přepážce. Na třetí fotografii níže jde o rám verze vozu makety. Princip je ale stejný. Rozdíl pro TT je 2,5 mm.

853_vykres853_vykres2853_ulozeni-ramu

 Motor můžeme připevnit např. pomocí "odpadu" z leptu, nebo ho přilepit na plastový základ.

853_motor853_motor1853_motor2

 Původní masku z podvozku V100 upravíme ořezáním a dosadíme masku pro M296.

853_maska853_maska1853_maska3

M296_1021lM296_1021wwM296_1021_valec

 Po dosazení nových masek připevníme brzdy a také propojení na straně ke středu vozu. Tím budou nové masky ještě více fixované k původnímu plastu z V100. 

853_maska5853_maska6853_maska8

Sběr proudu z podvozku - obě polarity ( foto ilustrativní )

V100_sberV100_sber1V100_sber2


 Test váhy

853_ramv100q853_ramv100r853_ramv100s

Rám s motorem a závažím z V100 - 88g

Skříň vozu, bez střechy - 31g

Interiér - 9g

 Zvážili jsme zatím střechu pro 954.

Vaha_954bVaha_954Vaha_osvetleni

Dutá střecha vozu 954 - 18g

Osvětlovací segment, nebo výplň ve střeše - 7-20g

Celkem - 88+31+9+18+20 = 166g

 Po dalším dotížení některých částí, např. dutých beden - spodní výbavy, se můžeme dostat na celkovou váhu k 200g.  

Lehké srovnání s V100 a s řadou 781.

V100_vahaSergej_vaha

Článek publikován 18.2.2014 / Poslední aktualizace 28.8.2015