Stavebnice vozu Bymee / Bdmtee - cena za set od 1100 Kč

Bymee_souprava Bdmtee228bBdmtee_v-souprave

Z historie :

 Vozy řad Bdmtee281 a Bdmtee275, číslované v intervalu 50 54 22-44, v 90. letech označené Bymee jsou řadami velkoprostorových osobních vozů druhé třídy z vozového parku ČD. Všechny vozy Bdmtee281 (001 až 320) byly pro tehdejší ČSD vyrobeny ve vagónce VEB Waggonbau Bautzen v letech 1989–1990. Po rozpadu Československa připadla Českým drahám většina těchto vozů. V průběhu let 2004-2007 proběhly úpravy celkem 76 vozů na řadu Bdmtee275. Došlo k vybudování služebního prostoru pro vlakové čety na úkor prostoru nástupní plošiny bez elektrického rozvaděče. V roce 2012 bylo takto upraveno dalších 7 vozů.

 Vůz Bdmtee281 č. 309 byl v roce 2000 přestavěn na měřicí vůz železničního svršku. Tento vůz je v majetku Správy železniční dopravní cesty.

- Rok výroby 1989 - 1990 / Celková délka 26 400 mm / Nejvyšší povolená rychlost 160 km/h


VIDEO - Testy vozu Bymee / Bdmtee. Více bez stahování najdete ZDE

Kat.č. TT-Bymee 2 ( střecha odlitek )

Návod ve formátu .docx si můžete stáhnout ZDE Navod_bymee_strecha_odlitek

Cena 750 Kč - Hlavní sada a střecha z odlitku

Bymee_strecha-odlitek3verzeBymee_strecha-odlitekBymee_venku_2

Bymee_strecha-odlitek3verze_popisBymee_strecha-odlitek3verze_popis2Bymee_strechy_2

Sada obsahuje : Nezkrácený vůz Bymee - skříň vozu. Plnou střešní výbavu - ventilaci. Plnou spodní výbavu - bedny vč. zadních stěn, přestavovače, brzdový válec, schody. Doplňky čel - šroubovky, háky, madla, desky nárazníků. Interiér - stěna střechy již s přípravou otvorů pro osvětlení, interiér dále obsahuje veškeré přepážky vozu.

 Součástí tohoto leptu je střecha z odlitku. Forma je vždy maximálně pro 20 kusů odlitků. 


Kat.č. TT-Bymee 1 ( střecha lept )

Cena 650 Kč - Hlavní a doplňková leptaná sada.

Bymee_strecha-lept3verze-Bymee_in2_2Bymee2_4

Bymee_dvere_pojezdBymee_lept_kolej

 Sada obsahuje : Nezkrácený vůz Bymee - skříň vozu. Plnou střešní výbavu - ventilaci. Plnou spodní výbavu - bedny vč. zadních stěn, přestavovače, brzdový válec, schody. Doplňky čel - šroubovky, háky, madla, desky nárazníků. Interiér - 4 hlavní přepážky s přípravou otvorů pro osvětlení.

 K této sadě vozu je v ceně další menší leptaná sada - přepážky, stěny WC a náhrádní "otevřené" dveře, pro modeláře, kteří by chtěli vytvořit trvale otevřený vůz


Kat.č. TT-Bymee Okna 3D

 Okna 3D vhodná do leptané stavebnice vozu Bymee, součástí sady jsou také boční madla pro posunovače. Velikost TT.

Cena 150 Kč

Bymee_okna3d_2Bymee_okna_3d


Kat.č. TT-Bymee IN

 Interiér vozu Bymee / Bdmtee. Sada obsahuje : 96 míst k sezení, schody a madla na schodech. Velikost TT.

Cena 300 Kč

Bymee_in_4Bymee_sedadlaBymee_sedadla_ram_2

 Sedadla - pro jednoduchost je každé sedadlo složeno ze 3 dílků, dané dílky mají zámky, tím bočnice sedadel zapadnou na své místo.

Prepazky_bymeeImg_8745Bymee_in1

Návod sestavení sedadel

Bymee_sedadlo_navodBymee_sedadlo_navod2


Kat.č. TT-Rám 19000

Pevný rám. Cena 150 Kč

Bymee_ram_3Bymee_ram_sestavenyBymee_kks1


Vůz Bdmtee s podvozky o rozvoru 2500 mm

Kat.č. TT-GP200 2500

Podvozky GP200 pro vozy Bymee / Bdmtee o rozvoru 2500 mm. Cena 150 Kč

Návod sestavení těchto podvozků najdete ZDE

Gp200_2500_2Bymee_podvozek2500Podvozek_bymee

Kat.č. TT-GP200

Podvozky GP200 pro vozy Bymee / Bdmtee o rozvoru 2600 mm. Cena 150 Kč

Návod sestavení těchto podvozků najdete ZDE

Bdmtee228aBdmtee_naj244d

Upevnění podvozků k rámu

Kat.č. TT-M2 SET

Cena 85 Kč

 Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice, 2 x měch na čela vozu a 4 kusy leptaných desek nárazníků. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.


Obtisky vozu Bymee / Bdmtee. Cena kus 50 Kč

Potisk_bymee_2Obtisk_bdmtee_najbrt

Měřící vůz ČD / SŽDC č. 003. Cena 50 Kč

Obtisk_merici003_ttObtisk_merici003a


Do prodeje jsou uvedeny cenově zvýhodněné sety :

Verze vozu - leptaná střecha

- Stavebnice vozu Bymee s leptanou střechou

- Okna 3D pro vůz

- Interiér - 96 míst k sezení

- Pevný rám 19000 mm

- Podvozky GP 200 2500 mm

Cena po slevě 1100 Kč 

Verze vozu - střecha odlitek

- Stavebnice vozu Bymee se střechou z odlitku

- Okna 3D pro vůz

- Interiér - 96 míst k sezení

- Pevný rám 19000 mm

- Podvozky GP 200 2500 mm

Cena po slevě 1200 Kč 


Vůz Bymee / Bdmtee je možné kombinovat s dalšími lepty

Kat.č. TT-163

 Bočnice a doplňky na rekonstrukci lokomotivy f. Kuehn ř. 372 / DR 180 na řadu 163, nebo 363.

Cena 500 Kč

163e_5

Připravujeme

Stavebnici Sysla - Měřítko TT. Potisky jsou v prodeji za 50 Kč

Sysel_2Potisk_80-30_2Potisk_80-30a



Návod - verze vozu II. se střechou z odlitku ( Prodejní je verze III. )

Sestavení skříně vozu

 Bočnice přiletujeme z vnitřních stran k základu střechy. Opět vše sedí ve svých zámcích. Bočnice jsou na vnitřní straně popsány, pro budoucí osazení hlavních přepážek "A,B,C,D".

Bymee_stavbaBymee_stavba1Bymee_stavba2

 Přepážky před vložením do vozu můžeme došperkovat dalšími stěnami. Stěny nejprve dle rysek ohneme a připevníme k přepážkám - opět je vše na dílkách popsané. Dveře se dají otevřít. Zkratky označení např. AL = dílek na přepážku A vlevo, nebo CP = dílek na přepážku C vpravo. 

Pozor - stěnu s označením DL mají pouze některé vozy. V průběhu let 2004-2007 proběhly úpravy celkem 76 vozů na řadu Bdmtee275. Došlo k vybudování služebního prostoru pro vlakové čety na úkor prostoru nástupní plošiny bez elektrického rozvaděče. V roce 2012 bylo takto upraveno dalších 7 vozů.  

Bymee_stavba3Bymee_stavba4Bymee_stavba5

Pohled do vozu ze strany "bez boční mřížky".

Bdmtee_cd13Bdmtee_cd15Bdmtee_cd17

Bymee_stavba6Bymee_stavba7Bymee_stavba8

 Sklopné sedadlo

Bymee_stavba10Bdmtee_cd38Bymee_stavba11

Detail boční mřížky. Ostatní dílky jsou 4 okapničky nad bočními dveřmi.

Bdmtee_cd46_2Bymee_stavba23Bymee_stavba24

 Schody připevníme k vozu z vnitřních stran, nebo lépe přímo na rám ( lépe se pak lakují ) a schody ohneme dle rysek. Pro pevnost schodů je dobré je lehce v místě ohybů ještě proletovat. Lept obsahuje i napouštěcí kohouty vody. 

Bymee_stavba28Bymee_stavba29Bymee_lak

Bymee_stavba33Bdmtee_cdBymee_schody_2


Sestavení čela

 Čelo oproti vnitřním přepážkám je ve své konečné výšce a to hned z několika důvodů. Přechod čela a střechy není při pohledu na čelo - na skutečném voze, ale je těsně za čelem při pohledu z boku. Takto navržená čela pro stavbu odpovídají své předloze. A co je hlavní výhoda, máte kontrolu správné výšky odlitkové střechy před jejím přilepením k leptu. Dále případné následné tmelení přechodu odlitku a leptu nebude muset být tolik přesné, protože vznikne drobná spára, která může být viditelná.

Bymee_stavba12Bymee_stavba13Bymee_stavba14

 Dílky 4 ks pro zapuštění přechodových dveří letujeme z vnitřní strany čela. Boční dílky obsahují zámky pro usazení dveří a čelníku. Spodní dílek má připravené otvory pro přechodový plech. Konce bočnic dle rysek ohneme a přiletujeme sestavené čelo. Rohy čel zabrousíme jehlovým pilníčkem. V leptaném základu pro střechu jsou vidět malé kruhové otvory, které mohou sloužit k přichycení střechy šroubky. Ostatní otvory - obdélníkové jsou přípravou pro osvícení interiéru vozu. Osvětlovací segment se může připevnit do střechy - ve střeše bude připraven žlábek. 

Bymee_stavba15Bymee_stavba18Bymee_stavba21

Detaily čela

Bdmtee_cd21      Bdmtee_cd20      Bdmtee_cd8

 Brzdové hadice a šroubovku lze použít na poslední vůz v pevné soupravě. Ostatní detaily provozu spřáhla nebrání.

Bymee_stavba26Bymee_verze2cBymee_strecha_odlitek2

Upevnění spřáhla Tillig

Bymee_kks1Bymee_kks4


Spodní výbava

 Dílky jsou označené a umístění na voze v číselné řadě. Dílek "5" je složen ze 3 dílků, boční jsou "5a a 5b". Dílek "12" má podpěrky zvlášť. Bedny složíme dle rysek a proletujeme je. Následně je připevníme k rámu vozu.

Bymee_stavba_spodekBymee_stavba_spodek3Bymee_stavba_spodek2

Brzdový válec. Základ se dobře ohýbá přes jehl. pilníček.

Bymee_stavba_spodek4Bymee_stavba_spodek6Bymee_stavba_spodek7

Strana vozu bez boční mřížky.

Bymee_stavba_spodek9Bymee_strecha_odlitek3Bymee_strecha_odlitek5

 Bedny osadíme dle fotek níže. Pouhým výkresům bohužel nejde vždy věřit.

Bdmtee_cd2Bdmtee_cd3Bdmtee_cd3_2

 Pozor na umístění výpustě vody z umyvadla, přiletovat ji můžeme těsně k podvozku tak, aby se stále natáčel. 

Bdmtee_cd5Bdmtee_cd6Bymee_podvozky_test2

Strana vozu s boční mřížkou.

Bymee_spodni-vybava4Bymee_stavba_spodek11Bdmtee_cd48_2

Bdmtee_cd46_3Bdmtee_cd45_2Bdmtee_cd43


Návod - verze vozu II. se střechou z leptu ( Prodejní je verze III. )

Sestavení skříně vozu / ohnutí střechy

 Jako u jiných vozů této konstrukce, jsou na spodní straně leptu připravené rýhy, jak pro ohyb střechy, tak pro usazení přepážek. Přepážky "A,B,C,D" jsou označené a také u rysek bočnic je označení, kam která přijde. Přepážky mají přípravu k proříznutí obdélníkového otvoru - nad dveřmi, pro možné vložení osvětlovacího segmentu, po připevnění přepážek přes otevřené dveře. 

Bymee_stavba_leptBymee_stavba_lept1Bymee_stavba_lept2

Tato střecha byla ohnutá pouze v ruce. 

Přepážku ke střeše uchytíme na jejím středu. Můžeme zkontrolovat, jak zapadne do rysky na spodní straně.

Bymee_stavba_lept3Bymee_stavba_lept4Bymee_stavba_lept5

 Přepážku letujeme postupně od středu, po obvodu střechy k okapničce. Takto připevníme všechny přepážky.

Bymee_stavba_lept6_3Bymee_stavba_lept7Bymee_stavba_lept8

 Schválně jsme touto stavbou, navíc u dlouhého vozu chtěli ukázat, že postačí střechu ohnout jen náznakem. Přepážky v místech uchycení k bočnici tvar srovnají a ostatní jde dorovnat ručně. Co ale platí - čím více si střechu předohneme před letováním přepážek, tím méně bude práce s rovnáním bočnic.

Bymee_stavba_lept9Bymee_stavba_lept10Bymee_stavba_lept11

 Sestavení čela je popsáno v návodu výše. Před připevněním čela ještě ohneme dle rysek konce bočnic - zúžení vozu. Čelo přiletujeme k bočnici po jeho boku, pak chytneme střed a dorovnáme druhý bok. Vše sedí v zámcích. Pak s případným tlakem střechy o podložku střechu domáčkneme k čelu a doletujeme zbylá místa. Třetí fotografie ukazuje na stav bočnic, před ručním dorovnáváním. Opět důkaz toho, jak další kus - čelo, samo rovná celý konec vozu.   

Bymee_stavba_lept15Bymee_stavba_lept16Bymee_stavba_lept19

 Proletujeme střechu v místě zlomu a také z vnější strany tam, kde jsou výstupky z přepážek - zámky.

Bymee_stavba_lept17Bymee_stavba_lept18Bymee_stavba_lept20

 Dále je na řadě dosazení dílků k přepážkám z "přídavného" leptu. U dílku "DL" je na výběr ze dvou verzí stěn. 

Bymee_in2_2Bymee_stavba_lept25Bymee_stavba_lept26

 Vůz po zabroušení střechy a rohů čel jehlovým pilníčkem.

Bymee_stavba_lept27Bymee_stavba_lept28Bymee_stavba_lept32

 Okapničky a imitace spoje svárů mezi bočnicí a střechou. Vše letujeme z vnitřní strany bočnic.

Bymee_stavba_lept30Bymee_stavba_lept34Bymee_stavba_lept36

 Jak se dají otevřít dveře ?

 Jednoduše střihnutím nůžek na plech - viz třetí fotografie níže - střih vpravo.

Bymee_stavba_lept38Bymee_stavba_lept37Bymee_stavba_lept39

 Nebo s použitím obyčelných nůžek - střih vlevo. Dorovnání okrajů dveří jde jehlovým pilníčkem. Díky "přídavné" sadě leptů použijeme nové dveře - otevřený stav. K bočnici je později ( po laku ) připevníme také z vnitřní strany. Protože nejdříve připevníme také krajní okna u dveří.

 Tento vůz tedy může simulovat trvale otevřené dveře - stojícínáhradní vůz na koleji.

Bymee_stavba_lept40Bymee_stavba_lept41Bymee_dvere

 Vnitřní schody u dveří a madlo se nachází v leptané sadě interiéru. 


Výbava střechy

Celkem 9 ventilátorů umístíme na vyznačené otvory na střeše. Každý ventilátor je složen ze dvou dílků lepených na sebe.

Bymee_stavba_lept47Bymee_stavba_lept49Bymee_stavba_lept52


Schody

 Připevníme k vozu z vnitřních stran, nebo lépe přímo na rám ( lépe se pak lakují ) a schody ohneme dle rysek. Pro pevnost schodů je dobré je lehce v místě ohybů ještě proletovat. Lept obsahuje i napouštěcí kohouty vody. 

Bymee_stavba28Bymee_stavba_lept56Bymee_lak


Okna 3D

 Jelikož tento model ( jeho stavba ) byla pouze ověřovací a nebude tak lakován, došlo již k připevnění oken.

Bymee_okna1Bymee_lept_kolejBymee_dvere_pojezd

 Vůz po dosazení spodní výbavy

Bymee_s-lokoBymee_dvere_figurkyBymee-a-372


Váhové srovnání

Váha 69g je plně dostačující pro provoz

Bymee_lept_vahaKuehn_patra_vahaBymee_vaha


Laky ČSD- vozy verze III.

Bymee_lakBymee_lak2Bymee_lak3

Bymee_sedadla_ram_3Bymee_zelene1_2Bymee_patina

Bymee_patina1Bymee_potiskBymee_sedadla_lak_fin

- Složení podvozků GP200 2500mm, které byly opatřeny navíc i mosaznými pouzdry. Dle první fotografie níže lze takto jednoduše upravit všechny typy námi nabízených podvozků. Drátek vedoucí od podvozku je přípravou pro napájení osvětlení vozu. Detail : popisy na podvozcích z aršíku od Jacek-modely.

Gp200_loziska Gp200_loziska4Gp200_loziska3

- Osazování oken 3D. Usazení sedadel na přepážky.

 Bymee_kompletovaniBymee_kompletovani5

- Podlaha zhotovena z přestříkaného papíru. 

Bymee_kompletovani4Bymee_kompletovani3Bymee_kompletovani1

- Kompletování připravených dílů. K oživení interiéru posloužilo pár cestujících.

 Bymee_kompletovani2Bymee_kompletovani6Bymee_cestujici

- Ještě připevnit poslední dílky - viz druhá fotografie níže a je hotovo. 

Bymee_cestujici1Bymee_finis2Bymee_cestujici3

Bymee_finis3Bymee_finisBymee_finis1


Hotové modely vozů Bymee

Bymee_venku11Bymee_venku12Bymee_venku14

Bymee_venku15Bymee_venku17Bymee_venku18

Bymee_venku20Bymee_venku23Bymee_venku25

Pohled na interiér vozu.

Bymee_venku6 Bymee_venku7Bymee_venku3


Osvětlení vozů Bymee

Bymee_osvetleniBymee_osvetleni2Bymee_095a

V osvětleném vozu ještě více vyniknou detaily sedadel.  

Bymee_osvetleni4Bymee_osvetleni5Bymee_osvetleni6

Souprava vozů mluví už sama za sebe :)

Bymee_souprava_2Bymee_soupravaa

Více o tomto osvětlení najdete ZDE


Bdmtee_najbrtBdmtee_najbrt1- Fotografie zaslané od modeláře M.J.


Z historie leptů

V září 2013 byl vyleptán prototyp - verze I. a zároveň to byla zcela první stavebnice od nás. 

Bymee_6Bymee_102Bymee_dno


 Dle únorové ankety 2014 jsme zařadili do návrhů opět vůz Bymee / Bdmtee, tentokrát jak se střechou leptanou, tak se střechou z odlitku.

 Proti prvnímu vozu Bymee - verze I. je tento vůz - verze II. na počet některých dílků snížen - jsou již součástí daných prvků, stěn ( hasící přístroj ). Stavebnice - verze II. obsahuje mnohem více detailů a ověřených částí, což je jistě malé plus. Jako např. tvárnější podvozky, nebo 3D okna. U vozu je ale upuštěno od posuvně otevíracích dveří, pro velmi pravděpodobné poškození laku při pozdějších manipulacích.

!!! Verze III. - Prodejní

 Protože se přeci jen při stavbě vozů II. verze našlo pár chyb, lepty obou vozů jsme opravili.

- Nový pruh síly 0,4 mm nad bočními dveřmi - pod okapničkou.

- Přidané 2 háky ke šroubovkám.

- Táhla dveří jsou součástí dveří.

- Přidané 4 malé dílky s označením "X" sloužící jako doraz pevného rámu u čel. 


Doplňující fotografie

Bdmtee_naj244Bdmtee_naj244aBdmtee_naj244b

Článek publikován 2013 / Poslední aktualizace 28.8.2015