Návod sestavení nezkráceného leptu vozu Da / D

D-328r_2Da-7311bD_2_2

Historie vozu Da / D

 Výroba prototypu tohoto služebního vozu proběhla v Tatra Smíchov, roku 1955. Vůz Da 6-5100 byl přečíslován na 7110. Po roce 1967 byl prototyp dále přeznačen na 50 54 99-18 006.

Výroba série vozů VEB Wagonbau Bautzen :

- Rok 1957 : Da 7111 až 7160 / 51 54 99-10 001 - 046. S celním oddílem pro mezinárodní provoz.

- Rok 1958-62 : Da 7161 až 7610 / 51 54 99-18 000 - 443

Režim 51 byl později měněn na 50. V roce 1983 bylo změněno řadové označení vozu na D. Vůz v klasickém zeleném provedení, později také s logem ČD, některé vozy se dočkaly i máčeného vzhledu.  


2 x Video s vozem Da / D

Video bez stahování můžete shlédnout ZDE, nebo ZDE


Kat.č. TT-Da Set

 Leptaná, detailně zpracovaná stavebnice vozu Da 1955, připravená na základě měření skutečného vozu.

Set obsahuje:

- Skříň vozu - Kat.č. TT-Da, vnitřní přepážky, spodní výbavu vozu, okna a mříže a střechu z odlitku

- Pevný rám - Kat.č. TT-Rám15800

- Podvozky Pensylvánské 2400 mm - Kat.č. TT-Pen2400

Cena za set po slevě : 1100 Kč

D_11_cb_2Da_strecha

D_cd13D_cd10Da_csd2


Zboží vypsané jednotlivě :

NOVÉ obtisky ČSD / ČD...Cena kus 50 Kč

Obtisk_da_csdObtisk_d_cd

Kat.č. TT-Da

 Leptaná, detailně zpracovaná stavebnice vozu Da 1955, připravená na základě měření skutečného vozu. Podlaha je navržena do ideální výšky při otevřeném stavu posuvných dveří.

Stavebnice obsahuje : Skříň vozu, zavřené a otevřené posuvné dveře, vnitřní přepážky, plnou spodní výbavu vozu, brzdový válec, schody, tabulky ČSD / ČD, šroubovky, brzdové hadice, okna ( rámečky oken ), mříže, madla, kliky a střechu z odlitku. Cena 850 Kč

Návod ve formátu .docx si můžete stáhnout ZDE Navod-_da

Da_stavebnice_3  Fa_da_2  Da_stavebnice-

Da_stavebnice1_3Da_stavebnice2_2Da_stavebnice3_2


Návod sestavení podvozků 2400 mm najdete ZDE

Kat.č. TT-Pen2400

Dva Pensylvánské podvozky ( Labutí krky ), rozvor 2400 mm. Cena 125 Kč

Pensylvansky_2400Pensylvansky-podvozek_2400Podvozek_pens_loziska3

Kat.č. TT-Rám15800

Pevný rám síly 0,5 mm. Vzdálenost podvozků 15.8 m - 131,666 mm 1:120 TT. Cena 150 Kč

Ram158_2D_cd

Upevnění podvozků k rámu 

Kat.č. TT-M2 SET - Cena 85 Kč

 Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice, 2 x měch na čela vozu a 4 kusy leptaných desek nárazníků. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.

M2_set_lept


Kat.č. TT-Měch

Plastový měch - kus 15 Kč

451_mech


Návod

Sestavení skříně vozu

 Bočnice přiletujeme z vnitřních stran k základu střechy. Vše sedí ve svých zámcích. Osadíme přepážky "A,B", stěnu WC a čtyři dorazy "X".

Da_stavbaDa_stavba1Da_stavba2

Osadíme dveře, které přiletujeme také z vnitřních stran bočnic.

Da_stavba3Da_stavba4Da_stavba5

D-328pD-328qD-328g

Ohneme dle rysek výhledové okno, na vnitřku ho lze proletovat a na vnější straně případně zabrousit.

Čelo složíme následovně. Připevníme "držení návalků" a cín případně zabrousíme. 

Da_stavba6Da_stavba7Da_stavba8

Připevníme ohnuté "rohy vozu". Sestavené čelo připevníme k bočnicím. 

Da_stavba9Da_stavba10Da_stavba11

Spoje proletujeme jak na vnitřních stranách, tak na vnějších, pak hlavně rohy vozu zabrousíme. Do čel osadíme čtyři malá madla, případně i madla nad přechodový plech. Záleží v jaké barvě mají madla být - zelená, černá...  

Okapničky - celkem 6 + 2 kusy ohneme v koncích a přiletujeme je z vnitřních stran bočnic.

Da_stavba12Da_stavba16_2D-328u_3

Dílky "Y1" sestavíme do komínku ( 3 ks na sebe ) a připevníme pod výhledové okno. Dílky "Y2" sestavíme do komínku ( 2 ks na sebe ) a připevníme na druhý konec vozu.

Da_stavba24Da_stavba23

Dle vybraného vzoru vozu můžeme ještě před lakem osadit madla a kliky na boku skříně. 


Spodní výbava

Dílky jsou označené a umístění na voze v číselné řadě "1-5". Bedny "2" a "5" ohneme dle rysek a zaletujeme vnitřní části. Brzdový válec - základ se dobře ohýbá přes jehl. pilníček. K válci připevníme dílek "4" a držení válce. Schody sestavíme a připevníme k rámu.

Da_stavba13Da_stavba14Da_stavba15

Schody nad podvozkem ( zadní část vozu ) připevníme přímo na podvozek.

Da_stavba17Da_stavba18Da_stavba20

Strana vozu bez okna WC. Dílky "1,2,3".

D-328b

D-328oD-328m

Druhá strana vozu. Dílky "4 a 5".

D-328tD-328vD-328vvD-328wwD-328w_2

Schody malé - ohneme dle rysek a připevníme z vnitřní strany k bočnici. Spodní část schodu připevníme do drobného zámku vedoucího od horního schodu.

Da_stavba21


Lak

 Vůz lze vylakovat bez použití maskovací pásky, nehrozí tedy nechtěné sloupnutí barvy.

Da_lakDa_lak1Da_lak2

Da_lak3Da_lak-Da_lak4

 Mříže pod okny a interiér vozu se lakovat nemusí, barva leptu celkem odpovídá skutečnosti. Okna 4+1 ks obarvíme na černo - znázornění gumy. Černý je přechodový plech a kabel na čelech, nebo při osazení dalších dílů z leptu také hák, šroubovka a brzdové hadice. Plastový šroubek se může zakrýt drobným nákladem.

Da_lak6Da_lak10_2Da_lak11

Po připevnění střechy a dosazení nárazníků je model hotov.


Dokončený model vozu D

( na fotografiích ještě bez nárazníků ).

D_2_2D_24

Při spojení v soupravě

D_11D_18D_17

D_11_cbD_6D_19

Detaily

D_8D_12D_13

D_22D_23

Plně dokončený model

Da_postw_spoj_2Da_postw_spoj1_2Da_celo_detail

Da_nocDa_noc1


Osvětlený model vozu D s logem ČD

D_cd_2Podvozek_pens_loziskapodvozek_pens_loziska2D_cd2

D_cd3D_cd5D_cd7

D_cd8D_cd10_2D_cd12

D_cd15D_cd16_2D_cd17

D_cd19D_cd22D_cd26


Model vozu Da - ČSD

Da_csd1Da_csd2_2

Da_csd3Da_csd4Da_csd5

Da_csd6Da_csd12Da_csd8


Osvětlený model vozu D s logem ČD - Patinovaný

!!! Stavebnice vozu z první neprodejní série, to jde hlavně poznat na vystouplé části vozu - boudičce. Boudička měla jinak řešený ohyb... Ale nakonec i tento vůz se dočkal svého laku.

D_osvetlenycd_patinaD_osvetlenycd_patina1D_osvetlenycd_patina12

D_osvetlenycd_patina2D_osvetlenycd_patina3D_osvetlenycd_patina4

D_osvetlenycd_patina6D_osvetlenycd_patina9D_osvetlenycd_patina10

D_osvetlenycd_patina17D_osvetlenycd_patina19D_osvetlenycd_patina20


Vyřazený model vozu D

Vůz, který představuje zrušený vrak sloužící trochu jako sklad a zásobu použitelných ND.

 Ač se snažili vůz začátkem devadesátých let ještě zachránit a místy dostal i nové oplechování, tak jeho místo bude nakonec u depa v kopřivách - u ostatních vraků. Vandalismus - rozmlácená okna byla nahrazena plechováním. Postupně vůz stále více chátral, až bylo 1.3.1992 rozhodnuto o vyžazení z provozu. Následně vůz sloužil trochu jako sklad a zásobu použitelných ND.

D_vyrazen2D_vyrazen8D_vyrazen5

D_vyrazen6D_vyrazen12D_vyrazen13

D_vyrazen14D_vyrazen16D_vyrazen17

Poznámka : Modelařina není jen o tom stavět pojízdné vozy a lokomotivy, modelařina je také snaha přenést skutečnost na model a vytvořit například potřebné zátiší, dění se věcí kolem nádraží a depa.... :)

D_vyrazen22

O patinování a osvětlení si můžete více přečíst ZDE


Doplňující fotografie

D_macenyD164D164a

D164bD164cD164d

Da - pracovní vůz PV 410

Da-jako-pv-410Da-jako-pv-410aDa-jako-pv-410b

Da-jako-pv-410cDa-jako-pv-410d

Da - Česká Třebová

Da_ctrebovaDa_ctrebova1Da_ctrebova2

Článek publikován 6.5.2014 / Poslední aktualizace 21.7.2016