Návod sestavení nezkráceného celo leptu vozu Fa / Postm / Post   TT / H0

Postmw-studenka-1971FaFa-studenka-1971027

Fa_311_15Fa_311_19Post_25

Historie vozu : Fa / Postm / Post - Typ 501 / 502

Čtyřnápravový poštovní vůz určený pro úřednické vlakové pošty. Rok výroby 1971 - 1972. Výrobce - Vagónka Studénka.

Vyrobeny 2 verze poštovních vozů. Typ 501 s výpravnou a ložnou hmotností 15 tun a druhý typ 502 je bez výpravny s ložnou hmotností 20 t. Podle dostupných informací se typ 502 vyskytoval u prvních 10 vozů.

V roce 1982 došlo k přečíslování vozů 108 a 191 na vozy 50 54 00-10 000 a 001. Oba tyto vozy jsou bez topení, pouze s průběžným vedením. Vozy spadaly pod poštu Praha střed, úpravou se docílilo možnosti přepravy balíků bez osádky. Kromě těchto dvou vozů měl existovat ještě třetí vůz 002.

Z původní řady odešlo část vozů po přebudování pod  - vozy zvláštních účelů, například vůz 80 54 20-00 050-9 byl přebudován na nářaďový vůz.

Čela vozů jsou bez přechodu a dveří. Čísla vozů 51/50 54 90-40 100 až 199. Nejvyšší dovolená rychlost vozu je 140 km/h.


Velikost 1:87 H0 je pouze na objednávku

Kat.č. H0-Fa

 Vůz Fa / Postm / Post. Základní lept obsahuje skříň vozu, veškeré přepážky, plnou spodní výbavu, včetně zadních stěn - bedny, brzdové přestavovače, brzdový válec, schody, desky nárazníků. Plnou střešní výbavu, okna a ventilace. Tato sada obsahuje i další dílky, jako tabulky ČD, ČSD, dvě postele, schránky na dopisy. Cena včetně dalšího leptu obsahujícího okna 3D, mříže a madla. Velikost 1:87 H0. Cena 1000 Kč

Fa_h0_lhota_2

Kat.č. H0-GP200 2400

 Podvozky vhodné pro poštovní vůz Fa, nebo pro vložené vozy 060 a 063 elektrických jednotek 460/560. Velikost H0. Cena 200 Kč

NÁVOD SESTAVENÍ podvozků najdete ZDE

Nový obtisk H0 vozu Fa od JACEK MODELYCena 65 Kč

Obtisk_fa_h0Obtisk_fa1_h0


Velikost 1:120 TT

Kat.č. TT-Fa

 Vůz Fa / Postm / Post. Základní lept obsahuje skříň vozu, veškeré přepážky, plnou spodní výbavu, včetně zadních stěn - bedny, brzdové přestavovače, brzdový válec, schody, desky nárazníků. Plnou střešní výbavu, okna a ventilace. Tato sada obsahuje i další dílky, jako tabulky ČD, ČSD, dvě postele, schránky na dopisy, atd. Velikost TT. Cena 700 Kč

Návod ve formátu .docx si můžete stáhnout ZDE Navod-fa-stavebnice

Stavebnice_fa                    Fa_stavebnice_final_2

Stavebnice_fa_popis1Stavebnice_fa_popis2Stavebnice_fa2


Kat.č. TT-Fa Okna

 Okna 3D, mříže a madla pro celo lept stavebnice vozu Fa / Postm / Post. Sada obsahuje i 2 střední okna, které mají jen některé vozy. Velikost TT. Cena 100 Kč

Fa_okna1


Kat.č. TT-Rám Y2

 Odlehčený pevný rám pro vozy Y 17.200 m. Síla leptu 0,5 mm. V místě uchycení podvozku je rám zesílen na 2 x 0,5 mm - pro zachování celkové ověřené výšky vozu. Pro případné nastavení výšky na 1 mm ve střední části rámu ( při náhradě u vozů s rámem 2 x 0,5 mm ) je v sadě 12 kusů malých plošek. Dále je rám lehce prodloužen. Pro případné nastavení do kratší ( původní délky ) jsou na spodní straně připravené rysky. Velikost TT. Cena 150 Kč

Spodní výbava vozu Fa je navržena již bez nutnosti použití ( 12 ks ) plošek. 


Kat.č. TT-GP200 2400

 Podvozky vhodné pro poštovní vůz Fa, nebo pro vložené vozy 060 a 063 elektrických jednotek 460/560. V prodeji samostatně, nebo spolu s vozem Fa

NÁVOD SESTAVENÍ podvozků najdete ZDE

Velikost TT. Cena 150 Kč

Gp200_2400_3

Upevnění podvozků k rámu 

Kat.č. TT-M2 StartSet - Cena 40 Kč

 Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.


Obtisk TT vozu Fa od JACEK MODELYCena 50 Kč

Potisk_fa1Fa_b_2


Kat.č. TT-Fa Set

Zvýhodněný set za 990 Kč obsahuje :

Základní detailně zpracovaná stavebnice vozu vč. přepážek a spodní výbavyKat.č. TT-Fa - 700 Kč

Okna 3D a mříže oken - Kat.č. TT-Fa Okna - 100 Kč

Pevný rám síly 0,5 mm - Kat.č. TT-Rám Y2 - 150 Kč

Podvozky GP 200 o rozvoru 2400 mm - Kat.č. TT-GP200 2400 - 150 Kč

 Vůz není navržen pouze dle výkresu, ale opět také dle skutečně naměřených hodnot. V této ceně není zahrnuto zboží Kat.č. TT-M2 StartSet.

Fa_daFa_rez5


Fotografie vozu verze II.

Fa_stavba_verze3Fa_stavba_verze3bFa_stavba_verze3i

Návod - sestavení vozu verze I.

 Prodejní je verze II., kde došlo k doplnění přepážky "F" - doraz pro pevný rám. Dále bylo upraveno proříznutí přepážek "B a C" na spodní straně, protože jejich umístění vychází přímo nad plastový šroub - místo uchycení podvozku.

Čela

 Obě čela jsou stejná, až na rozdíl okénka. Čelo s okénkem přijde později na stranu "obytné části vozu". Čela sestavíme z vyzobrazených dílků níže. Vše zapadne samo díky zámkům.

Fa_stavba1Fa_stavba3Fa_stavba4

 Spodní část je složena ze dvou dílků, pájedných k sobě v úhlu.

 Ani jedno z čel není osazeno gumou / návalky a jsou bez přechodového plechu.

Fa_stavba6Fa_stavba11Post_14

Fa_311_20Fa_311_14Fa_311


Příprava a ohnutí střechy

 Ohnutí střech bylo již popisováno, stačí vysledovat případně i jiný návod. Princip je stále stejný. Jde to v ruce, nebo pomocí ohýbačky. Okno na třetí fotografii můžeme dle potřeby proříznout. Je naznačené pouze ze spodní strany. Některé vozy ho mají, ale většina ne. Před ohýbáním můžeme připevnit dveře.

Fa_stavbaFa_stavba14Fa_stavba15

 Přepážky jsou na leptu označené "A,C,D,E,F", tak i přímo ve voze u každé dané rysky. Přepážka "B" je stěna WC. Můžeme začít přepážkou "C" - hasícím přístrojem ji připevníme ke středu vozu, pak přepážku "D a E". Každá další přepážka téměř sama rovná bočnici. Přepážky letujeme od jejich středu ke krajům, držíme je v kleštích s lehkým tlakem o podložku - tím rovnáme střechu. Malá přepážka "F" slouží jako doraz pro pevný rám.

 Pokud chceme vůz osvětlit, před upevněním do vozu si nejprve přepážky upravíme proříznutím naznačených otvorů v horní části.

Fa_stavba37Fa_stavba38Fa_stavba39

 Pohled na úkos představku. Pro nalomení představků je připravená další ryska. Po nalomení připevníme sestavená čela.

Fa_stavba40Fa_stavba41Fa_stavba42

 Rohy a střecha před zbroušením. To lze provést jehlovým pilníčkem. Nejprve však ještě utemujeme cínem otvory. Cín je jako tmel, postup lze případně opakovat.

Fa_stavba44Fa_stavba_strechaFa_stavba51


Schody

 Schody ohneme dle připravených rysek a připevníme je z vnitřní strany pod dveře.

Fa_stavba45Fa_stavba50Fa_stavba52

 Ostatní schody připevníme až po zabroušení vozu, ale můžeme si je připravit, sestavit.

Fa_stavba81Fa_stavba82Post_7


Příprava interiéru

 Obytná část vozu - přepážka "A" a postele. Tato strana vozu je neprůchozí. Kolo ruční brzdy směřuje ke konci vozu, k čelu.

Fa_stavba16Fa_stavba19Post_68...fotografie z poškozeného vozu s proříznutou přepážkou.

 Ulička s umývárnou a WC - stěna / přepážka "B". Tu ohneme dle rysek, 2 x po 45°. Jeden konec přepážky "B" vložíme a uchytíme k přepážce "C" a druhý k bočnici vozu. Koš směřuje k přepážce "C". Poslední přepážkou je drobný dílek spojující přepážky "A a B".

Fa_stavba58_2Fa_stavba60Fa_stavba61


Po zabroušení

Fa_stavba66Post_25Post_9_2

 Výbava střechy - Ventilaci a rámy oken připevníme na vyznačená místa, ve střeše jsou připravené otvory pro jasné umístění.

Fa_stavba70Fa_stavba71Fa_stavba75Post_32Post_27Post_30_3

Výbava bočnic 

 Okapničky připevníme z vnitřní strany.

 Boční ventilaci, schránky na dopisy, tabulky ČSD připevníme na daná místa z vnější strany.

Fa_stavba76Fa_stavba77Fa_stavba78

Fa_stavba79Fa_stavba80Post_4

 Model po osazení připravených schodů. Otvor v levé části bočnice vozu = příprava pro možné vnější osvětlení. Schody pro pozdější lepší manipulaci a lakování je výhodnější připevnit přímo k rámu, tedy ne dle těchto fotek ke skříni vozu. 

Fa_stavba84Fa_stavba86Post_2

 Mříže osazujte až po laku vozu a po zasklení.

Fa_stavba91Fa_stavba90Fa_stavba89

Nápisy na voze

Post_50_2Post_51Post_52


Spodní výbava

 Bedny ohneme dle rysek a můžeme je proletovat. Rozmístění beden vysledujete z fotek níže.

Fa_stavba20Fa_stavba22Fa_stavba27

- Levá strana - bedny s označením "1,2,3,4 a brzdový válec".

Post_2_2Post_3_2Post_5_2

Fa_s-ramem5Fa_s-ramem6Fa_s-ramem7

- Brzdový válec můžeme ohnout přes šroubovaček daného, nebo podobného průměru. Válec zaletujeme z vnitřní strany.

Fa_stavba31Fa_stavba32Post_12

- Pravá strana - bedny s označením "5,6 a 7"

Post_23Post_61_2Post_63_2

Fa_stavba28Fa_stavba30Post_60_2

Fa_s-ramem1Fa_s-ramem2Fa_s-ramem3

Post_23_2Post_20Post_19


Čela po osazení nárazníků a po dozdobení hákem, šroubovkou a brzdovými hadicemi.

Narazniky_kov4Fa_narazniky3Fa_narazniky7


Vůz po osazení podvozků rozvoru 2400 mm

Fa_stavebnice_final_3Fa_podvozky2400b_3


Váhové srovnání

Fa_vahaTillig_vaha


Dokončený model vozu Fa ČSD s patinou

Fa_rezFa_rez7Fa_rez2

Fa_rez8Fa_rez12_2Fa_rez14_2

Fa_rez15Fa_rez19Fa_rez21

Fa_rez26Fa_rez22_2Fa_rez23

Srovnání s vozem Postw. První pohled prozradí, že jde o sesterský vůz. Rozdílů mezi vozy je ale opravdu dost.

Postw_faPostw_fa1Postw16_2

Vozy v soupravě

Postw22_3Postw23_2Fa_2

S patinovaným vozem

B_patinaB_patina1B_patina2

B_patina3B_patina4Fa_b2


Vůz označený nověji jako Post 51 54 90-40 140-0

S logem Československé pošty. Dlouhé logo a popis beden je potisk od P.Jirana, ostatní od Jacek-Modely, kde bylo upraveno číslo. Délka nápisu pošty, případně doplněná o trumpetku se v průběhu času ČSD/ČD měnila.

PostPost2Post5

Post6Post7Post_b

Fa_postFa_post_bPost9


Dokončený DCC model vozu Post 50 54 90-40 165-8

 Model je doplněn o DCC vozový dekodér - ten máme také v nabídce zboží. F0 spíná koncová světla, F2 zářivky, F1 bude spínat dvě boční modrá světla ( hned jak budou k dispozici modré sm diody ).

Fa_dccFa_dcc3Fa_dcc2

Fa_dcc4Fa_dcc5Fa_dcc6

 Níže je vůz zařazen do provozu. Po příjezdu Sp vlaku do stanice Praha Vojtov ( Vysočany ) v čele s lok. řady 372 byl vůz č. 165 přidán na konec soupravy. Vlak dále pokračuje už jako R :)

Fa_dcc10Fa_dcc11Fa_dcc15

Fa_dcc16Fa_dcc17Fa_dcc18

Model doplněn o dvě modrá světla označující stav - vůz obsazen posádkou.

Fa_modra_dccFa_modra_dcc2Fa_modra_dcc3


Dokončený model vozu Post 51 54 90-40 172-3 s logem ČD

Post_172Post_172a_2Post_172b

Post_172cPost_172dPost_172e

Post_172gPost_172hPost_172j

Poštovní vozy najdete přehledně ZDE

Video s vozem najdete ZDE

Info DCC vše ZDE


Osvětlení vozu analog

Více najdete ZDE


Doplňující fotografie

Pracovní / Nářaďový vůz Fa 076

Fa076_4Fa076a_2Fa076b_4

Fa076c_2Fa076d_4Fa076e_4

Pracovní / Nářaďový vůz Fa 132

Fa-132gFa-132hFa-132f

Fa-132Fa-132dFa-132e

Článek publikován 12.3.2014 / Poslední aktualizace 8.4.2016