Návod stavby motorového vozu 860 002-5

860_podvozek5M475_finale16_2860002celoo

! Video o životě těchto strojů najdete ZDE

Měřící vůz WLAB, který často v 90.letech řadu 860 doprovázel je také v našem plánu zhotovení. Vyrobené byly dva kusy s označením 016 modrý pro ČD a 017 červený pro ŽSR. 

Wlab_017_2...Autor snímku je Michal Plíhal 


Kat.č. TT-860

Motorový vůz - celo lept M475 / 860. Velikost 1:120 TT

 Základní sada obsahuje : Nezkrácenou skříň motorového vozu 860 002. Přechodové čelní dveře - trvale zavřené. Pluhy 4 kusy - dva plné a dva pro KKS. Spodní výbava beden - viditelná část, vzduchojem, schody, desky nárazníků, háky, šroubovky, zásuvky dálkového řízení, brzdové hadice, stanoviště a přepážky. Plná střešní výbava - ventilace, žaluzie, kryt výfuku. Součástí sady je i střecha z odlitku. Detailně připravený lept dle vlastního měření skutečného vozu. Cena 900 Kč

Návod si můžete stáhnout ZDE Navod_860_verze2

JIŽ V PRODEJI

860002_tt_2860002_ttnavod1860002_ttnavod3

 Střecha s přesahem pro řadu 860

M475_popis 860_strecha-odlitek_2860002_strecha-chrochtadla1


Kat.č. TT-860 Okna 3D

 Okna 3D a madla. Cena 150 Kč

Okna_860_tt_2Okna_860_tt-


Kat.č. TT-860 LEPT IN

 Interiér vhodný do celo leptu, sada obsahuje plný počet míst k sedění a přepážky vozu. Cena 250 Kč

860_interier_tt_2860_sedadla_navod860002interier8


Kat.č. TT-Rám860-1

 Pevný rám celkové síly 2 x 0,5 mm + 6 x 0,5 mm pro usazení čepu podvozku z lokomotivy V100 f. Tillig. Spodní strana rámu je navržena s kolébkou - náklon podvozku.

 Základní využití pro celo lepty motorových vozů M475 / 860, rám lze také použít pro odlitky. Tento rám je verzí vozu se zachováním interiéru - oddíl cestujících. Tedy s jedním kardanem. Výhoda : při dokoupení jednoho motoru Mashima díly z V 100 poslouží hned pro dva motorové vozy. Velikost TT. Cena 250 Kč

860_ram_v100_tt_2860_ramv100c860_podvozek5

Kat.č. TT-Rám860-0

 Pevný rám celkové síly 0,5 mm, další dílky jsou nastavení výšky o dalších 0,5 mm. Základní využití pro celo lepty motorových vozů M475 / 860, rám lze také použít pro odlitky. Tento rám je verzí vozu jako pojízdné makety se zachováním plného interiéru. Velikost TT. Cena 150 Kč

860_ram_maketa_tt_2


- Podvozky ( nebo jen masky ) - GP 2400 mm. Válce podvozků jsou zvlášť na základním leptu motorového vozu - v pravé části.

Kat.č. TT-GP200 2400

Podvozky pro motorové vozy řady 860. Velikost TT. Cena 150 Kč

NÁVOD SESTAVENÍ podvozků najdete ZDE

860_podvozek8M475_nav100_2

860002podvozek5860002podvozeek860002g

Upevnění podvozků k rámu 

Kat.č. TT-M2 StartSet - Cena 40 Kč

 Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.


Obtisky k motorovým vozům 860 001 / 860 002 od JACEK MODELYCena 50 Kč / kus

Obtisk_8600025


Do prodeje je uveden cenově výhodnější set kat.č. TT-860 Set

- 1 x Základní leptaná stavebnice motorového vozu

 - včetně střechy - odlitku 

 - včetně plné spodní výbavy - bedny

 - včetně přepážek a stanoviště - Kat.č. TT-860 - 900 Kč

- 1 x Sada oken vnější část 3D - Kat.č. TT-860 Okna 3D - 150 Kč

- 1 x Podvozky - pár - GP200 2400 mm - Kat.č. TT-GP200 2400 - 150 Kč

Cena po slevě 1100 Kč


Návod - Video - ohyb čela - najdete ZDE

Sestavení skříně - hrubá stavba

 Ohnout čela můžeme jednoduše např. o kulatý pilník. Přesný tvar pak zajistí postupné zámky - výstupky v horní části čel, které zapadají do otvorů ve střeše. Letovat začínáme od konce, tedy u dveří pro cestující. Dílky ze střechy - viz první fotografie, si odložíme na později, např. do nějakého víčka, nebo krabičky. Pro 100% chycení cínu k leptu a jeho rozlití se, je dobré budoucí místo spoje nejprve potřít pájecí kapalinou.

Poznámka : Veškeré okapničky jsou již součástí střechy.

860_stavba860_stavba1860_stavba2

860_stavba3860_stavba4860_stavba5

 Když je vše "přibodované" můžeme čelo proletovat více. Z vnější strany pak čela zahladíme jehlovým pilníčkem.

860_stavba6860_stavba7860_stavba9


Čela

 Podlaha obou stanovišť je zároveň doraz čela z vnitřní strany. Podlaha je opatřena "panty" které po zafixování ohneme o 90°. Podlahu pro lepší manipulaci lze ještě ohnout, nebo zcela oddělit. Obě čela jsou totožná a znázorňují trvale zavřený stav.

860_stavba10860_stavba11860_stavba12

860_stavba13860_stavba14860_stavba15

Světla sestavíme dle fotografie níže, letujeme je z vnitřní strany, pak dle potřeby i z vnější, později se vše zabrousí.

 Lept nabízí dvě variace pluhů - plný, nebo s výřezem pro KKS. Pluh předohneme v ruce, nebo např. o větší vrták. Konec pluhu končí v místě zlomu bočnice. Spodní část pluhu je podobná. Nejprve letujeme střed. 

 Připevníme čelník a ohneme madla. Na čelník přijdou připevnit desky pod nárazníky a z dílků vrstvená zásuvka dálk.řízení.

860_stavba16860_stavba17860_stavba18

Detaily obou čel

 Připevníme také nášlapné schůdky v pluhu. Jelikož tento model je ověřovací bylo čelo dozdobeno celé, tedy o další dílky, brzdové hadice, šroubovku, hák, stěrače, madla pod okny a boční dveře. Boční dveře se dají lakovat zvlášť, to ušetří maskování páskou, záleží ale na zvoleném barevném schématu. Poznámka : Kliky bočních dveří pro cestující směřují vždy směrem blíže k zavazadlovému oddílu. 

860_stavba19860_stavba20860002d


Stanoviště a přepážky

Bočnice mají pro přepážky připravené drážky a střecha otvory. Přepážky drží pěkně, lze je do vozu upevnit lepidlem až po laku skříně.

860_stavba21860002_stanoviste_2860002stanoviste7

860002stanoviste8860002stanoviste860002stanoviste_male

Přepážky interiéru - z hlavní sady. Osadit tam, kde je nápis "ZDE".

860_stavba22860002stanoviste3860002interier25

Zbývající přepážky vozu ze sady Kat.č. TT-860 LEPT IN ( vhodné při verzi makety ).

860_prepazky_vse860_prepazky_vse2860_prepazky_vse1

860_prepazky_vse3860_sedadlav

860002interier22860002interier20860002interier25_2


Pár pohledů na ještě ne plně složený lept. Střecha použita zatím z řady M296. V době focení ještě nebyla připravená střecha přímo pro řadu 860.

860_na_ramu1860_na_ramu2860_na_ramu3

860002yy860002celoo860002_spodek6

860_na_ramu6860_na_ramu7860_na_ramu8

860002k860002r860002w


Spodní výbava

 Připravíme si dílky viz fotografie níže. Bedny ohneme dle rysek. Brzdový válec můžeme ohnout např. přes jehlový pilník, nebo šroubováček. Osadíme leptané nárazníky, jejich desky jsou součástí základní sady. Délka nárazníků dle výkresu má být 650 mm, což po přepočtu je 5,42 mm. Realita skutečného vozu je ale 60 cm. Průměry jsou pak 19 a 25 cm. 

860_spodni_dily860_spodni_dily1860_spodni_dily2

Jedna strana

860002n 860002i860002_spodek

Druhá strana

860002zd860002zb860002za

Podvozky / Masky na plastový základ V100

 Základní návod složení podvozků původně určených pro vozy Fa je ZDE.  Přidané dílky z leptané sady od motorového vozu jsou čtyři válce. Návod jak uchytit masky podvozků na základ z V100 je níže. Další dílky byly použity z rámečku ( odpadu ) leptu - na každé straně podvozku jsou dva.

860_podvozekM475_masky4

 Schody

860002zi860_schody860_schody2

860_schody4860_schody6860_stavba23


Sestavení pevného rámu - verze díly z V100 - 1 x kardan

860_ramv100860_ramv100a

860_ramv100b860_ramv100c_2860av100

Sběr proudu z podvozku - obě polarity ( foto ilustrativní )

V100_sberV100_sber1V100_sber2

 Část, kde motor zasahuje přes okna, lze zakrýt zataženými záclonkami. Při použití záváží z V100 již není místo pro osazení baterek - spodní výbavy leptu. Závaží z V100 tedy osaďte dle svého uvážení. 

860av100b860av10a0860av100d

 Při osazení spodní výbavy z leptu a po sestavení jednoho podvozku

860_spodni-vybava-plna860_podvozek3860_podvozek4

860_podvozek6860_podvozek10_2860a853b_3

Ověřovací stavba je u konce.


Lak ČSD

Lak si můžete přehledně dle daného roku najít a vybrat např. ZDE

860_lak1_2860002zo860002strecha1

 Střechu - spodní stranu odlitku zbrousíme o cca 0,5 mm na šmirgl papíru položeném na rovině - na stole. Tím vznikne ideální rovina a zbavíme se případných otřepků. Ideální výška střechy je 7 mm.

860_lak_2 860_lak2860_lak3_2

860_lak4860_lak5860_lak10

860_lak11860_lak12860_lak13

860_lak14860_lak16_2860_lak17

Po osazení oken 3D a madel, prošel motorový vůz M475.0002 posledním matným lakem.

860_lak22860_lak20M475_cb

Přípravy spodních dílů k laku

M475_maskyM475_masky2M475_masky3

M475_masky4M475_masky5M475_ram

Po osazení spodních dílů a záclonek

M475_nav100aM475_nav100bM475_zaclonky


Dokončený model - bez interiéru

M475_finale16M475_finale15M475_finale14

M475_finale11M475_finale10M475_finale8_2

M475_finale7M475_finale4M475_finale25_2

M475_finale18M475_finale27M475_finale22


Doplnění interiéru

M475_interier_2 M475_interier1M475_interier2

M475_interier5M475_interier7M475_interier4


Testy váhy

Skříň vozu bez střechy - 29g. Dutá střecha - 25g. Interiér - sedadla - 9g.

860_vaha1860_vaha2860_vaha3

Rám - maketa včetně kol - 31g. Rám a díly z V100 - 83g.

860_vaha4 860_vaha

Celkem vůz jako maketa - 29+25+(9)+31 = 94g

Celkem vůz provozní - 29+25+(9)+83g = 146g ( + lze dotížit spodní část pod rámem, nebo vyplnit střechu, lze se dostat na váhu 200g ).

Článek publikován 10.11.2014 / Poslední aktualizace 9.9.2015