Návod sestavení nezkráceného celo leptu vozu Fa / Postm / Post   N / TT / H0

Postmw-studenka-1971FaFa-studenka-1971027

Fa_311_15Fa_311_19Post_25

Historie vozu : Fa / Postm / Post - Typ 501 / 502

Čtyřnápravový poštovní vůz určený pro úřednické vlakové pošty. Rok výroby 1971 - 1972. Výrobce - Vagónka Studénka.

Vyrobeny 2 verze poštovních vozů. Typ 501 s výpravnou a ložnou hmotností 15 tun a druhý typ 502 je bez výpravny s ložnou hmotností 20 t. Podle dostupných informací se typ 502 vyskytoval u prvních 10 vozů.

V roce 1982 došlo k přečíslování vozů 108 a 191 na vozy 50 54 00-10 000 a 001. Oba tyto vozy jsou bez topení, pouze s průběžným vedením. Vozy spadaly pod poštu Praha střed, úpravou se docílilo možnosti přepravy balíků bez osádky. Kromě těchto dvou vozů měl existovat ještě třetí vůz 002.

Z původní řady odešlo část vozů po přebudování pod  - vozy zvláštních účelů, například vůz 80 54 20-00 050-9 byl přebudován na nářaďový vůz.

Čela vozů jsou bez přechodu a dveří. Čísla vozů 51/50 54 90-40 100 až 199. Nejvyšší dovolená rychlost vozu je 140 km/h.


Velikost 1:160 N

Kat.č. N-Fa

 Stavebnice vozu Fa / Postm / Post. Lept obsahuje : Skříň vozu, veškeré přepážky, spodní výbavu, bedny - včetně zadních stěn, brzdové přestavovače, brzdový válec, schody, desky nárazníků. Plnou střešní výbavu, okna a ventilace. Tato sada obsahuje i další dílky, jako tabulky ČD, ČSD, dvě postele, schránky na dopisy. Cena je včetně dalšího leptu obsahujícího 3D okna, mříže, madla a podvozky GP200 rozvor 2400mm. Velikost 1:160 N. Cena 800 Kč

Fa_lept_n_2Fa_lept_n1Fa_lept_n2

Obtisky z naší dílny a pevný rám

Aršík pro N vůz Post - Československá nebo Česká pošta, více čísel. Cena 30 Kč

Pevný rám z Cuprex. destičky s otvory pro šroubky M2. Cena 100 Kč

Obtisk_fa_n_2 N_ram-y


Velikost 1:87 H0 je pouze na objednávku

Kat.č. H0-Fa

 Vůz Fa / Postm / Post. Základní lept obsahuje skříň vozu, veškeré přepážky, plnou spodní výbavu, včetně zadních stěn - bedny, brzdové přestavovače, brzdový válec, schody, desky nárazníků. Plnou střešní výbavu, okna a ventilace. Tato sada obsahuje i další dílky, jako tabulky ČD, ČSD, dvě postele, schránky na dopisy. Cena včetně dalšího leptu obsahujícího okna 3D, mříže a madla. Velikost 1:87 H0. Cena 1100 Kč

Fa_h0_lhota_2

Kat.č. H0-GP200 2400

 Podvozky vhodné pro poštovní vůz Fa, nebo pro vložené vozy 060 a 063 elektrických jednotek 460/560. Velikost H0. Cena 200 Kč

NÁVOD SESTAVENÍ podvozků najdete ZDE

Pevný rám z Cuprex. destičky s otvory pro šroubky M2. Cena 150 Kč

Yram_h0

Aršík pro H0 vůz Post - Československá nebo Česká pošta, více čísel. Cena 50 Kč

Obtisk_h0_fa_2


Velikost 1:120 TT

Kat.č. TT-Fa

 Vůz Fa / Postm / Post. Základní lept obsahuje skříň vozu, veškeré přepážky, plnou spodní výbavu, včetně zadních stěn - bedny, brzdové přestavovače, brzdový válec, schody, desky nárazníků. Plnou střešní výbavu, okna a ventilace. Tato sada obsahuje i další dílky, jako tabulky ČD, ČSD, dvě postele, schránky na dopisy, atd. Velikost TT. Cena 800 Kč

Návod ve formátu .docx si můžete stáhnout ZDE Navod-fa-stavebnice

Stavebnice_fa                    Fa_stavebnice_final_2

Stavebnice_fa_popis1Stavebnice_fa_popis2Stavebnice_fa2


Kat.č. TT-Fa Okna

 Okna 3D, mříže a madla pro celo lept stavebnice vozu Fa / Postm / Post. Sada obsahuje i 2 střední okna, které mají jen některé vozy. Velikost TT. Cena 100 Kč

Fa_okna1


Kat.č. TT-Rám Y2

 Odlehčený pevný rám pro vozy Y 17.200 m. Síla leptu 0,5 mm. V místě uchycení podvozku je rám zesílen na 2 x 0,5 mm - pro zachování celkové ověřené výšky vozu. Pro případné nastavení výšky na 1 mm ve střední části rámu ( při náhradě u vozů s rámem 2 x 0,5 mm ) je v sadě 12 kusů malých plošek. Dále je rám lehce prodloužen. Pro případné nastavení do kratší ( původní délky ) jsou na spodní straně připravené rysky. Velikost TT. Cena 150 Kč

Spodní výbava vozu Fa je navržena již bez nutnosti použití ( 12 ks ) plošek. 


Kat.č. TT-GP200 2400

 Podvozky vhodné pro poštovní vůz Fa, nebo pro vložené vozy 060 a 063 elektrických jednotek 460/560. V prodeji samostatně, nebo spolu s vozem Fa

NÁVOD SESTAVENÍ podvozků najdete ZDE

Velikost TT. Cena 150 Kč

Gp200_2400_3

Upevnění podvozků k rámu 

Kat.č. TT-M2 StartSet - Cena 40 Kč

 Set obsahuje : 2 x plastový šroubek M2, 4 x podložka určená pro tření, 2 x matice. Plastové šroubky najdou své využití při použití leptaných rámů vozů. Tím budou podvozky od sebe izolovány a případné napájení vnitřního osvětlení už je maličkostí. Vodič můžeme vést přímo z vodivého podvozku na daný osvětlovací segment. Dále je zajištěna přesná výška vozu nad temenem kolejnice. Podvozky jsou odzkoušeny, jejich natáčení jde velmi dobře.


TT obtisk ČSD / ČD vozu ( Fa ) / Post z dílny MMCena 40 Kč

Československá nebo Česká pošta, více čísel

Obtisk_tt_fa_2Fa_obtiskymm4Fa_obtiskmm_patina3


Kat.č. TT-Fa Set

Zvýhodněný set za 1100 Kč obsahuje :

Základní detailně zpracovaná stavebnice vozu vč. přepážek a spodní výbavyKat.č. TT-Fa - 800 Kč

Okna 3D a mříže oken - Kat.č. TT-Fa Okna - 100 Kč

Pevný rám síly 0,5 mm - Kat.č. TT-Rám Y2 - 150 Kč

Podvozky GP 200 o rozvoru 2400 mm - Kat.č. TT-GP200 2400 - 150 Kč

 Vůz není navržen pouze dle výkresu, ale opět také dle skutečně naměřených hodnot. V této ceně není zahrnuto zboží Kat.č. TT-M2 StartSet.

Fa_daFa_rez5


Fotografie vozu verze II.

Fa_stavba_verze3Fa_stavba_verze3bFa_stavba_verze3i

Návod - sestavení vozu verze I.

 Prodejní je verze II., kde došlo k doplnění přepážky "F" - doraz pro pevný rám. Dále bylo upraveno proříznutí přepážek "B a C" na spodní straně, protože jejich umístění vychází přímo nad plastový šroub - místo uchycení podvozku.

Čela

 Obě čela jsou stejná, až na rozdíl okénka. Čelo s okénkem přijde později na stranu "obytné části vozu". Čela sestavíme z vyzobrazených dílků níže. Vše zapadne samo díky zámkům.

Fa_stavba1Fa_stavba3Fa_stavba4

 Spodní část je složena ze dvou dílků, pájedných k sobě v úhlu.

 Ani jedno z čel není osazeno gumou / návalky a jsou bez přechodového plechu.

Fa_stavba6Fa_stavba11Post_14

Fa_311_20Fa_311_14Fa_311


Příprava a ohnutí střechy

 Ohnutí střech bylo již popisováno, stačí vysledovat případně i jiný návod. Princip je stále stejný. Jde to v ruce, nebo pomocí ohýbačky. Okno na třetí fotografii můžeme dle potřeby proříznout. Je naznačené pouze ze spodní strany. Některé vozy ho mají, ale většina ne. Před ohýbáním můžeme připevnit dveře.

Fa_stavbaFa_stavba14Fa_stavba15

 Přepážky jsou na leptu označené "A,C,D,E,F", tak i přímo ve voze u každé dané rysky. Přepážka "B" je stěna WC. Můžeme začít přepážkou "C" - hasícím přístrojem ji připevníme ke středu vozu, pak přepážku "D a E". Každá další přepážka téměř sama rovná bočnici. Přepážky letujeme od jejich středu ke krajům, držíme je v kleštích s lehkým tlakem o podložku - tím rovnáme střechu. Malá přepážka "F" slouží jako doraz pro pevný rám.

 Pokud chceme vůz osvětlit, před upevněním do vozu si nejprve přepážky upravíme proříznutím naznačených otvorů v horní části.

Fa_stavba37Fa_stavba38Fa_stavba39

 Pohled na úkos představku. Pro nalomení představků je připravená další ryska. Po nalomení připevníme sestavená čela.

Fa_stavba40Fa_stavba41Fa_stavba42

 Rohy a střecha před zbroušením. To lze provést jehlovým pilníčkem. Nejprve však ještě utemujeme cínem otvory. Cín je jako tmel, postup lze případně opakovat.

Fa_stavba44Fa_stavba_strechaFa_stavba51


Schody

 Schody ohneme dle připravených rysek a připevníme je z vnitřní strany pod dveře.

Fa_stavba45Fa_stavba50Fa_stavba52

 Ostatní schody připevníme až po zabroušení vozu, ale můžeme si je připravit, sestavit.

Fa_stavba81Fa_stavba82Post_7


Příprava interiéru

 Obytná část vozu - přepážka "A" a postele. Tato strana vozu je neprůchozí. Kolo ruční brzdy směřuje ke konci vozu, k čelu.

Fa_stavba16Fa_stavba19Post_68...fotografie z poškozeného vozu s proříznutou přepážkou.

 Ulička s umývárnou a WC - stěna / přepážka "B". Tu ohneme dle rysek, 2 x po 45°. Jeden konec přepážky "B" vložíme a uchytíme k přepážce "C" a druhý k bočnici vozu. Koš směřuje k přepážce "C". Poslední přepážkou je drobný dílek spojující přepážky "A a B".

Fa_stavba58_2Fa_stavba60Fa_stavba61


Po zabroušení

Fa_stavba66Post_25Post_9_2

 Výbava střechy - Ventilaci a rámy oken připevníme na vyznačená místa, ve střeše jsou připravené otvory pro jasné umístění.

Fa_stavba70Fa_stavba71Fa_stavba75Post_32Post_27Post_30_3

Výbava bočnic 

 Okapničky připevníme z vnitřní strany.

 Boční ventilaci, schránky na dopisy, tabulky ČSD připevníme na daná místa z vnější strany.

Fa_stavba76Fa_stavba77Fa_stavba78

Fa_stavba79Fa_stavba80Post_4

 Model po osazení připravených schodů. Otvor v levé části bočnice vozu = příprava pro možné vnější osvětlení. Schody pro pozdější lepší manipulaci a lakování je výhodnější připevnit přímo k rámu, tedy ne dle těchto fotek ke skříni vozu. 

Fa_stavba84Fa_stavba86Post_2

 Mříže osazujte až po laku vozu a po zasklení.

Fa_stavba91Fa_stavba90Fa_stavba89

Nápisy na voze

Post_50_2Post_51Post_52


Spodní výbava

 Bedny ohneme dle rysek a můžeme je proletovat. Rozmístění beden vysledujete z fotek níže.

Fa_stavba20Fa_stavba22Fa_stavba27

- Levá strana - bedny s označením "1,2,3,4 a brzdový válec".

Post_2_2Post_3_2Post_5_2

Fa_s-ramem5Fa_s-ramem6Fa_s-ramem7

- Brzdový válec můžeme ohnout přes šroubovaček daného, nebo podobného průměru. Válec zaletujeme z vnitřní strany.

Fa_stavba31Fa_stavba32Post_12

- Pravá strana - bedny s označením "5,6 a 7"

Post_23Post_61_2Post_63_2

Fa_stavba28Fa_stavba30Post_60_2

Fa_s-ramem1Fa_s-ramem2Fa_s-ramem3

Post_23_2Post_20Post_19


Čela po osazení nárazníků a po dozdobení hákem, šroubovkou a brzdovými hadicemi.

Narazniky_kov4Fa_narazniky3Fa_narazniky7


Vůz po osazení podvozků rozvoru 2400 mm

Fa_stavebnice_final_3Fa_podvozky2400b_3


Váhové srovnání

Fa_vahaTillig_vaha


Dokončený model vozu Fa ČSD s patinou

Fa_rezFa_rez7Fa_rez2

Fa_rez8Fa_rez12_2Fa_rez14_2

Fa_rez15Fa_rez19Fa_rez21

Fa_rez26Fa_rez22_2Fa_rez23

Srovnání s vozem Postw. První pohled prozradí, že jde o sesterský vůz. Rozdílů mezi vozy je ale opravdu dost.

Postw_faPostw_fa1Postw16_2

Vozy v soupravě

Postw22_3Postw23_2Fa_2

S patinovaným vozem

B_patinaB_patina1B_patina2

B_patina3B_patina4Fa_b2


Vůz označený nověji jako Post 51 54 90-40 140-0

S logem Československé pošty. Dlouhé logo a popis beden je potisk od P.Jirana, ostatní od Jacek-Modely, kde bylo upraveno číslo. Délka nápisu pošty, případně doplněná o trumpetku se v průběhu času ČSD/ČD měnila.

PostPost2Post5

Post6Post7Post_b

Fa_postFa_post_bPost9


Dokončený DCC model vozu Post 50 54 90-40 165-8

 Model je doplněn o DCC vozový dekodér - ten máme také v nabídce zboží. F0 spíná koncová světla, F2 zářivky, F1 bude spínat dvě boční modrá světla ( hned jak budou k dispozici modré sm diody ).

Fa_dccFa_dcc3Fa_dcc2

Fa_dcc4Fa_dcc5Fa_dcc6

 Níže je vůz zařazen do provozu. Po příjezdu Sp vlaku do stanice Praha Vojtov ( Vysočany ) v čele s lok. řady 372 byl vůz č. 165 přidán na konec soupravy. Vlak dále pokračuje už jako R :)

Fa_dcc10Fa_dcc11Fa_dcc15

Fa_dcc16Fa_dcc17Fa_dcc18

Model doplněn o dvě modrá světla označující stav - vůz obsazen posádkou.

Fa_modra_dccFa_modra_dcc2Fa_modra_dcc3


Dokončený model vozu Post 51 54 90-40 172-3 s logem ČD

Post_172Post_172a_2Post_172b

Post_172cPost_172dPost_172e

Post_172gPost_172hPost_172j


Model vozu Post ČSD 50 54 90-40 198-9

Patina střechy - odlupky jsou řešeny vazelínou, nápad modeláře Pana D.Ruffera

Obtisky jsou použity z naší dílny

Fa_27-7-2017Fa_27-7-2017aFa_27-7-2017d

Fa_mm_pojezd2Fa_stavba_finaleFa_stavba_finale1

Fa_mm_finale_2Fa_mm_finale2Fa_mm_finale3

Fa_mm_finale4Fa_mm_finale6Fa_mm_finale7

Fa_mm_finale8Fa_mm_finale11Fa_mm_finale13_2


Poštovní vozy najdete přehledně ZDE

Video s vozem najdete ZDE

Info DCC vše ZDE


Osvětlení vozu analog

Více najdete ZDE


Doplňující fotografie

Pracovní / Nářaďový vůz Fa 076

Fa076_4Fa076a_2Fa076b_4

Fa076c_2Fa076d_4Fa076e_4

Pracovní / Nářaďový vůz Fa 132

Fa-132gFa-132hFa-132f

Fa-132Fa-132dFa-132e

Článek publikován 12.3.2014 / Poslední aktualizace 20.1.2018