Návod sestavení nezkráceného celo leptu vozu Postmw / Postw / Dweer - ŽSR 1:120 TT

Postw4Postmw6Diagnostika_postw

Historie vozu : Postmw / Postw

Rok výroby 1984 - 1985. Vyrobeno 200 Poštovních vozů pro rychlíkové mezinárodní i vnitrostátní relace UIC-Y. Čela vozů jsou bez přechodu a dveří.

Čísla vozů : 50 54 90-40 200 až 399, z toho 50 vozů v režimu 51. Poštovní vozy navázaly na sérii 100 poštovních vozů Fa z roku 1971.

Vozy 350-399 splňovaly podmínky pro provozování v režimu RIC. Rozdíl spočívá zejména v přístrojové skříni topení, typ 8-511.0 má automatický volič napětí. Oproti "neRICovým" vozům se v provozu udržely daleko déle, značný počet vozů prošel modernizací a obdržel označení 50 56 90-78.

V roce 1993 se u vozů v ČR změnil na bočnicích název ČESKOSLOVENSKÁ POŠTA na ČESKÁ POŠTA. Vozy 200–299 a 350–389 připadly při dělení vozového parku v roce 1993 ČR, vozy 300–349 a 390–399 připadly SR.

Od roku 2001 začaly vozy jezdit bez doprovodu. Dělení vozu a zázemí pro doprovod se tedy staly zbytečnými. Od roku 2005 prošlo 28 vozů modernizací, během které došlo ke zrušení všech přepážek dělících vůz na jednotlivé části, zcela bylo odstraněno zázemí pro doprovod, zjednodušen systém vytápění včetně odstranění naftového agregátu a povolená provozní rychlost vozu se zvýšila na 160 km/h. Změna označení na 56 54 90-78 (350–353, 355–360, 362–364, 366, 368, 374–377, 379–383, 385–387, 389)

 Slovenské poštovní vozy byly přeznačeny na řadu Dweer 50 56 09-30 - pro přepravu spěšnin, tzn. bez doprovodu posádkou. Tato řada vznikla pravděpodobně v letech 1994–1997. Potřeba těchto vozů skončila asi v roce 2004 v souvislosti s ukončením přepravy spěšnin.


Kat.č. TT-Postmw

 Nezkrácený a detailně navržený vůz Postmw / Postw. Základní lept obsahuje skříň vozu, veškeré přepážky, plnou spodní výbavu, včetně zadních stěn pro vozy v režimu 50 i 51, brzdové přestavovače, brzdový válec, schody, desky nárazníků. Plnou střešní výbavu - ventilaci. Tato sada obsahuje i další dílky, jako tabulky ČD, ČSD, schránky na dopisy, náhradní otevřené dveře, atd. V ceně je zahrnutá i střecha z odlitku. Velikost TT. Cena 800 Kč.

Návod ve formátu .docx si můžete stáhnout ZDE Navod-postmw

     Certifikat-postw-studenka-1985_2     Postw_387

Stavebnice_postmw_popisStavebnice_postmw_popis1Stavebnice_postmw_popis2


Doplňující zboží :

Kat.č. TT-Postmw Okna

Leptaná okna 3D, mříže a madla pro vůz Postmw / Postw. Cena 100 Kč

Druhá fotografie - náhradní malá okna 3D

Postw_nova_okna3d


Kat.č. TT-Rám Y2

 Odlehčený pevný rám pro vozy Y 17.200 m. Síla leptu 0,5 mm. V místě uchycení podvozku je rám zesílen na 2 x 0,5 mm - pro zachování celkové ověřené výšky vozu. Pro případné nastavení výšky na 1 mm ve střední části rámu ( při náhradě u vozů s rámem 2 x 0,5 mm ) je v sadě 12 kusů malých plošek. Dále je rám lehce prodloužen. Pro případné nastavení do kratší ( původní délky ) jsou na spodní straně připravené rysky. Velikost TT. Cena 150 Kč

Spodní výbava vozu Postmw je navržena již bez nutnosti použití ( 12 ks ) plošek. 


Kat.č. TT-GP200

 Dva detailně zpracované podvozky GP200. Rozvor 2600 mm. Vhodné např. pro vozy 954, Postw, Bdt, Bp, BRm, Bmee, BDbmrsee. Více dílků zajístí kulatější tvar podvozku. Cena 150 Kč

NÁVOD SESTAVENÍ TOHOTO PODVOZKU NAJDETE ZDE

Postw_200_2

Upevnění podvozků k rámu 

Kat.č. TT-M2 StartSet - Cena 40 Kč

 Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.


Nový TT obtisk pro vůz Postmw - ČSD / ČD z dílny MMCena 40 Kč

Obtisk_tt_postw_2


Kat.č. TT-Postmw Set

Zvýhodněný set za 1200 Kč obsahuje :

1 x Základní detailně zpracovaná stavebnice vozu vč. přepážek, spodní výbavy a střechy z odlitku - Kat.č. TT-Postmw - 900 Kč

1 x Sada oken 3D a mříže oken - Kat.č. TT-Postmw Okna - 100 Kč

2 x Náhradní malá okna 3D

1 x Pevný rám síly 0,5 mm - Kat.č. TT-Rám Y2 - 150 Kč

1 x Podvozky GP 200 - pár o rozvoru 2600 mm - Kat.č. TT-GP200 - 150 Kč

 Vůz není navržen pouze dle výkresu, ale opět také dle skutečně naměřených hodnot. V této ceně není zahrnuto zboží Kat.č. TT-M2 StartSet.


Návod

Sestavení skříně vozu

 Bočnice přiletujeme z vnitřních stran k základu střechy. Vše sedí ve svých zámcích. Bočnice jsou na vnitřní straně popsány, pro budoucí osazení hlavních přepážek "A,B,C,D,E" a dorazu pro rám "F".

Postmw_stavbaPostmw_stavba1Postmw_stavba2

Postmw_upraveny11Postmw_244iPostmw_244ii

Přepážku "A" doplníme o dvě postele a stěnu "AB". Po připevnění přepážek "A" a "C" k bočnicím, připevníme dvojmo ohnutou po 45° přepážku "B". Přepážka "B" a "C" má ve spodní straně vybrání pro šroub - uchycení podvozku.

Postmw_stavba3_2 Postmw_stavba6Postmw_stavba8

Postmw_inbPostmw_inPostmw_ina

Osadíme zbylé přepážky "D a E" a dorazy "F". Připevníme dveře do libovolné polohy - zavřené, otevřené.

Postmw_stavba9Postmw_stavba10Postmw_244z6

Čela

 Obě čela jsou stejná, až na rozdíl okénka. Čelo s okénkem přijde na stranu "obytné části vozu". Čela sestavíme z vyzobrazených dílků níže. Vše zapadne samo díky zámkům. Spodní část je složena ze dvou dílků, pájedných k sobě v úhlu. Ani jedno z čel není osazeno gumou / návalky a jsou bez přechodového plechu. Sestavená čela přiletujeme z vnitřních stran k již nalomeným bočnicím a rohy čel zabrousíme jehlovým pilníčkem. Dle provozu vozu - modelu můžeme ještě čela dozdobit o háky, šroubovky a brzdové hadice.

Postmw_stavba15Postmw_stavba16Postmw_stavba22

Čelo vozu 50 54 90 40 244-1 s parním potrubím.

Postmw_244Postmw_244lPostmw_244z8

Čelo reko vozu 56 54 90-78 389-3

Postmw1_2Postmw_upraveny2Postmw_upraveny10

Schody

 Schody u kola ruční brzdy ohneme dle rysek a připevníme k vozu z vnitřních stran. Schody u posuvných dveří sestavíme a připevníme k rámu. Schody pro posunovače připevníme k rámu a ohneme dle rysek. Pro pevnost schodů je dobré je lehce v místě ohybů ještě proletovat.

Postmw_stavba33Postmw_stavba34Postmw_stavba36

Postmw_244kPostmw_upraveny18Postmw_upraveny20

Detaily bočnic - ČSD

 Připevníme dvě schránky na dopisy, na bočnicích je připravené vybrání pro jasné umístění. Dále připevníme boční ventilaci. Otvory v horní části u posuvných dveří - místa pro praporky jsou na leptu také znázorněny. Pokud dveře připevníte jako otevřené, rozdíl podlahy cca 1 mm od spodní hrany dveří doplňte ještě kouskem papírku, napuštěného vteřinovým lepidlem. Fotografie níže, stav před doplněným papírkem.

Postw244_bocnicePostw244_detalyPostw244_detaly1

Postw244_bocnice1Postw244_detaly5Postw244_bocnice2

Postmw_244aPostmw_244qPostmw_244y

Postmw_detailyPostmw_detaily7Postmw_detaily9

Postmw_244xPostmw_244z6_2Postmw_244z2

Detaily bočnic - Reko vozy ČD

 Vozy nemají původní přepážky "B,C,D,E". Dále jsou zahlazené schránky na dopisy. Okna doplněna mřížemi. Spodní část opatřena závěsy. Tyto závěsy jsou v leptu připraveny. Posuvné dveře jsou opatřeny dalším madlem.

Postmw_upraveny3Postmw_upraveny4Postmw_upraveny5

Postmw_upraveny_podvozek4Postmw_upraveny19Postmw_upraveny31


Spodní výbava

Postmw_stavba37Postmw_stavba41Postmw_stavba47

Postmw_stavba43Postmw_stavba45Postmw_upraveny22

Rozložení spodní výbavy

 Dílky leptů jsou očíslovány chronologicky - dle uspořádání na voze "1-14". Kde jedna strana vozu obsahuje dílky "1-7" a druhá strana dílky "8-14".

Dílky "1,2" - Ohneme dle rysek a proletujeme na vnitřních stranách. Připevníme k rámu.

Dílek "3" - Malý brzdový válec ohneme o 180°. Připevníme dvojmo k rámu. K pravé části dílku "3" připevníme později dílek "4".

Dílky "4" - Brzdový válec ohneme např. přes malý šroubováček, válec proletujeme z vnitřní strany, doplníme čela válce, kde pravé čelo ještě obsahuje další dílek. K válci připevníme držení válce. Držení válce připevníme k rámu a zároveň propojíme s dílkem "3".

Dílky "5" - Válec ohneme přes šroubováček, doplníme čela válce - ( stejně jako u dílku "4" ). Vrstvením na jedno z čel doplníme drobné dílky - 6 ks. Připevníme držení válce. Držení válce připevníme k rámu.

Dílek "6" - Ohneme dle rysek a proletujeme na vnitřních stranách. Připevníme k rámu.

Dílky "7" - Ohneme dle rysek a proletujeme na vnitřních stranách. Na čelo připevníme další díl, ukazatel nafty a dílek plnícího hrdla. Sestavené připevníme k rámu.

- Poznámka - Dílky "5-6-7" Osaďte dle konkrétního vozu / tyto dílky nemají pravděpodobně REKO vozy

Postmw_244_popis_bedenPostmw_244_popis_beden1Postmw_244_popis_beden2

Postmw_detaily_2Postmw_detaily1Postmw_detaily2

Druhá strana vozu

Dílek "8" - Totožný jako dílek "1". Dílky "1 a 8" mají v levé bočnici připravené dva otvory. Kdo by chtěl vyznačit kabely k podvozku, např. černou nití. 

- Dílek "9" - Ohneme dle rysek a proletujeme na vnitřních stranách. Z pravé části vychází plnící hrdlo. Připevníme k rámu.

- Dílek "9X" - Platí pro vozy čísel 350-399

Dílek "10a" - Ohneme dle rysek a proletujeme na vnitřních stranách. Levá strana je zakulacená.

Dílky "10b" - Ohneme dle rysek a proletujeme na vnitřních stranách. Doplníme 7 dílků.

Dílky "10c" - Tři dílky sestavíme vrsvením na sebe.

- Dílky "10a 10b 10c" - Spojíme v jeden a připevníme k rámu.

Dílek "11" - Připevníme k rámu.

Dílky "12,13 a 14" - Ohneme dle rysek a proletujeme na vnitřních stranách. Připevníme k rámu.

- Poznámka - Dílek "9" je u Reko vozů jiný. Proto lept obsahuje dva dílky s označením "9". Kde jeden je opatřen hrdlem - ČSD verze. A druhý je pro Reko vozy, které mají tuto bednu delší. 

Postmw_244_popis_beden3Postmw_244_popis_beden4Postmw_244_popis_bedny9

Postmw_244_popis_beden5Postmw_244_popis_bedny7Postmw_244_popis_bedny8

Postmw_detaily4Postmw_detaily5Postmw_detaily6

Střecha - odlitek

 Střechu lehce zabrousíme na její spodní straně. Na šmirgl papíru položeném na rovině stolu. Ideální výška odlitku je daná dle leptaného čela. Po zabroušení střechu k leptu přilepíme.

 První fotografie - prototyp ( celé ) střechy pro vůz Postmw. Další fotografie střecha z prodejní série, vždy po 20 ks s vybráním pro osvětlovací segment.

PostwdaPostmw_strechaBp_postm1_2


Ostatní díly

 Rozdíl výšky podlahy u otevřených dveří ( boční pohled ) lze dorovnat zbytkem leptu. Do připraveného žlábku ve střeše se vejde případný osvětlovací segment.

Postw_stavba105Postw_stavba101Postw_stavba103

 Střecha je dle potřeb tmelená, v místech přechodů k leptu. Před lakem se zakrylo maskovací páskou hlavně osvětlení. Pokud půjde o osvětlení formou "hada" lze ho instalovat až po laku.

Postw_stavba108Postw_stavba111


Laky / Obtisky

Postw_stavba112Postw_lak3Postw_lak4

Postw_215fPostw_215

 Po laku vozu přilepíme 3D okna, 4 rámy oken před přilepením obarvíme na černo - tím znázorníme gumu a osadíme také madla, buď ve stříbrné - připravené barvě, nebo v barvě bílé. Model by měl dostat závěrečný matný lak a skříň stačí už jen zasklít - okna průhlednou fólií a dosadit mříže oken. Kola o průměru 920 mm - tedy 7,7 mm vložte ideálně do zaletovaných ložisek. Podvozky připevněte k rámu pomocí plastových šroubků a matic, matice zalepte herkulesem. Rám vložte do skříně vozu tak, aby se plně opřel o přepážky - dorazy. Po osazení nárazníků a spřáhel je hotovo. Příjemný detail je propojení nití - náznak kabelů z alternátoru. Pokud se nechá drobná vůle, v provozu nijak nevadí, podvozek se plynule natáčí. Pokud bude vůz trvale posledním v soupravě, můžete ještě čela dozdobit hákem, šroubovkou a brzdovými hadicemi.


DCC model vozu ČSD Postw 50 54 90-40 215-1

 Lak a míra patiny na tomto modelu odpovídá začátkům devadesátých let. Nápis "ČESKOSLOVENSKÁ POŠTA" je z aršíku od Pana Jirana. Ostatní obtisky jsou ze sady od Jacek-Modely. Tento vůz je "ten z návodu nahoře".

Postw_215bPostw_215dPostw_215c

Postw_215gPostw_215pPostw_215m

Postw_215hPostw_215iPostw_215k

Postw_215nPostw_215uPostw_215r

 Po cca roce byl model doplněn o osvětlení a DCC vozový dekodér - ten máme také v nabídce zboží. F0 spíná koncová světla, F2 zářivky, F1 bude spínat dvě boční modrá světla ( hned jak budou k dispozici modré sm diody ).

Postw_dccPostw_dcc1Postw_dcc2

Poslední fotografie poukazuje na rozdíl čel / tvar světel se sesterským a starším vozem Fa.

Postw_dcc3Postw_dcc5Postw_dcc8


Dokončený model vozu Postw 51 54 90-40 372-9

- Zatím bez osazených nárazníků a před výměnou záchodových 3D oken.

Postw_2Postw8Postw15

Vůz v soupravě....90.léta - téměř na každém R a Ex za lokomotivou, nebo více poštovních vozů v soupravě = "Raketa".

Postw22_2Postw17Postw18

Srovnání s vozem Fa. První pohled prozradí, že jde o sesterský vůz. Rozdílů mezi vozy je ale opravdu dost.

Postw_faPostw2_2Postw9

Postw12Postw14Postw28

Osvětlení vozu

Da_postw_spojPostw_osvetleni1Postw_osvetleni2

Postw_osvetleni10Postw_osvetleni11_2Postw_osvetleni6

 Podvozky propojeny nití - náznak kabelů z alternátoru. Pokud se nechá drobná vůle, v provozu nijak nevadí, podvozek se plynule natáčí.

Postw_podvozkyPostw_podvozky1Postw_podvozky3


Dokončený model vozu Postw 56 54 90-78 376-0

 Od roku 2001 začaly vozy jezdit bez doprovodu. Dělení vozu a zázemí pro doprovod se tedy staly zbytečnými. Od roku 2005 prošlo 28 vozů modernizací, během které došlo ke zrušení všech přepážek dělících vůz na jednotlivé části, zcela bylo odstraněno zázemí pro doprovod, zjednodušen systém vytápění včetně odstranění naftového agregátu a povolená provozní rychlost vozu se zvýšila na 160 km/h. Změna označení na 56 54 90-78 (350–353, 355–360, 362–364, 366, 368, 374–377, 379–383, 385–387, 389)

 Na model bylo nad rámec "balíku leptů" použité další ochranné mřížování oken, ze sady vozů 063....V tomto provedení jezdí vozy Postw i v současné době ( 2015 ). Okénko pro "dopisy" je zatmelené...

Postw_376cPostw_376aPostw_376d

Postw_376ePostw_376fPostw_376g


Dokončený model vozu Postw 51 54 90-40 387-7

 Model je ve stavu "bez patiny", uvnitř je posádka dvou pracovníků. Židle je zhotovená z odpadu leptu ( rámečku ). Druhý zaměstnanec odpočívá na posteli. Záchodová 3D okna jsou osazená ze sady ND. 

Postw_387Postw_387bPostw_387d

Postw_387jPostw_387gPostw_387e

Vůz 387-7 v soupravě s vozem 372-9 a s vozem 073-7 AB.

Postw_387iPostw_387kPostw_387n

Postw_387o_2Postw_vaha

Váha 92 gramů je pro prvoz plně dostačující.

Poštovní vozy najdete přehledně ZDE


Doplňující fotografie

Diagnostika_postw_2Diagnostika_postw2Diagnostika_postw4

Diagnostika_postw6Diagnostika_postw8Diagnostika_postw9

Diagnostika_postw10Diagnostika_postw11Diagnostika_postw12

Diagnostika_postw13Diagnostika_postw14Diagnostika_postw15

Diagnostika_postw16Diagnostika_postw17Diagnostika_postw18

Diagnostika_postw19Diagnostika_postw20Diagnostika_postw21

Autor fotografií vozu TÚDC - Jacek

Článek publikován 29.4.2014 / Poslední aktualizace 11.4.2017